SmÄ skogsmaskiner och övriga maskiner

Terri 34, 2014.

55 inlĂ€gg 19520 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#783699 😀 Tack, halvproffs!
Denna motortyp har senaste Ă„ren blivit vanlig pĂ„ skogsvagnar och visserigen kommer lĂ€ckor pĂ„ dom ocksĂ„, förr eller senare. Hoppas jag med denna trĂ„d kan uppmuntra nĂ„gon göra servicen sjĂ€lv. 👍 Har sjĂ€lv fĂ„tt mycket nytta frĂ„n forumet, trevligt att jag fick chansen dela nĂ„got som hoppas Ă€r vettigt.

Motorn blev fÀrdigt i dag. Och jag byte Àven ledlagern pÄ boggin.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#786389
1672324134_20221229_153703.jpg
$matches[2]
Har svÄrigheter med USB -CAN verktyg. Sammt som övrigt med windows..
-NÄgon som vet, har det följd mjukvara och drivrutin pÄ CD nÀr adaptern har levererad som ny till kunden?

-Mjukvaran behöver jag vÀl inte, den finns ju redan i styrenheten i maskinen, och jag skulle iinte göra annat Àn förÀndra instÀllningar med lapptopp.

-Drivrutinen borde laddas ner frĂ„n Jörgensens Industielektroniks webbsidan, men den har jag lyckat ladda ner helt rĂ€tt (=sidan fungerar inte) Datorn hittar inte nĂ„got nytt som kopplat pĂ„ porten. Öppnar jag filen, börjar prosessen om och om igen. Har försökt med bĂ„de win10 och win7.

Fick svaret frÄn Jörgensens att det bör fungera lika bra utan drivrutin, som nu inte verkar stÀmma..

Vet inte exakt vad som borde frĂ„gas.. đŸ€”

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#788051 Liten uppdatering. 😀
Efter en liten stund körning fastnade broms pÄ renoverade nav..
Som tur var hÀnde det hemma, tur ocksÄ jag har slarvat med snöröjning sÄ det gick slingra med trehjulsdrift framför verkstan.
Jag skruvade hjulbultarna av, sÄ drivhjul fick vrida fritt pÄ navet vid körnig in till verkstan. Dubbelskivor pÄ fÀlgen gick bra att hjula.

Broms pÄ denna fungerar med konstant oljetryck. Hela nav gör kort axialt rörelse vid bromsning utÄt mot bromshuset och inÄt vid avbromsning. SÄnt hÀr konstruktion har alltid mer eller mindre överstörmningen som har Àgen returlinje. Felet pÄ en broms pÄverkade inte pÄ de tre, sammt driften med pÄkopplade diffspÀrr fungerade. Liten motor pÄ denna sÄ den stannar omedelbart men pÄ nÄgon kraftigare maskin (i princip) kan bli alvariga skador om föraren inte mÀrker felet och kör.

Hittade felet.
En kolvring var av. Den sitter under mellanlocket och hÄller bromstrycket i navet. Liten oljeflöd rinner förbi den till brommshus och dÀrigenom till fri retur.
En ny kolvring Àr pÄ vÀg.

SvĂ„rare med mjukvaran den fastnar fortfarande... 🙃

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#790041 😀 Nu har jag kört en vecka första gallring i en moss. VĂ€gnĂ€tet öppnat med en 80-tals Nokka Jokeri 8WD. Kommer mellanzonerna ocksĂ„ gallras har dom inte bestĂ€mmt Ă€nnu. NĂ€stan ingen tjĂ€la, lite snö som frysit pĂ„ hjulspĂ„ren nĂ€r skördaren var vid allra djupaste snön. Jag har sĂ„gat ner stubbarna och kastat topparna pĂ„ stickvĂ€garna, och har klarat ganska bra utan markskador. Mycket tĂ€tt med diken. TvĂ€rs diken gĂ„r smala ca halv meter djupa diken som grĂ€vt med dĂ€ckdikes maskin i 60 -talet.

Allt har fungerad efter renoveringen.
Trevligt att skota efter en skördare i samma storleksklasset, och framförallt efter en Àrfaren entreprenadör som gjort jÀttesnyggt jobb.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#791811 Virket har blivit kört. 😎
I dag var inte (alldeles för) haltigt pÄ landsvÀgen sÄ jag hemtade Terrin hem.
Samma uppdrag kommer med största sannolighet att fÄ fortsÀttning senare pÄ vÄren. Lite gallring till, en traktorvÀg av dikesmaterial förbi mosset och sÄnt.

Mystiska felet kom tillbaks, ett par dagar var hopplösta..
Motorn stannade sĂ€kert hundra gĂ„nger 👎, men 👍 följande tre dagar motorn gick hela dagen utan att stanna ens enda gĂ„ng.
Samma fel som pÄ originala motorstyrning? Kanske börjar felet sÄ hÀr frÄn kall lödning pÄ kretsskortet, som orsakar övervÀrme, underspÀnning eller nÄgot, och till slut brinner nÄgon komponent?
Kan vÀl göra inget annat Àn skicka boxen till elektronikservice och löda varje pinne Äterligen manuellt.
Har Ă€ven funderingar om boxen Ă€r underdimensionerad och blir överbelastad av stĂ€lldĂ„nmotorn vid insprutmingspump locket. NĂ„got om sĂ„na saker kan förhoppningsvis en erfaren elektriker sĂ€ga/utesluta..đŸ€”

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#798363
1680631906_20230228_150129.jpg
😼 Blev sĂ€kert allra tidernas senaste start med gallring i Ă€gen skog i Ă„r. Fyra korta dagar med Arbron och tvĂ„ med Terrin har jag nu i allafall kört.

Allt har fungerat, motorn tjuvstannar inte lÀngre. Verkar som felet faktiskt var pÄ hydrauliken!
Tryckakkun pÄ tryckledning direkt efter pumpen var död. Pga det reagerde pumpen inte rÀtt vid varierande flöd och belastning. Alternativt förstyrning vid pumpgaveln krÄnglade pÄ nÄgon sÀtt, sÄg dock inget fel eller oreningar men helt kan det inte bortslutas om det hade varit smutts i borrad kanal i ventilsled till exempel. Enda filter pÄ systemet Àr returfilter i tanklocket. Nu satt ja en tryckfilter pÄ förstyrningskretsen till pumpen, hade ju behövd köpa en till kranventil ocksÄ, Àr Àgen krets pÄ bÄda men det mÀrkte jag inte.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#805518 Nu börjar jag bli desperad med varvtalsboxen pÄ riktigt.

Nu krÄnglar Àven den nya som jag köpte jan -22. Inte mer Àn nÄgra fÄ hundra kubiker kört med den. Som programmerad reservdel kostade boxen lika mycket som har vÀrdet av skotning varit under denna tid. Problemet har följd maskinen sedan den var tillverkat, fjÀrde - femte box denna.
Terri 34 Àr med 12V system. Kretskortet, misstÀnker jag Àr för 24V system och Àr dÀrmed underdimensionerad. ACT+ och ACT- som matar ström till stÀlldonmotorn, sitter pÄ varandra pÄ kretskortet. Inte mycket vet jag om elektroniken, men det Àr jag helt sÀkert att varje kort kommer att brinna, förr eller senare.

NÄgon som vet nÄgon som löst problemet med nÄgot annat sÀtt?
Med vilken box styrs varvtalet pÄ grÀvmaskiner med Shibaura/Perkins/Cat?

En farthÄllare, som drar mekanisk spak,
sĂ„g jag pĂ„ en fabrikstillverkat generator pĂ„ YouTube.đŸ€”

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

Bosque  
#805525 Mitt förslag Àr: Ring till Terri och tala direkt med dem. Jag har mycket god erfarenhet av direktkontakt. HjÀlpsamma och trevliga mÀnniskor https://www.terri.se/sv/kontakt/#contact
Dessutom kanske Du hjÀlper fler om Terri fÄr reda pÄ ett potentiellt systemfel.
Lycka till!

AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#805567 Tack Bosque, det ska jag göra och försöka förklara lÀget.
Det brukar ju alltid vara bra att ringa och precentera sig.
Jag Àr tyvÀrr vÀldigt dÄlig pÄ svenskan, sÄ saken kommer sÀkert inte att bli klart i telefon. TÀnkte dÀrför börja med att filma symptomen samt mejla bilder av kretskorterna.

😀 Det vore absolut kanonfint om jag kunde hjĂ€lpa pĂ„ nĂ„gon sĂ€tt.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#836500 😀 Nu kan jag konstutera att urspruliga felet som brunnit flera varvtalsboxer sen maskinen var ny, var dĂ„liga krympkopplingar pĂ„ kabelserien.
Billigvarianten av Deutch DTM skulle aldrig ha anvÀnt. De Àr underdimensionerad för strömförbrukning av stÀlldonmotorn pÄ gasreglÀget. Motorn har gÄtt bra sen de blev bytt till original pinnen.

Men hydrauloljan mÄste bytas igen. Den Àr nÀra att tappa sina egenskaper och Àr nÀra kavitera.
Oljatanken Àr bredd och lÄg, och sitter i botten i samma höjden med pumpen. Finns inga mellanvÀgg i tanken.
Som jag berĂ€ttade i fjol, packar blöt snö och is pĂ„ banden. Banden blir hala, och hela maskinen skakar nĂ€r driften rycker band under smĂ„a och hĂ„rda dĂ€cken. Eller hur ska det sĂ€gas. I allafall den högfrekvesig hastighetsförĂ€ndrig misstĂ€nker jag fĂ„r oljan röra fram och bak i tanken och olja gĂ„r inte till insuget sĂ„ bra som den skulle. 0,13 bar skulle trycket till insuget vara enligt Danfoss teknisk data. Det Ă€r trĂ„ngt under hytten, men tanken mĂ„ste vĂ€l Ă€ndo försöka montera högre att trycket till insuget ökar i accepterad nivĂ„. Sliten kan pumpen vara ocksĂ„. 5000 timmar Ă€r vĂ€l inte hemskt mycket, men om den fĂ„r inte olja utan avbrott slits den sĂ€kert fortare. Ökat vĂ€rmeutvĂ€ckling sĂ€gs indikera pumpslitage, men skulle Ă€ndĂ„ sĂ€ga denna gĂ„r ganska svalt.. đŸ€”

Ett och annat har fĂ„tt kört ocksĂ„, inte bara bekĂ€mpat med tekniska svagheter 😎:

   TS
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).