Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Varning för Klaravik

287 inlägg 97579 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728848 På vilket sätt slösar vi varandras tid?

Om du inte vill bjuda över reservationspriset, så gå till nästa annons? Var är tidsslöseriet där?

Om du inte bjuder eller bjuder sent, så slösar du inte heller min tid.

Lägg det du vill betala, och vänta. Antingen får du grejen eller så inte. Var är tidsslöseriet?

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Vardon  
#728849 Som köpare vill jag ju inte betala för mycket heller. Auktionen ska passas och budas. Vill man inte sälja för under 200kkr så börjar man där anser jag. Då kan jag som köpare bara säga , nej för dyrt och slipper passa auktionen.

Vill man kan lägga till funktionen ”mitt bästa bud” när säljarna och köparna inte är överens.

Men som du skriv ut reservationspriset så vet jag ju vad jag som väntar.

Det är min åsikt men när högsta bud och reservationspris inte är i närheten av varandra (ingen ville ju betala mer) så blir det bara slöseri med tid.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728853 Jo, det bästa vore ju om säljaren satte ett (offentligt) pris som han/hon kunde leva med. Vet inte om det går med alla siter?

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Vardon  
#728854
Mangan skrev:Jo, det bästa vore ju om säljaren satte ett (offentligt) pris som han/hon kunde leva med. Vet inte om det går med alla siter?


Jag har inte sett en site med offentligt reservationspris. Och då missar man väl det här med auktionstrissande. Åh varför ska jag bjuda 5000 för den här maskinen med reservationspris på en miljon. ( en högst relevanta fråga att ställa sig redan idag)

Men jag använder inte dessa sajter för något jag vill ha utan det är mer spontanköp man lika gärna kan vara utan.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

jannee  
#728883 På KVD ser man om reservationspris uppnåtts.
Ändå inget som hindrar att man lägger ett bud UNDER reservationspriset, finns det inga andra som bjuder över kan det ändå hända att du får köpa varan.
Viktigast är väl att man inte bjuder mer än vad man tror (uppskattar) att varan är värd för dig (mig)
Viktigt är då att varan är besiktigad av en oberoende expert som man förhoppningsvis kan förlita sig på.
På Klaravik, efter man förstått, är det lite si och så med expertbesiktning.
Man får hoppas på det bästa men befara det värsta.
På 70 talet gjorde jag en bilaffär där köparen (en bilfirma) krävde att jag gjorde en konditionsbesiktning på dåvarande Svensk bilprovning.
Gjorde så och åkte sedan till GBG där bilaffären gjordes (på en lördag).
Trots Svensk bilprovnings testprotokoll ville bilfirman några månader senare ändå ha mer pengar av mig då bilen jag bytte in inte motsvarade bilaffärens förväntningar.
Bilen var en Citroën där hydrauliken senare hade pajat.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728888
jannee skrev:På KVD ser man om reservationspris uppnåtts.
Ändå inget som hindrar att man lägger ett bud UNDER reservationspriset, finns det inga andra som bjuder över kan det ändå hända att du får köpa varan.
Viktigast är väl att man inte bjuder mer än vad man tror (uppskattar) att varan är värd för dig (mig)
Viktigt är då att varan är besiktigad av en oberoende expert som man förhoppningsvis kan förlita sig på.
På Klaravik, efter man förstått, är det lite si och så med expertbesiktning.
Man får hoppas på det bästa men befara det värsta.
På 70 talet gjorde jag en bilaffär där köparen (en bilfirma) krävde att jag gjorde en konditionsbesiktning på dåvarande Svensk bilprovning.
Gjorde så och åkte sedan till GBG där bilaffären gjordes (på en lördag).
Trots Svensk bilprovnings testprotokoll ville bilfirman några månader senare ändå ha mer pengar av mig då bilen jag bytte in inte motsvarade bilaffärens förväntningar.
Bilen var en Citroën där hydrauliken senare hade pajat.

Om reservationspriset uppnåtts syns även på klaravik o blinto.
Budade hem en släntklippare i höstas på klaravik som inte kom upp i reservationspriset som säljaren accepterarade ett lägre pris som låg 4000 under vad dom tänkt och 2000 över vad jag budat.

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Vardon  
#728898 Jo att det syns men det syns ju inte vad priset är och ibland är man ju väldigt långt ifrån varandra

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729241 PS har börjat med offentligt reservationspris.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

SudCaravelle  
#729432 Nu har jag gjort min första affär genom Klaravik. Allt gick mycket smidigt och jag är nöjd med köpet. Har haft maskinen hemma några dagar nu och så här långt verkar allting vara precis som jag kunde förvänta mig av beskrivning och bilder. Om säljaren hade varit oärlig så hade det dock kunnat bli jobbigt baserat på vad man läst och hört.

Nu la jag i och för sig bud baserat på att jag inte kunde besiktiga före köp samt att vissa oväntade reparationer skulle kunna behövas. Dom pengarna tänker jag nu lägga på förbättring av maskinen istället.

Även om jag la högsta budet så var det under reservationspriset. Blev uppringd av Klaravik ganska omgående och tillfrågad om jag ville höja mitt bud. Om jag förstod representanten rätt så ville säljaren ha minst 40' och mitt bud låg på ca 26'-27'. Jag sa bara att jag stod fast vid mitt bud eftersom det var vad jag max ville betala. En vecka senare fick jag en faktura eftersom säljaren då accepterat budet.

Min upplevelse är alltså positiv eftersom Klaravik fick till affären och maskinen var precis som utlovat. Inga konstigheter. Priset känner jag mig dessutom jättenöjd med. Dessutom kunde säljaren hjälpa till med transporten mot en rimlig kostnad, så säljaren var nog ganska nöjd ändå, och trevlig var han.

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Camaro1969  
#729489 du visste alltså inte att du köpt maskinen innan fakturan damp ner i brevlådan?

hur hade det blivit om du köpt en liknande maskin mellan det att klaravik ringt dig tills fakturan damp ner?

hade de då krävt dig på det köpet?

tycker det låter mycket konstigt, eller så kanske det saknas info i din text

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729497
Camaro1969 skrev:du visste alltså inte att du köpt maskinen innan fakturan damp ner i brevlådan?

hur hade det blivit om du köpt en liknande maskin mellan det att klaravik ringt dig tills fakturan damp ner?

hade de då krävt dig på det köpet?

tycker det låter mycket konstigt, eller så kanske det saknas info i din text


Man är bunden av sitt bud fram tills auktionsfirman meddelar att budet är förkastat.

Var med om samma sak igår på blinto men med kortare tidsintervall. Budet låg under reservatonspris och jag fick mejl om att förhandling skulle inledas. Någon timme senare ficka jag mejl om att jag vunnit och faktura i två separata mejl samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

SudCaravelle  
#729498
busholle skrev:
Camaro1969 skrev:du visste alltså inte att du köpt maskinen innan fakturan damp ner i brevlådan?

hur hade det blivit om du köpt en liknande maskin mellan det att klaravik ringt dig tills fakturan damp ner?

hade de då krävt dig på det köpet?

tycker det låter mycket konstigt, eller så kanske det saknas info i din text


Man är bunden av sitt bud fram tills auktionsfirman meddelar att budet är förkastat.

Var med om samma sak igår på blinto men med kortare tidsintervall. Budet låg under reservatonspris och jag fick mejl om att förhandling skulle inledas. Någon timme senare ficka jag mejl om att jag vunnit och faktura i två separata mejl samtidigt.


Det är sant. Det står i villkoren. Det finns ingen tidsgräns i villkoren. Dom skulle alltså kunna komma flera år senare och säga att säljaren sänkt reservationspriset och jag därmed är tvungen att betala och köpa maskinen. Det är högst tveksamt.

I just det här fallet hade jag hoppats att säljaren skulle sänka reservationspriset, men en vecka sent känns lite väl länge att hålla en budgivare bunden.

Klaraviks villkor nedan

Alla bud är bindande, detta gäller även om ditt bud inte uppnår reservationspris vid auktionsavslut. Till det vinnande budet tillkommer alltid en inropsavgift.

https://www.klaravik.se/kopvillkor.html

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Camaro1969  
#729516 hahaha okej, jag har aldrig och kommer aldrig köpa något via klaravik, men de verkar vara ännu sämre än man tidigare trott.

man kanske ska sälja saker där istället :)

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Torbjörn  
#729524
Camaro1969 skrev:hahaha okej, jag har aldrig och kommer aldrig köpa något via klaravik, men de verkar vara ännu sämre än man tidigare trott.

man kanske ska sälja saker där istället :)


Ja, jag håller med i din slutsats. Jag har ju sedan tidigare kommit fram till att allt som är mer komplext än ett järnspett är ointressant att köpa på Klaravik, men nu lägger jag ned bevakningen av klaraviks objekt helt. Dessa pajas-villkor kan man ju inte acceptera.

@kvicklund du kan väl meddela här i tråden om ni ändrar era villkor?

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

axwell  
#729764 Den här tråden kan ha gett resultat, så tolkar jag det faktum att nu har Klaravik börjat annonsera efter objekt.

I min lokaltidning (Sundsvalls Tidning) har dom en 1/4-sida med färgfoto på "en av auktionsmäklarna i Västernorrland".

Där framgår det att mäklaren sköter fotograferingen, säljaren kan rulla tummarna.
Det tolkar jag som att alla säljare inte säljer skrot men beskriver det som bra begagnat.

Mäklaren är ju på plats och borde se dom uppenbara bristerna, sen finns det även hos Klaravik en blandning av mer seriösa och mindre nogräknade mäklare.

Jag tar varningen på ordet !

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).