Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

47 inlägg 17044 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

Camaro1969  
#728407 jo jag hoppas på de ska bli billigare ja me...
men egentligen, vad kostar bara en stegmatare att hänga i kranen? 150-200?
sen en motor, 8 hjul och en ram... jag tycker inte de är så dyra egentligen?

Avatar Fallback

Re: Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

axwell  
#728412
Mellberg skrev:Men vad händer om Kellfri gör en dålig och billig kopia då?


En stegmatare för 93`har dom ju redan, hur dålig/bra den är vet jag inte.
Så varför skulle dom inte kunna göra fler kopior !?

Avatar Fallback

Re: Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728417 Kesla systemet som de flesta av oss tycker är ganska osmidigt. Dessutom tillkommer både kran och traktor.

Avatar Fallback

Re: Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728421 P25 har ett Tapio aggregat som kostar 150 löst om man ska köpa det själv.

Användarvisningsbild

Re: Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

Camaro1969  
#728426
Skogsola skrev:P25 har ett Tapio aggregat som kostar 150 löst om man ska köpa det själv.


är det ett köpt aggregat alltså?
trodde de tillverkade dem själv..
så ja 100K för "resten" då, rimligt tycker faktiskt jag

Användarvisningsbild

Re: Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

Mellberg  
#728442 Det aggregatet sitter väl på skördaren 620. Tror att stegmataren på P25 är Kranmans egen. Oavsett så hamnar vi på 250.000 + moms. Blir inget i år i alla fall, kanske nästa år. :D

Avatar Fallback

Re: Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728455 Säg 300 när pungen ändå är framme. Bensinmotor känns som det kvittar.

Användarvisningsbild

Re: Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

Erre  
#728467
Lajodi skrev:P25:orna har stigit i pris, de är väl en försäljningsframgång för Kranman. Visst låg de runt 200 k + moms när de introducerades?

Brukar alltid börja så.
När något nytt kommer så vill dom få ut dom så dom märks. När det börjar snurra på och bli lite efterfrågan så höjs dom i pris. För nu börjar ju folk få upp ögonen för produkten.

Avatar Fallback

Re: Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

alias  
#728478
Erre skrev:
Lajodi skrev:P25:orna har stigit i pris, de är väl en försäljningsframgång för Kranman. Visst låg de runt 200 k + moms när de introducerades?

Brukar alltid börja så.
När något nytt kommer så vill dom få ut dom så dom märks. När det börjar snurra på och bli lite efterfrågan så höjs dom i pris. För nu börjar ju folk få upp ögonen för produkten.


Så kan det säkert vara. Sen funderar jag på om det är hela förklaringen?

Har inte fört någon statistik men jag upplever att priserna för likvärdiga traktorer på bl.a. Blocket generellt har stigit under det senaste året.

Tänker att stigande råvarupriser pressar upp tillverkningskostnaderna hos fordonstillverkarna och att dessa tar ut prishöjningarna mot kunden och att det också smittar av sig på begagnatmarknaden.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

paavo25  
#728785 Ang vinchning. Jag har traktor 2stegs rullprosessor. Hakki 400. Kran, en farmi typ 6meter. Blir ju i praktiken att fara och fälla med vinch först. Har lite svårt med 2 saker. Mesta näringen är ju i barren. Fullträds lunning mot spåret tar ju då massvis näring dit. Har ju närings gödsla skog, pga mangan och fosfor brist. Har fusk kvistat och toppen av före vinchning, men oftast dras sedan lösa kvistar med ända ner. Med 6m kran, inte mycket man strör ut kvistar och vinchade högar, redan virkes högar blir rätt stora hastigt, och andra sidan sedan sen fullt med kvist.

Andra, skada de stående trädens rötter och stamm när man drar. Gamla stubbar och stenar som styr dom åt fel håll.

Förhållande fäller/vinchar 2dagar och tredje dagen prosessor körning. Har haft med ibland en 8åring i bandet hjälpt mycket onödigt spring.

Avatar Fallback

Re: Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728816 Ris i vägarna är bra. Huvudsaken är att det är kvar i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

vedmalen  
#728879 Jaha! Då har jag varit ut först timmarna med P25an. Det enda jag ångrar är att man funderat ett par år innan jag handlade. Har tagit hand om ett gäng vindfällen åt en markägare.

Avatar Fallback

Re: Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728890 Ser fram emot driftrapporter och arbetsmiljöutvärdering.

Användarvisningsbild

Re: Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

paavo25  
#728964 Trådstartaren funderade p25 med rullmatare och kran. Tillverkaren harju litet och billigt för att kringå vissa saker. Varför ej rullmatad hypro 300 på? Domstora har ju hybrid teknik , matningen och såhningen de som tar kraft, varför ej nån typa av kondensatorteknik för de? Matningen tar ju nån sekund och sågningen lika. Sedan fram vinchning och flyttning osv går den ju lättare?

Avatar Fallback

Re: Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728973 Större motor är väl det som ska till om det ska vara rullmatning. Nån sorts hybridteknik till rimlig kostnad ligger väldigt långt bort.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).