Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Varning för Klaravik

287 inlägg 97566 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Ljursken  
#723964
SudCaravelle skrev:
Kvicklund skrev:Hej på er!

Jag jobbar på Klaravik och har med nyfikenhet följt diskussionen i tråden...



Har ni ytterligare input på hur vi kan bli bättre, hojta gärna! 👍

/David Kvicklund, kommunikatör, Klaravik


Mycket bra initiativ av er att delta i tråden. Jag har input på hur ni kan börja.
1. Upphäva Ljurskens avstängning.
2. Öppna Ljurskens tidigare reklamationer och behandla dem på både ett etiskt och konsumenträttsligt korrekt sätt så att Ljursken går skadefri ur de affärer där säljaren ljugit eller undanhållit viktig fakta om maskinens verkliga skick.
3. Be om ursäkt till Ljursken
4. Upprepa för alla andra kunder som blivit behandlade på samma sätt.

Vad anser ni på Klaravik om förslaget?


Stort tack för ert stöd i detta.

Kan då lägga till listan att jag nu blivit "hotad" av Klaravik med att jag skall betala minst 500:- per vecka i hyra för att jag inte har hämtat varan som jag "köpt"
Samt att jag nog kommer att drabbas av ett skadestånd från deras sida...

Kopierar texten från Klaraviks mail här så att även David Kvicklund ser detta klart och tydligt !

"Hej!

Det här ärendet är avslutat.

Hämtningen måste göra upp med säljaren, hämtas den inte så kan det hända att skadestånd och avgifter för utebliven hämtning tillkomma enligt våra köpevillkor

Ha en trevlig helg!

Med vänliga hälsningar
Therese A
Kundtjänst

Klaravik AB
Vxl: 054-15 13 04"

   TS
Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Ljursken  
#723973
Kvicklund skrev:Hej på er!

Jag jobbar på Klaravik och har med nyfikenhet följt diskussionen i tråden. Och vi är tacksamma för all input och feedback! Samtidigt beklagar vi VERKLIGEN att flera av er som kommenterat i tråden upplevt att våra auktionsunderlag innehållit brister som lett till trista reklamationer och även köpupplevelser där objektet inte varit av den kvalitet som framkommit på bilder/film/text före köp. Så vill vi såklart inte ha det. 

Och vi jobbar intensivt för att minimera negativa upplevelser, särskilt vad gäller fel i auktionsunderlag. Men vi är helt uppenbart inte framme vid alla tillfällen, och alla gånger.



Har ni ytterligare input på hur vi kan bli bättre, hojta gärna! 👍

/David Kvicklund, kommunikatör, Klaravik


Ok, David, då hojtar jag till då...
Kan säga att jag också hojtat ganska ordentligt även innan då det gällde att få er att överhuvud taget lyssna på mina synpunkter och erfarenheter av gjorda affärer med er. Lustigt att du dyker upp här då jag sedan början av året nog har bett dina handläggare på er kundtjänst 50 gånger att jag skall få prata med någon som är ansvarig eller som har rätt att ta några vettiga beslut istället för att bara få era "automatsvar" som era handläggare har fått lära sig i de olika manus som de har framför sig när man ringer till er.
Det är helt omöjligt att diskutera med dessa människor och det förstår jag nu är på klara order från någon som bestämmer att de har inte något som helst mandat att göra någonting annat än att förklara att reklamationer måste in via era formulär mail-ledes och alla synpunkter måste mailas in. Sedan får man bara ett svar att reklamationen nekas och ärendet är avslutat.
Nu är det ju väldigt bra dock att vi skött mycket av kommunikationen via mail för då har jag bra möjlighet att dela med mig av de fina saker som ni skrivit till mig i dessa mail, både här i förträffliga Skogsforum och även om det blir tal om att andra ev medier ser intresse av detta också, eller vad tror du....?

   TS
Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Blondin 750  
#723976
Kvicklund skrev:Hej på er!

Jag jobbar på Klaravik och har med nyfikenhet följt diskussionen i tråden. Och vi är tacksamma för all input och feedback! Samtidigt beklagar vi VERKLIGEN att flera av er som kommenterat i tråden upplevt att våra auktionsunderlag innehållit brister som lett till trista reklamationer och även köpupplevelser där objektet inte varit av den kvalitet som framkommit på bilder/film/text före köp. Så vill vi såklart inte ha det. 

Och vi jobbar intensivt för att minimera negativa upplevelser, särskilt vad gäller fel i auktionsunderlag. Men vi är helt uppenbart inte framme vid alla tillfällen, och alla gånger.



Har ni ytterligare input på hur vi kan bli bättre, hojta gärna! 👍

/David Kvicklund, kommunikatör, Klaravik


Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta... Om ni söker svar här på vad som är fel med de tjänster ni tillhandahåller utan att ens reflektera över det själva så nog läget värre än vad jag kunde tänka mig, man tar sig för pannan, men jag ska lämna lite synpunkter så får vi se om polletten trillar ner.
För drygt 10 år sedan så var KVD ganska aktiva med att sälja fordon med ett liknande upplägg, det var dock en STOR skillnad i presentationen av objekten. Alla objekt var rikligt beskrivna med både bilder och text som beskrev alla defekter som fordonet hade, småbucklor, stenskott, fläckar på klädsel mm, Det gick att utläsa att den som gjort besiktningen av objektet var SAKKUNNIG, troligtvis någon form av mekaniker eller besiktningsman. Här finns det nog en del att lära av de som rekryterar personal till Klaravik, ni bör nog inte leta bland det som slutat sitt sommarjobb i kassan på ICA. Om ni inte har ambitionen att göra en seriös objektbeskrivning så ska ni fortsätta på den inslagna vägen, men om det är så att ni skulle vilja bli en smula seriösa så börja med att rekrytera kunnig personal som förstår att om man ska köpa en 10 år gammal skördare så spelar det INTE någon roll om radion har blå eller röd färg i displayen, det finns 100 andra saker som måste beskrivas på ett fackmannamässigt sätt. "Normalt glapp och slitage för sin ålder..", -den frasen använder bara en okunnig eller oseriös person.
För egen del så är jag färdig med mina inköp hos Klaravik och ser fram emot att se andra aktörer på marknaden.
Darwins lag kommer nog att råda även här... 😀

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Pistongen  
#723977
Ljursken skrev:
Kvicklund skrev:
Ok, David, då hojtar jag till då...
Kan säga att jag också hojtat ganska ordentligt även innan då det gällde att få er att överhuvud taget lyssna på mina synpunkter och erfarenheter av gjorda affärer med er. Lustigt att du dyker upp här då jag sedan början av året nog har bett dina handläggare på er kundtjänst 50 gånger att jag skall få prata med någon som är ansvarig eller som har rätt att ta några vettiga beslut istället för att bara få era "automatsvar" som era handläggare har fått lära sig i de olika manus som de har framför sig när man ringer till er.
Det är helt omöjligt att diskutera med dessa människor och det förstår jag nu är på klara order från någon som bestämmer att de har inte något som helst mandat att göra någonting annat än att förklara att reklamationer måste in via era formulär mail-ledes och alla synpunkter måste mailas in. Sedan får man bara ett svar att reklamationen nekas och ärendet är avslutat.
Nu är det ju väldigt bra dock att vi skött mycket av kommunikationen via mail för då har jag bra möjlighet att dela med mig av de fina saker som ni skrivit till mig i dessa mail, både här i förträffliga Skogsforum och även om det blir tal om att andra ev medier ser intresse av detta också, eller vad tror du....?


Inget att tveka på, det är bara att dela med sig direkt så fler får upp ögonen för vad som pågår.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

odysses79  
#723978 Har budat o köpt en del varor på Klaravik. Måste säga att jag är nöjd.

Var dock ett av mina köp dit o besiktade maskinen. Var mycket som var tvärslut olja i kylare ej fungerande snabbväxel sprickor som Måste varit omöjligt för säljare att missa. Skulle varit genomgången o servad. Men kolsvart olja. Då ringde jag Klaravik o kunde häva köpet.

Besiktar jag ev varan har jag bara mig själv o skylla innan hämtning.

Har dom ändrat att det ej stämmer med beskrivning så ska man inte kunna återkalla köp?

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Kvicklund  
#723979 Hej igen!

Tack för mer inspel! Vi kommer att gå igenom fallen som beskrivits/framförts i tråden noga och ta direktdialog med respektive person. Vad vi landar i just för @Ljurskens del som efterfrågades kan jag - här och nu - därför inte svara på. Vi behöver helt enkelt gå igenom allt som hänt på nytt med berörda som varit involverade. Från start till mål.

Men som sagt vi kommer ta kontakt med dig/er som framfört klagomål i tråden och undersöka vilka fel som kan ha begåtts.

@Ljursken: vår reklamtionsansvarige/kundtjänstansvarig tar en kontakt med dig inom kort!

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Pistongen  
#723981
Kvicklund skrev:Hej igen!

Tack för mer inspel! Vi kommer att gå igenom fallen som beskrivits/framförts i tråden noga och ta direktdialog med respektive person. Vad vi landar i just för @Ljurskens del som efterfrågades kan jag - här och nu - därför inte svara på. Vi behöver helt enkelt gå igenom allt som hänt på nytt med berörda som varit involverade. Från start till mål.

Men som sagt vi kommer ta kontakt med dig/er som framfört klagomål i tråden och undersöka vilka fel som kan ha begåtts.

@Ljursken: vår reklamtionsansvarige/kundtjänstansvarig tar en kontakt med dig inom kort!


Då ni naturligtvis inte har gjort fel så är det väl ok att Ljursken delar med sig av sin konversation med er kundtjänst? Eller ska ni köpa er fria mot att ingen information delas?

Tyvärr hade jag inte energi att bråka med er utan jag accepterade att jag blivit lurad. Men det har efter det blivit mitt uppdrag här i livet att rekomendera att INTE göra affärer med er.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Ljursken  
#723982
Kvicklund skrev:Hej igen!

Tack för mer inspel! Vi kommer att gå igenom fallen som beskrivits/framförts i tråden noga och ta direktdialog med respektive person. Vad vi landar i just för @Ljurskens del som efterfrågades kan jag - här och nu - därför inte svara på. Vi behöver helt enkelt gå igenom allt som hänt på nytt med berörda som varit involverade. Från start till mål.

Men som sagt vi kommer ta kontakt med dig/er som framfört klagomål i tråden och undersöka vilka fel som kan ha begåtts.

@Ljursken: vår reklamtionsansvarige/kundtjänstansvarig tar en kontakt med dig inom kort!


Har några frågor då innan jag är beredd att inleda någon som helst ytterligare dialog med er:
(Tror också att övriga här också undrar kanske...)

Nyfiken på hur du/ni vet vem jag är så att ni kan kontakta mig?
Varför skall ni kontakta mig?
Varför väljer ni att göra det nu?
Varför kunde jag inte få denna kontakt med någon ansvarig tidigare som jag har efterfrågat så många, många, många gånger?

Sedan passar jag naturligtvis på att uppmana alla som upplever att de har något som de inte upplevt helt ok från Klaraviks sida att nämna det här i tråden då David nu lovat att alla dessa ärenden kommer gås igenom igen "från start till mål"

   TS
Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Ljursken  
#723984
Kvicklund skrev:Hej igen!

Tack för mer inspel! Vi kommer att gå igenom fallen som beskrivits/framförts i tråden noga och ta direktdialog med respektive person. Vad vi landar i just för @Ljurskens del som efterfrågades kan jag - här och nu - därför inte svara på. Vi behöver helt enkelt gå igenom allt som hänt på nytt med berörda som varit involverade. Från start till mål.

Men som sagt vi kommer ta kontakt med dig/er som framfört klagomål i tråden och undersöka vilka fel som kan ha begåtts.

@Ljursken: vår reklamtionsansvarige/kundtjänstansvarig tar en kontakt med dig inom kort!


Får ta och bli lite vass här och faktiskt säga att David, jag tycker ditt inlägg här på forumet är rent skrattretande.
Jag upplever detta som ett mycket taffat försök till något slags väldigt dåligt rosaskimrande pudlande från er sida så jag vet inte om jag skall skratt eller gråta.
(Bagdad Bob kommer upp för min inre biograf...)
Ni har ju t.o.m. spärrat mig som kund hos er för att jag har haft mage att klaga totalt 3 hela gånger hos er kundtjänst på saker jag köpt hos. Av alla de gånger jag budat hem saker från er och inte klagat så bannlyser ni mig efter 3 klagomål.
Jag har ju följt era villkor till punkt och pricka och gjort enligt era önskemål...
Just nu agerar jag dessutom bank åt er eftersom ni vägrar att betala tillbaka de pengar jag betalt in till er för ett objekt som hade rent livsfarliga fel/skador och som dessutom var totalt fel beskrivet vad gäller övriga saker.
Jag följde era villkor, jag besiktigade objekt och fann "allvarliga brister och de stämde inte med beskrivningen"
Jag har inte godkänd skicket, Jag har inte hämtat det, Jag har reklamerat det som ni vill och ändå betalar ni inte tillbaka mina pengar. Tror jag skall ringa min polis-kompis och fråga vad sådant kallas....

   TS
Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

SudCaravelle  
#723989
Ljursken skrev:Ni har ju t.o.m. spärrat mig som kund hos er för att jag har haft mage att klaga totalt 3 hela gånger hos er kundtjänst på saker jag köpt hos. Av alla de gånger jag budat hem saker från er och inte klagat så bannlyser ni mig efter 3 klagomål.


Vad säger egentligen GDPR om att använda personuppgifter på det här sättet? Känns ganska tveksamt.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

SudCaravelle  
#723991 Har vi någon jurist här på forumet?

Jag tycker att hela upplägget känns högst tveksamt. Det skulle nog inte hålla vid en rättslig prövning.

Det är ju tre parter inblandande i affären. Köparen, säljaren och Klaravik. Verkar som att Klaravik anser som att köparen köper direkt från Klaravik och att köpet är bindande även om säljarens maskin avviker avsevärt från beskrivningen. Sedan försöker man gömma sig bakom diffusa villkor när köparen behagar att klaga.

Detta stinker lång väg.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

SudCaravelle  
#723992 Tips till Ljursken. Tala med en riktig jurist innan du har någon som helst ytterligare kommunikation med Klaravik (vare sig det är via forumet, telefon, mail eller på något annat sätt). Du har säkert rättstöd genom din hem/företagsförsäkring som täcker det mesta av kostnaden. Det kan löna sig rejält med riktig juristhjälp.


Jag misstänker att det finns ett antal lurade köpare som tagit detta vidare till rättslig prövning. Antagligen har Klaravik gjort upp i godo innan det hamnat i tingsrätten eftersom dom vet att deras metoder inte skulle klara en rättslig prövning. Klaravik vill absolut inte ha ett prejudikat emot sig.

Dom flesta orkar inte kämpa för sin rätt, och det vet Klaravik. Därför blir det rent krasst mest lönsamt för Klaravik att köra över folk och enbart kompensera det fåtal som faktiskt går till rätten. Antagligen med tystnadsklausul.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Pistongen  
#724067
SudCaravelle skrev:Tips till Ljursken. Tala med en riktig jurist innan du har någon som helst ytterligare kommunikation med Klaravik (vare sig det är via forumet, telefon, mail eller på något annat sätt). Du har säkert rättstöd genom din hem/företagsförsäkring som täcker det mesta av kostnaden. Det kan löna sig rejält med riktig juristhjälp.


Jag misstänker att det finns ett antal lurade köpare som tagit detta vidare till rättslig prövning. Antagligen har Klaravik gjort upp i godo innan det hamnat i tingsrätten eftersom dom vet att deras metoder inte skulle klara en rättslig prövning. Klaravik vill absolut inte ha ett prejudikat emot sig.

Dom flesta orkar inte kämpa för sin rätt, och det vet Klaravik. Därför blir det rent krasst mest lönsamt för Klaravik att köra över folk och enbart kompensera det fåtal som faktiskt går till rätten. Antagligen med tystnadsklausul.


Jag tror som dig, de löser det vid sidan om med tystnadsklausul. Nu ångrar jag att jag inte bråkade mer vid mitt inköp men jag hade helt enkelt inte orken. Och det är ju sådana som mig som de tjänar pengar på, men det är försent att göra någonting åt det nu. Så nu kan jag bara dela med mig av mina erfarenheter och hoppas på att åtminstone nån tänker till före.

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Vardon  
#724072
Pistongen skrev:
SudCaravelle skrev:Tips till Ljursken. Tala med en riktig jurist innan du har någon som helst ytterligare kommunikation med Klaravik (vare sig det är via forumet, telefon, mail eller på något annat sätt). Du har säkert rättstöd genom din hem/företagsförsäkring som täcker det mesta av kostnaden. Det kan löna sig rejält med riktig juristhjälp.


Jag misstänker att det finns ett antal lurade köpare som tagit detta vidare till rättslig prövning. Antagligen har Klaravik gjort upp i godo innan det hamnat i tingsrätten eftersom dom vet att deras metoder inte skulle klara en rättslig prövning. Klaravik vill absolut inte ha ett prejudikat emot sig.

Dom flesta orkar inte kämpa för sin rätt, och det vet Klaravik. Därför blir det rent krasst mest lönsamt för Klaravik att köra över folk och enbart kompensera det fåtal som faktiskt går till rätten. Antagligen med tystnadsklausul.


Jag tror som dig, de löser det vid sidan om med tystnadsklausul. Nu ångrar jag att jag inte bråkade mer vid mitt inköp men jag hade helt enkelt inte orken. Och det är ju sådana som mig som de tjänar pengar på, men det är försent att göra någonting åt det nu. Så nu kan jag bara dela med mig av mina erfarenheter och hoppas på att åtminstone nån tänker till före.


Det är tyvärr det som många lever på. Att folk inte orkar bråka. Sen finns det firmor som inte orkar bråka och löser det innan, det är de man handlar fler gånger av.

Men det hela bekräftar ju bara min magkänsla att inte köpa något där som man inte vet är lagbart och buda därefter.

Övriga firmor brukar ju ha visningar och som säljare av maskin förväntar jag mig att folk vill se saker och ting, jobbigt ja men jag blir misstänksam när de inte vill se och blrjar de sen krångla med betalning så är det nej.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724114 Jag har handlat lite på nätauktioner kvd, blinto, kvibergs o klaravik.
Mest maskiner/grejer jag vet behöver jobb innan de går att använda, någon har behövt mer o andra mindre jobba för att bli användbart.
Förlorat flera budgivningar när priset dragit iväg på utan nån tanke hur skicket är….
Har även varit på gårdauktioner och hos toveks och konstaterade även där att folk är beredda att betala lika mkt som hos en maskinhandlare utan att få nån garanti på grejerna även om på de senare har man faktiskt en möjlighet att titta ordentligt på grejerna

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).