Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman 620 C

21 inlägg 7299 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranman 620 C

TobiasJ  
#723398 Hej!

Fick äntligen maskinen levererad för några veckor sedan!

Kört 50h och uppskattar själv bilder o lite filmer, så har högst amatörmässigt försökt och med lite timmar i händerna i liknande maskiner försökt o knäppt lite kort.

Lite slaghackkörning samt dikning har stått på schemat såhär före 50h service.
Försökt o gjort lite film och även före och efter bilder, håll till godo!





/T



   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman 620 C

Amatörhuggare 62  
#723402 Vad är det,för märke på slaghacken ?

Användarvisningsbild

Re: Kranman 620 C

svampbob  
#723405
Amatörhuggare 62 skrev:Vad är det,för märke på slaghacken ?


https://www.zanon.it/en/products/land/mulchers/

Avatar Fallback

Re: Kranman 620 C

Amatörhuggare 62  
#723434 Tack tack 👍

Användarvisningsbild

Re: Kranman 620 C

svampbob  
#723513
Amatörhuggare 62 skrev:Tack tack 👍


Andrew Camarata jämför typ slaghack och betesputs. Jag tycker han kör lite för hårt med båda.


Avatar Fallback

Re: Kranman 620 C

Benny Nilsson  
#723799 Otroligt lite kommentarer i denna tråd. Är ju en intressant maskin för självverksamma och man har sett o hört väldigt lite info från köpare om hur maskinen fungerar!

Men kanske lossnar när du börjar lägga ut info med bilder o filmer på när du gallrar med maskinen. Jag väntar då med spänning iaf! 👍

Avatar Fallback

Re: Kranman 620 C

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723813 Inte speciellt intressant med tanke på prislappen. Man tänka sig sig vilken fräsch riktig maskin man kan få för den pengen. Fast P25 är jag fortfarande sugen på. Mot bättre vetande.

Avatar Fallback

Re: Kranman 620 C

Benny Nilsson  
#723821 Smaken är ju olika som tur är! 😉
Att dom är dyra håller jag med om, men att lägga en kvarts miljon på att fälla med motorsåg och vinscha in tycker då inte jag är vettigt!

Avatar Fallback

Re: Kranman 620 C

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723822 Man fäller satan mycket med motorsåg om man bara får fälla. Skulle bedöma att produktionen med de båda maskintyperna är i stort sett likvärdig. 300' är mycket pengar men 900' är tre gånger så mycket.

Avatar Fallback

Re: Kranman 620 C

Benny Nilsson  
#723833 Fälla går snabbt ja men vinschning är stenålder

Avatar Fallback

Re: Kranman 620 C

Dennis1982  
#723835 Beror väl på lite vad du har för terräng. Hemma vet jag att det hade blivit mycket vinschning även med en 620

Avatar Fallback

Re: Kranman 620 C

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723836 Vi pratar fortfarande självverksamhet. Men med bortåt en mille som bränner i fickorna så får man t.ex en fräsch JD 1070.
Då kan vi börja snacka.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 620 C

Vedproducent  
#723838
Skogsola skrev:Man fäller satan mycket med motorsåg om man bara får fälla. Skulle bedöma att produktionen med de båda maskintyperna är i stort sett likvärdig. 300' är mycket pengar men 900' är tre gånger så mycket.

Jag har ju kört båda systemen. P25 har jag kört två säsonger med egen maskin. Resultatet efter P 25:an skogligt är svårslaget. Men rent produktionsmässigt så kommer det inte krävas många timmar innan du har dubbel produktion med skördaren. Jag har aldrig kört skördare förr men körde 600 stam med Alstorn nya skördare och var väldigt snart uppe i 40-50 stam per timme och det räknar jag ungefär dubbel produktion om du lägger till fällning jämfört med P25:an.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 620 C

TobiasJ  
#724757 Hej!

Ja det finns många sätt o se detta, inte minst ekonomiskt.
En tanke man kan ha är ju att man köper en maskin, kör några år och sedan säljer den.
Hur mkt kostar den då, hur mkt kostar det o ränta den under tiden?
Leja bort mkt är ju en annan variant, samtidigt uppskattar jag väldigt mkt att jobba/vistas i skogen.

Säkerheten, för oss som inte jobbar i skogen hela tiden så är det en faktor som jag ser som positiv!

Glädjen, nya maskiner är väl alltid roligt!
Samtidigt som man förhoppningsvis är talbar och glad även när man kommer hem från skogen!
Kul och gynna Svenskproducerade maskiner och företag!

Tyvärr för mig så hade en JD 1070 gjort mig väldigt mkt mer nervös om dagarna, även utanför skogen än denna maskinen gör.
Den är hanterbar för en amatör och och driftkostnaden är låg.

Skall bli roligt o pröva den i skogen när säsongen kommer!
Skall absolut försöka filma lite mer! Tycker själv det är roligt när det finns filmer att kika på!

Skall bland annat gå igenom några planteringar där det finns lite branter som tidigare entreprenörer helt enkelt har hoppat över för det är lite besvärligare, det ser jag oxå som en vinst i köpet!

/T

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman 620 C

HannuRöj  
#726682 Hej! En 620 med denna slaghack skulle passa för torvmarksföryngringar, som kombinerad jordfräs och såddmaskin. 👍

Jag undrar bara varför har Kranman valt att sätta aggregatet så att det inte är vridbar..? 🤔
Med vridbara slaghack skulle man göra även grässröjningar i lämpliga områden som passar inte för åkgrässklipper och röjning med trimmer är för tidskrävande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).