Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Terri 34, 2014.

55 inlägg 19522 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#736807 Drivmotorrenovering är nu i halvvägs. 😀
Det som orsakat oljeläckagen är inget annat än försummelse med smörjning. Finns en stor ficka för smörjan mellan akseln och nav, för att smutts hålls borta från packningen. Fanns bara den smörja som jag hade tryckt in och massor av urgammal lera. I denna maskin syns inte när tillräcktligt smörja har tryckt in, för att motorerna sitter djupt inom boggibalken. Motorhuset i boggin är inte tätt runt navet så konstruktionen är lite problematisk. Vore inte dummt att ta motorerna bort och tömna varje boggin av skräpet. Smörjnipplarna finns bakom skyddplåten så det är även lätt att glömma hela servicen..

Jag var lite besviken för att inga reparationsanvisningar följde med tätningssats, sammt hittade jag ingenting på nätet, så jag har tagit en hel del bilder och bestämmt göra en detaljerad bildserie av renoveringen och ladda den upp tuben. (😥 om jag lyckas få ihop allt).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#745911 Nästan tre månader tåg det, men i morse kom kretskortet 🙄.

Startade direkt och fungerar som den skulle, men nu är kran helt död.
Vaknar inte med den nya boxen, eller med den gamla, inte heller utan box..
Drift fungerar, sammt styrning. Körs- och styrriktning byts vid sätesläge. Det som är enda fel kranen inte startar.

Så nu har jag väl orsakat någon fel i CAN systemet. Om nu inte är inte någon ledning som losnat.
Inte underlättar felsöknikg att elsystemet har inte likt servicelucka som riktiga skogsmaskiner har i höger hyttsidan.

Tänkte att en traditionellt kulventil är enda idiotsäker lösning för hyttvärme, men axelpakningen verkade inte vara glykolbeständigt.
😥 Är ganska trött med denna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#746743 😁 Var faktiskt ingen fel på kranstyrning.
Kranrörelsen kan anpassas åt tre användare, men bara läget 1 var programmerat. Knoppen gömmde inom instrumetspanelen så jag hade tänkt den inte har någon betydellse, mer det var, självklat, för att ingen ska vrida den..

Först byggte jag om ventilen för hyttvärme, påfyllde kylaren och monterade instrumetpanelen.
Sen provkörde jag maskinen.
Med det resultat att lite förändringar måste göras för slangarna.
Rotatorslangarna är alldeles för korta, men de går nu som de ska, neråt från rotatorn och genom skyddbågan.
Slangbunten på vipparmen måste göras om. Jag försökte sätta två slangarna åt varje sida, som de sitter t ex på Cranab, men de vred inte smidigt, så får se vad ska jag göra med de..

Ljudnivån i hytten var klart lägre tack nya tätningslistorna och allmänt småfix.
Jag förhöjde sätet fyra cm. Sätet sammt nya armstöd verkade bra. Har långa ben, så förr sätet var som bekvämast i allra högsta läge, men nu får trycket vara lite mjukare. Framför allt bankar spakarna inte längre på dörrhandtag när man vrider sätet.
Så det var en bra dag i dag..

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 34, 2014.

Blivande snickare  
#746746 Intressant att följa med hur du grejar med maskinen! 😀
Var nånstans i Finland håller du hus?

Användarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#746747 I Yläne mitt i kyrkbyn. Norra gränsen av Egentliga Finland alltså.
😀 Välkommen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 34, 2014.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746748 På min moheda M65 sitter rotatorn vänd på andra hållet med slanganslutningarna mot tornet

Användarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#746754 Det har jag märkt också att rotatorer sitter åt boda håll.
På denna går slangarna på samma sidan hela vägen från kranpelaren, så jag tror ingen har vänd om rotatorn.
Och den som Sundelius har på Malwan sitter likt min.

😉 Dock jag kan vara den som vänder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 34, 2014.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746846 Även på M65an går slangar o rör hela vägen på översidan men vänder på kranspetsentill insidan

Användarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#746897 Ja, men vänster och höger ska byta med varandra, när man vänder rotatorn.

😀 Jag har nog funderat att vända den.
Om jag ska sätta på Nisulan någon dag vore slangarna bättre skyddad bakom kranen. Liten klipp med låg ägenvikt är inte lätt att styra till stammen.
Som skotare fungerar bra som det är nu. Är bra när kranen är i full längden nära marken, slangarna inte hänger framför gripen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

Ängagärdet  
#746985 Skifta slangarna vid ventilpaketet istället!

Användarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#747057 😀 Så tänkte jag göra.
Det kan byggas om nästan optimaliskt för slangrörelsen.
Slang till omvända rotator följer eksakt vändradien av länk runt kranspetsen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 34, 2014.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747061 Så här ser de ut på M65

Användarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#747074 Tack! 😀 Den lösning ser ur perfekt. Följer smidigt länken.
Hela pointen är att slang ska riktas neråt vid kranspetsen. Ej rakt fram.
👍 👍 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#748044 😀 Så det blev nya längre slangarna med 90 graders på rotatorendan och nu sitter de lika fint vid varje rörelse.
Byte även slangarna på vikarmen, de som rullar vid utskjutrörelsen. Tre av de fyra Kappaflex som jag först köpte var omöjliga att få gå smidigt, är något fel på stålbanden. Böjs inte utan att vrida sidåt, jag testade på golvet att de alla tre har samma fel men den som gick smidigt på kran gick smidigt på golvet också. Råkade jag få dåliga slangor eller är de dåliga slangar som övrigt? 🤔
Nu blev det Gates istället och de satt direkt precis som de skulle så antar de är hållbara med.

Terrin är så lätt att den nästan gick att köra på snön. Diffspärr måste hela tiden vara påkopplad men så är det med traktorn också. Hårdsnö ca 10 cm sen djupt med torr pulver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

Bosque  
#752078 Jag har nyss köpt en Terri 34 skördare från 2015 med Perkinsmotor som jag nu håller på att lära mig. Lite för mycket snö i Luleå ännu för att vara trevligt att vara i skogen så det blir att fixa lite med maskinen så länge.
Jag undrar en sak som Du skrivit om. 3/8 21 kommenterade du att motorn stannar tvärt när det går tungt och man styr samtidigt, men sedan att det inte var något fel på motorn. Jag har samma observation när jag försökte köra i djup snö. Sedan ser jag att du köpt ny kontrollenhet till motorn i november. Slutade den med motorstoppen efter det? Eller är det bara fråga om att vänja sig.

Jag har talat med Terri bland annat om avläsning av CAN bussen, inställning av förarparametrar etc. Dom kan erbjuda en dags genomgång med en tekniker - vilket jag tänkte köpa när det passar för oss båda.
På min skördare sitter ett Keto Forst Extreme aggregat och Technion dator. Finska prylar. Technion imponerar!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).