Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Varning för Klaravik

273 inlägg 95142 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Elmhult  
#742873 Tja, det skiter väl dom i. Dom är inte ute efter ärliga affärer. Lurendrejare.

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Nyborg  
#742876
JohannesG skrev:Börjar undra om Klaraviks mäklare ens är läskunniga. Tydlig bild på typskylt finns men ändå lyckas man sätta en så felaktig rubrik att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.
https://www.klaravik.se/auction/product/784283-traktor/

Tur att det är nya "traktordäck" runt om! 😀 👍

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742893 Ja man undra var f-n han Ford major ifrån?
Säljer de bättre än IH?

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Grålle52  
#742898 "mäklarna" är väl säkert några fruntimmer runt 20 som bor i stockholm och bara sett såna saker på bild, om ens det.
Klaravik är ju erbarmligt dåligt.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

tallen100  
#742899
JohannesG skrev:Börjar undra om Klaraviks mäklare ens är läskunniga. Tydlig bild på typskylt finns men ändå lyckas man sätta en så felaktig rubrik att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.
https://www.klaravik.se/auction/product/784283-traktor/

😂å dom har suddat ut regnumret på bilderna, men inte i filmen.

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Torbjörn Johnsen  
#742908
gnisten83 skrev:Ja man undra var f-n han Ford major ifrån?
Säljer de bättre än IH?


Jag har ägnat ganska mycket tid åt Transportstyrelsens registreringsdata för både äldre och nyare maskiner. Påfallande ofta är det stora brister i modellbeteckningarna. Ibland direkta felaktigheter. Jag säger inte att det är så i det här fallet men det går garanterat att hitta nån IH som registrerats som fordson eller något annat galet. Men typbeteckningen på traktorn borde ju ändå föranleda att ta reda på lite mer.

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

JohannesG  
#742914 Betvivlar inte att det kan finnas stora felaktigheter. Men denna traktor är då inte registrerad som någon Ford.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742915 Eller kanske en händig ägare som kört 2 traktorer med lika skyltar.
Har sett de på bil, lite komiskt när bägge 745orna stod brevid varandra med samma regskyltar 😉

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

henrik_1  
#744082 Jag har inte heller några bra erfarenheter av Klaravik.
I somras hittade jag en väldigt fin traktor hos dem, blev ganska sugen efter att funderat ett tag. Bestämde mig för att lägga ett bud. Reservationspriset va inte uppnått. Kände att mitt bud va vad så nära min gräns för vad jag skulle vilja ge för den.
Auktionen gick ut och ingen la ett bud högre än mig.
Samtidigt som de va lite synd så tyckte jag de va skönt, för de är inte riktigt mitt sätt att handla på, när man inte får se varan eller nåt.
Gick inte mer än 20 minuter så ringde de från Klaravik och säger " Du va lite sugen på en traktor"
Hmm ja jo lite svarade jag.
Han berättar då som jag redan visste att reservationspriset inte va uppnått och förklarade att jag är 70 000 kr under.
Han är väldigt på och frågar vad jag kan tänka mig att gå upp till.
Börjar ana lite oro här så jag säger att jag har lagt vad jag är beredd på att ge.
Han börjar då med att han ska ringa säljaren och fråga honom vad han är beredd på att mötas på.
Allt går väldigt snabbt o det är big no no för mig. så jag säger att han behöver inte göra sig besvär med det, utan att då får han sälja den till nån annan.
Efter 10 minuter ringer han igen o då har säljaren kunnat tänka sig att gå ner 35000 kr.
Jag är fortfarande inte sugen att gå upp o än mindre blir jag sugen att handla på detta viset. En säljare som går ner 35 000 kr på ett kort samtal, de känns som det är en som verkligen vill bli av med en skrothög.
Klaraviktjommen inser att de är svårt o få mig att gå upp i pris, så han ber att få återkomma när han pratat med säljaren igen, efter 10 min ringer han igen o då har säljaren gått ner 10 000 kr till.

Jag börjar nu bli riktigt orolig för vad som ska hända. Lite slarvigt av mig att inte kolla upp noggrannare men fick iaf då reda på att bud under reservationsnivån är också bindande.
Då börjar jag få ont i magen, inte bättre blir de när Klaravik säger att de ska fortsätta med säljaren så att vi får till en affär, o de vill vi ju gärna ha avslutat Idag så får du en faktura ikväll..
Oppps tänkte jag, nu ligger jag risigt till.
Sen hörde han inte av sig mer, o fan vet hur det gick till men de kom ett mejl efter några timmar o då gratulerade de till auktionsvinsten och fakturan trillade in, på de budet som jag lagt. Då har de fått säljaren att acceptera mitt bud och traktorn ska bli min.
Sov inte en blund på hela den natten, började få panik av vad det här ska ta vägen.
Men googlade runt o kollade in deras hemsida o på morgonen mejlade jag dem (mest för o ha allt på papper) om att jag vill dra mig ur. Drog ihop en historia om att jag inte får låna pengarna.
De accepterade det väldigt snabbt utan straffavgift eller nåt, men jag blev hårt straffad genom att jag är spärrad hos dem för tid och evighet. O de gör mig verkligen ingenting, ingen är gladare än jag.
Jag vill ändå inte ha med de företaget att göra.
Några veckor senare kom traktorn ut hos en handlare som brukar sälja allt möjligt skrot. Så de slutade gott till slut.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744122 70’ under men vilken prisklass pratar vi om då??

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

henrik_1  
#744163
gnisten83 skrev:70’ under men vilken prisklass pratar vi om då??


400 000 kr la jag som bud.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Elmhult  
#746116 Budade på däckmaskin och lite annat. Såldes inte. För lågt pris. Men flera budare. Nu är dom ute igen och omdelbart mycket högre priser. Jag är ju konspiratoriskt lagd så jag undrar... 🤔
Särskilt när buden börjar på flera tusen. I ett fall 5000. Nästa objekt är första 2000 och andra 8000! Och så vidare.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746118 Låter konstigt när nästan varje pryl som även kostar flera hundra tusen ofta börjar med 100kr….

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Elmhult  
#746120
gnisten83 skrev:Låter konstigt när nästan varje pryl som även kostar flera hundra tusen ofta börjar med 100kr….

Har tittat på Ozark på Netflix så nu tror jag alla tvättar pengar. 🤣🤣

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746121
gnisten83 skrev:Låter konstigt när nästan varje pryl som även kostar flera hundra tusen ofta börjar med 100kr….

Nej det är nog inte så konstigt. Jag brukar börja med ett bud på några hundra. Då kommer man med på listan och får meddelande så fort någon bjuder samt när det är liten tid kvar till auktionslut.
Så just den delen är nog inget konstigt, verkar som fler gör så också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).