Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Järnhäst drivrem

5 inlägg 2749 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Järnhäst drivrem

lundqvist.r  
#718956 Jag fick tag på en gammal Järnhäst för ett tag sedan och håller på att städa upp den efter bästa förmåga. Variatorremmen är i hyfsat skick, men det vore nog bra att ha en i reserv. De finns i tillverkarens webbshop, men det känns som att dryga tusenlappen för en så pass okomplicerad tingest är i överkant.

Så jag kollade med rembutiken.se, och fick förslaget att ta en 17 mm bred rem istället för den 16 mm-rem som är tänkt att sitta där.

Någon som har testat att köra med liknande rem? Fungerar det dåligt är det förstås inte mycket annat att välja på än den tillverkaren föreslår. Men om det kan tänkas fungera för en tiondel av priset gör det ju inte ont heller 😀



   TS
Användarvisningsbild

Re: Järnhäst drivrem

Kenber  
#720031 Om du har en lite äldre Järnhäst ( Före 1992 ) med 5 Hk motor så går det att använda en rem från Comet - 200419A
Söker du på siffrorna där så dyker de upp och då kan du handla rem för runt 300 kr om du hittar rätt ställe.
Tror det var MFG Supply det hette - kan mycket väl vara samma rem som används orginal på Järnhästen.

Hittade även lite mått och det är bredd 15,9 och längd 694 mm - sånt här vil de väl inte lägga upp för att man inte ska hitta remmar på andra ställen

På min hade de monterat en rem som var lite smalare - men jag tror det kan påverka utväxlingen lite, blir nog starkare med rätt rem...



Jo - jag tyckte också det var lite väl dyrt med lite över 1000:- lappen för en ny rem... har de vettiga priser bara så är det bättre

Avatar Fallback

Re: Järnhäst drivrem

lundqvist.r  
#720176 Tack för svaret, med de detaljerna gick det att hitta flera ställen på webben. Intressant nog gick det att söka på sajten https://beltpalace.com efter "lennartsfors" och då dök det upp flera andra remmar. Fast med tanke på att frakten blir rätt kostsam från USA med möjlig moms och tull är det nog ändå ingen idé att köpa därifrån. Det kanske ändå inte är så konstigt att priserna på remmar är rätt höga på lennartsfors.com?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Järnhäst drivrem

Kenber  
#720190 278 Kr med frakt på MFG Supply borde bli billigare även om det blir lite tullavgift på den

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst drivrem

Kenber  
#720291
1626796137_20210720_172814.jpg
Nu ska du få höra :)

Beställde en rem från kullager.se och den heter B29 Vävomspunnen...

Fick hem den idag och då kunde jag inte låta bli att gå ut och prova...
Den gamla var någon gammal 10 mm:s rem och det stämde ju inte...
Den här har inte riktigt samma mått som originalet den är 17 mm bred men .. var ut och prova nu och järnhästen blev genast starkare, fick upp mitt lass på backen utan några större bekymmer...

Remmen har artikelnummer: B29VÄV

Har inte hunnit prova I någon större omfattning men så här långt verkar det riktigt positivt..
Remmen kostar inte mycket heller, men som sagt - verkar fungera...

Där har du ett alternativ som är bra mycket billigare och fungerar... 😀 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).