Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hyra miniskotare ...

30 inlägg 15897 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hyra miniskotare ...

svampbob  
#559217 Ja nu blir det nog ändå så att jag hyr ut den för lite körning och sedan efter utvärdering ser vi om vi går vidare med uthyrningen.
Reparationer står jag inte för utan den ska returneras i samma skick som när den åkte.

Avatar Fallback

Re: Hyra miniskotare ...

Avslutat-02  
#559219
svampbob skrev:Ja nu blir det nog ändå så att jag hyr ut den för lite körning och sedan efter utvärdering ser vi om vi går vidare med uthyrningen.
Reparationer står jag inte för utan den ska returneras i samma skick som när den åkte.


Se då till att du får det på papper isåfall...

Annars kan det bli jobbigt....

Användarvisningsbild

Re: Hyra miniskotare ...

svampbob  
#559221
vinterrojarn skrev:
svampbob skrev:Ja nu blir det nog ändå så att jag hyr ut den för lite körning och sedan efter utvärdering ser vi om vi går vidare med uthyrningen.
Reparationer står jag inte för utan den ska returneras i samma skick som när den åkte.


Se då till att du får det på papper isåfall...

Annars kan det bli jobbigt....


Det blir en 18-årig pilot det låter väl lovande 🙏

Avatar Fallback

Re: Hyra miniskotare ...

Avslutat-02  
#559222 Skaffa det där papperet snabbt,,,,,, #:-s :d

Användarvisningsbild

Re: Hyra miniskotare ...

CLASMAGNUSHOLM  
#586001 Hej, jag har följt tråden med intresse. Jag har en Avesta MS 38 fullutrustad, dragen av en Grizzly 700, som jag har provat att hyra ut. Jag har dock inte fått något napp, vet inte om det beror på att jag annonserat i "fel" forum eller något annat. Av denna tråd att döma så verkar det finnas intresse för att hyra dylik maskin. Hör gärna av er om intresse finns. Prismässigt hade jag tänkt typ 1500 kr per dag + moms, mindre om man hyr flera dagar eller en vecka. Maskinen står i östra Skåne men kan lätt transporteras till andra delar av Skåne, Blekinge eller södra Småland.

Avatar Fallback

Re: Hyra miniskotare ...

nilsszzon  
#599515 jag kan ev vara intresserad , bor i hässleholm och skulle ev kunna användas till första gallring
vad tar du för en helgs hyra? samt leverans
hur ser försäkringen ut?

Användarvisningsbild

Re: Hyra miniskotare ...

CLASMAGNUSHOLM  
#599536 Finns försäkring för både fyrhjulingen och Avestavagnen. Har du vana att köra en dylik kran, den har ett 5 spakssystem, dvs man styr kranen med 2 x-y spakar samt gripen med en separat enkelspak? Eventuellt kan jag "följa" med i hyran om du behöver hjälp med körningen/skotningen. Kostnad för själva fyrhjuling och vagn kanske 2500 kr för en helg, dvs fredag tom söndag kväll eller måndag fm. Transport tillkommer, kostar ca 1500 kr. Allt ex moms. Transportkostnaden blir ju förhållandevis mycket för så pass kort tid. Hur mycket ska du gallra, jag gjorde nyligen en förstagallring på ca 0.5 ha, det tog allt som allt kanske 5 dagar med skotning. Då utnyttjade jag vagnen även för att vinscha fram stockarna till den smala stickvägen och skotade sedan alltsammans i kanske 5-6 omgångar. Man kan lasta ca 2 kubik på vagnen, max 2 ton.

Avatar Fallback

Re: Hyra miniskotare ...

nilsszzon  
#599544 ja spakandet är inga konstigheter tar några minuter sen är man inne i det , har 3 skiften på ca 0,5-1 ha vardera i åtanke men tänkte man får börja ngnstans. vad innebär försäkringen, om där blir skrapmärken på atvn i plast och liknande? punktering? vet vissa har hög självrisk , visst slitage bör väl ingå i en sån uthyrning?

Användarvisningsbild

Re: Hyra miniskotare ...

CLASMAGNUSHOLM  
#599554 Fyrhjulingen är helförsäkrad, med självrisk på 3000 kr. Vagnen halvförsäkrad, dvs ffa stöld. Skrapmärke på sidan av plasten på skärmarna är ganska lätt gjort, har själv åstadkommit några, det räknas som bruksslitage. De skador som jag debiterar på fyrhjulingen är tex att plastdelar spräcks och större skador, dvs sånt som är mer än ett skrapmärke, och då debiteras det till kostnad upp till självrisken. Vagnen är mer robust och bruksslitage som inte debiteras inkluderar tex att färgen skavs av pga av att stocken slår i någonstans på vagnen eller kranen. Andra skador som debiteras är tex om ett träd faller över vagnen och skadar chassit/ramen eller kranen, eller någon hydraulslang. Däcken är i bra skick och har flera lager så om det blir punktering är det troligt att man kört på något väldigt vasst eller annars varit oförsiktig, annars blir det vara mindre småskador/normalt slitage på däcken av då man tex kör över stenar och dylikt. Som alltid inget helt entydigt svar, utan jag tar foto innan så att det är lätt att jämföra i det fall det uppkommer skador.

Avatar Fallback

Re: Hyra miniskotare ...

nilsszzon  
#600725 Jag får alltid en känsla av att "privata aktörer" som vill hyra ut sina maskiner och på så vis få tillbaka en del av sin investering alltid förväntar sig att kunderna ska förstöra deras maskiner. De större aktörerna brukar köra tvärtom , jag hyr ofta grävmaskin och dumprar från Cramo t.ex.... så fort dessa strular när jag hyrt dem om det så bara är att batteriet är slitet eller laddar ur sig ( hände senast på en bandgående minidumper) då blev den hyran gratis trots att jag startade den med startsnöret och det inte var några problem.
en gång läckte en hydr.slang till plogen på grävmaskin så jag spände den, när jag berätta för dem att den skruvade ur sig själv och ev behövde en översyn så försvann den hyran....
likaså när jag försökt hyra en vedmaskin av en på blocket, han förklarade så ingående allt jag ev skulle behöva ersätta så det var hopplöst....
jag förstår att du är rädd om din maskin, jag har med maskiner ( grizzly 450 från 2016 med 40 timmar ) som jag ser det så är man oftare räddare om andras prylar än sina egna.... så ser jag på det.... tror du och alla som försöker hyra ut sina produkter har svårt för detta sålänge det påpekas så noga vad man ska ersätta , att ersätta en hydr.slang skulle jag aldrig få för mig att göra om det inte var uppenbart jag fastnat och varit grovt oaktsam.

Användarvisningsbild

Re: Hyra miniskotare ...

CLASMAGNUSHOLM  
#600737 Jag förutsätter eller förväntar mig ingalunda att du eller någon annan ska förstöra en maskin du/ni hyr, enligt min erfarenhet så brukar det inte uppstå några problem alls och allt är frid och fröjd. Dock, om det mot förmodan skulle uppstå någon skada som kan kosta en hel del att laga så är det bättre, för alla parter, att det från början är överenskommet hut detta ska hanteras. Det sista både uthyrare och användare vill ha är en segdragen diskussion om vad som är en skada respektive bruksslitage, och hur detta eventuellt ska regleras. Det handlar bara om att reglerna ska vara tydliga från början, precis som när man tex hyr en bil.

Avatar Fallback

Re: Hyra miniskotare ...

nilsszzon  
#600741 Jag håller med det är viktigt med reglerna och vad som gäller, även vad som gäller när din maskin ev. lägger av utan att det är kundens fel? ersätter du kunden då om han har haft utgifter eller sveda och värk så att säga?
hoppas du får snurr på uthyrningen du verkar vettig, jag hyr hellre en maskin för lite högre pris och slipper "gnäll" i slutet men jag är kanske speciell ( jag förutsätter inte att du är gnällig men överlag) tycker ditt pris verkar vettigt för ett sånt ekipage för övrigt!!

Avatar Fallback

Re: Hyra miniskotare ...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619083 Såg den här annonsen på blocket, på tal om att hyra miniskotare.

https://www.blocket.se/annons/flera%20p ... _/86423911

Användarvisningsbild

Re: Hyra miniskotare ...

CLASMAGNUSHOLM  
#619110 Du fick inga priser?

Avatar Fallback

Re: Hyra miniskotare ...

bgl  
#622263 https://bildix.mmcloud.se/bildix/api/im ... =455&w=910

Man kan undra om denna vällastade Vimek är ägd eller hyrd?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).