Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Varning för Klaravik

268 inlägg 92377 visningar 43 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varning för Klaravik

Ljursken  
#723720 Jag vill lyfta ett väldigt stort varningens finger för auktionsfirman Klaravik. Har handlat mycket genom dem de senaste åren och det är väldigt ofta som det är problem. Visst, några gånger har allt flutit på och allt gått bra, men det beror nog mest på att säljaren har varit väldigt seriös och ärlig. Bara i år har jag fått reklamera 3 st objekt som jag köpt genom dem. Det visar sig att deras beskrivning stämmer inte alls och saker och ting är sönder och det fattas delar osv. När man sedan vänder sig till dem för att reklamera så slår de bara ifrån sig och vägrar att ta något som helst ansvar.
Nu är det så att jag är absolut inte blåögd i detta och jag vet exakt vad deras villkor säger. Jag har dessutom handlat för flera hundratusentals kronor genom dem under åren, så det har blivit ganska många olika köp av maskiner och jag vet hur det fungerar. Det jag vill varna för är de gånger det blir problem och du upptäcker saker som är fel eller sönder som du kanske inte upptäcker när du hämtar ditt objekt. Enligt deras villkor så upphör alla dina rättigheter när du hämtat maskinen eller redskapet du köpt. Det jag har vänt mig emot är de gånger då deras beskrivningar av grejerna är totalt felaktiga. Om de t.ex. påstår att ett objekt är helt funktionsdugligt och det visar sig att det absolut inte stämmer, att det har stora, dyra skador eller att det fattas grejer som inte är med.
Klaravik kräver att du betalar objekten i förskott innan du ens får reda på namn eller adress där det du köpt finns. Det är ingen visning innan så du har ingen möjlighet att titta på det du köper innan. Sedan är du helt utlämnat till Klaraviks goda vilja när du väl betalt.
Den senaste maskinen t.ex. jag köpte åkte jag och tittade på och skulle göra upp om leveransen när jag betalt och fått namn och nummer till säljaren. Det visade sig direkt när jag kom fram att det var 4 rejäla skador/sprickor i ramen och kolvfästen och flera andra saker som var helt fel beskrivna. Det var under all kritik. Jag kontaktade då Klaravik och fick skicka in en skriftlig reklamation. Kom svar med avslag direkt... De hävdade att de beskrivit allt helt rätt och vägrade ta ngt som helst ansvar. Efter oräkneliga samtal och säkert 15-20 mail fram och tillbaka så vägrar de fortfarande att betala tillbaka mina pengar utan de har "avsluta ärendet" som de säger. Är alltså helt låst och de vägrar helt ta ansvar och har nu alltså blivit påtvingad en maskin som är sönder och som jag inte kan använda och har gjort helt enligt deras auktionsvillkor. Känner att man är helt rättslös och totalt utlämnad i och med deras agerande.
Vill med detta först och främst varna andra för att göra affärer med dem och verkligen tänka efter både en och två gånger innan ni bjuder på någonting hos dem. Dessutom väldigt nyfiken på om det är fler som råkat ut för något likande.



   TS
Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723721 Bara att betala i förskott utan att se varan låter som värsta scammen.
Klaravik verkar vara tämligen oseriösa

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

FPe  
#723723 Klaravik "missade" att nämna följande när jag köpte en hjullastare:
-Instrumenteringen var heldöd
-Lastaren var skev
-Kylarvattnet liknade brunt avloppsvatten.
-Kärvande startmotor.
-Ingen laddning från generatorn.
Jag hade verkligen ingen chans att åka och titta på maskinen inför auktionen eller vid hämtning, men den såldes av en handlare (Granaths i Jönköping) via Klaravik så hur fel kunde det bli?
Orkade inte äns försöka bestrida köpet då jag vet villkoren.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Ljursken  
#723726 Kan väl bara förtydliga att av de 3 reklamationer jag gjort så har alltså ingen av dessa "gått igenom".
Klaravik har alltså aldrig gjort ett enda fel eller har minsta lilla självkritik ens. Allt är bara avslag direkt och "ärendet avslutas" från deras sida. Du är alltså helt i deras "våld" när du betalt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

SudCaravelle  
#723728 Jag har sett maskiner budas en bit upp över reservationspriset. Bara dagar senare läggs samma annons upp igen med exakt samma bilder och beskrivning, och slutpriset kan sluta högre än första gången. Skumt eftersom det lär vara samma intressenter som är med och bjuder båda gångerna.

Fuskas det även med både budgivning och reservationspris?

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Sture Andersson  
#723729 Bra att ni varnar för dom ,har aldrig handlat där ,men har kollat i bland och bjudet .Men nu behöver jag ju inte lägga tid på det.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723731 Råkade ropa in ett riktigt lik som jag lyckades avropa efter visst tjat. Men jag betalade givetvis inget förrän jag sett eländet. Hade jag betalat hade det naturligtvis varit kört.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723733 Jag har både sålt och köpt via Klaravik. Att sälja via dem har helt klart sina fördelar, men som köpare ska man nog vara ganska skeptisk och är det prylar av större värde som kan ha dolda fel så ska priset motsvara osäkerheten (dvs ingen möjlighet att granska varan innan köp) tycker jag. Klaravik är ju tydliga med att de gör ingen undersökning eller test, så säger säljaren att objektet är fullt fungerande i bra skick är det så det säljs.
Att befogade reklamationer vid upphämtning inte tas seriöst är ju oroväckande. Väljer man att inte granska objektet vid upphämtning så får man stå sitt kast tycker jag, det är enligt reglerna.
Händer väl säkert att köpare backar ur vid hämtning eller saknar finanser att göra köp som leder till att en auktion görs om. Att det finns "bulvaner" som trissar upp priset är nog att räkna med som på alla auktioner, men det får man ju avgöra själv hur högt man vill buda.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723734 Man blir häpen över vilka priser som betalas. Världen vill bedragas. Men det verkar ha lugnat sig lite. Tillräckligt många har väl blivit blåsta.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Ljursken  
#723735
Skogsola skrev:Råkade ropa in ett riktigt lik som jag lyckades avropa efter visst tjat. Men jag betalade givetvis inget förrän jag sett eländet. Hade jag betalat hade det naturligtvis varit kört.


De har ju ändrat hur det går till för en tid sedan. Nu har du ju alltså inte alls möjlighet att ens se objektet innan du har betalat hela fakturan. Det förekommer inga visningar innan. Dvs för att ens kunna se varan måste du vinna auktionen, betala 100% för maskinen, därefter eventuellt se den och inte vara nöjd, åka hem och maila in en reklamation som du får avslag på och du får inte tillbaka några pengar för de avslutar ärendet bara direkt. Du står med en maskin du tvingas köpa/hämta fast du inte vill ha den... Hej moment 22....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Mellberg  
#723737 Är väl bara ärthjärnor som budar på klaravik.......och betalar före besiktning.... =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Ljursken  
#723741
Mellberg skrev:Är väl bara ärthjärnor som budar på klaravik.......och betalar före besiktning.... =)) =)) =))

Japp, det kan hända att det är så. Dock var min tråd här ganska seriös. Klaravik omsätter 2020 ca 220 miljoner och gör en vinst på 71 miljoner. De börjar bli väldigt stora. Så stora så de nu t.ex. åtnjuter gratis reklam i Land, Traktor Power, Lastbils- och Entreprenad-tidningarna, Atl och även Skogsforum m.m. Överallt skrivs det om uppnådda nya rekordpriser m.m.
För att slippa "tjafset" med sina kunder så har de nu då ändrat på sina villkor så man måste betala innan man har möjlighet att se varan överhuvudtaget och i praktiken dränkt möjligheten för de jobbiga kunderna som må ha mage att klaga på något och slippa att behöva lägga tid och pengar på reklamationer överhuvudtaget. Det blir naturligtvis sparad tid, sparade pengar och ytterligare ökad caa-tjing...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Suneland  
#723744 Jag har handlat där några gånger men inte för några större summor. Det har absolut vart mer fel än beskrivningen men det hade jag räknat med, och att bulvaner budar upp finns det inget tvivel om.

Jag förstår precis varför man väljer att sälja genom klaravik, ansvaret flyttas 100% till köparen och man slipper hantera det klientel som inte lärt sig hyfs och vanligt folkvett.
De saker jag sålt genom blocket senaste 10åren har varit extremt avskräckande och det värsta var en 3 år gammal BMW, aldrig igen!! 🤣

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

SudCaravelle  
#723746
Röjkvist skrev:Bara att betala i förskott utan att se varan låter som värsta scammen.
Klaravik verkar vara tämligen oseriösa


Definitivt. Blev nyfiken och började googla. Hittade några trådar med många intressanta inlägg om Klaravik. Finns en hel del som blivit blåsta av Klaravik. Hela Klaraviks modell är som upplagd för att lura särskilt köpare.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=87&t=322076&lv=0
https://www.facebook.com/groups/maskinistgruppen/permalink/2606121452976856/?comment_id=2606238882965113
https://www.atl.nu/stangdes-av-fran-klaravik-efter-konflikt-om-kop
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=10&t=316256&lv=0&start=120

https://se.trustpilot.com/review/klaravik.se?stars=1&stars=2&stars=3 (Sorterat på 1-3 stjärnor, och där är många omdömen från personer lurade av Klaravik).
Senast redigerad av SudCaravelle mån 16 aug 2021, 17:40, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

SudCaravelle  
#723748
Ljursken skrev:... De börjar bli väldigt stora. Så stora så de nu t.ex. åtnjuter gratis reklam i Land, Traktor Power, Lastbils- och Entreprenad-tidningarna, Atl och även Skogsforum m.m....För att slippa "tjafset" med sina kunder så har de nu då ändrat på sina villkor så man måste betala innan man har möjlighet att se varan överhuvudtaget...


Skulle vara intressant att läsa en ordentligt granskning av Klaraviks metoder i t.ex. ATL

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).