Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hyra miniskotare ...

30 inlägg 15904 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hyra miniskotare ...

lill huggarn väst  
#44278 Kollar bara intresset för att hyra en miniskotare typ alstor.
Det e någ många med mig som har lite mindre ägor å inte fyller behovet för en sån investering.
Så jag funder på att köpa en å hyra ut som sakt kollar intresset just nu tackar för svar...



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyra miniskotare ...

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44300 vad skulle det kosta?

Avatar Fallback

Re: Hyra miniskotare ...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44312 Försäkring? Hyra med förare eller utan?

Avatar Fallback

Re: Hyra miniskotare ...

lill huggarn väst  
#44338 om man säger en vecka mellan 4- 5000 :- helg 2500:- dygn 1200:-
Basserade det på 425:- tim 300 gubbe 100 maskin bränsle 25 med andra ord så spelar det ingen roll om man läjer eller hyra bara maskinen (om man har tid själv) .. å med alstor får man gjort en del på en dag om allt redan ligger.
Hoppas fler tänker som jag eller e det någon som vet var man kan hyra en miniskotare??

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyra miniskotare ...

matz  
#44386 det finns en formel för det > ipris/2 se`n divideras kvoten med 132..ger pris/dag (plus moms)..ex. ipris 300 Tkr ger 300000/2 /132=1136,40:-,då innehåller formeln ränta,amortering,avskrivning,service m.m. Anser man att man inte kan få ut 1136:-/dag skall investeringen ej göras.Detta gäller alla typer av hyresmaskiner

Användarvisningsbild

Re: Hyra miniskotare ...

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44399 Matz det där var ju en jätte kul formel.. vart har du fått den ifrån är det nån slags vedertagen beräkningsmetod? Vilken beläggningsgrad behöver man?

//H

Användarvisningsbild

Re: Hyra miniskotare ...

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44401 Är det så dom stora hyrdrakarna räknar? Det skulle ge att man kan hyra en avestavagn med hydraulkran för 380 per dag... Jag skulle direky hyra en sån om det bara fanns nån som hyrde ut. Har surrat med alla lokala hyrdrakar men ingen har nån.

//H

Avatar Fallback

Re: Hyra miniskotare ...

matz  
#44412 Vedertagen esom användes av byggmaskinuthyrare m.m. I formeln räknas 50% beläggning av 200 dagar/år,doch skall
priset höjas med 20% på "heavy euquipment", såsom bobcats,minigrävare m.m pga större förslitning

Avatar Fallback

Re: Hyra miniskotare ...

Axl  
#44417 Ingen dum ide... har hållit utkik efter någon som hyr ut. vilken del av landet befinner u dig i?

Avatar Fallback

Re: Hyra miniskotare ...

lill huggarn väst  
#44422 västra götaland stenungsund men det e klart att man kan fixa fram exempel avesta elr karman vagn oxå bara det finns intesse så att säga ska ju ha det i mitt egna skogs bruk men har ju inte full täckning för den...så då slog det mig att man kan hyra ut den när det borde finnas flera som jag som har intresset av att göra det mesta själv när ägorna inte e så stora! Och med ut räkningen ovan så ligger jag ju bra till...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyra miniskotare ...

totte  
#44484 Sen är det ju en rätt stor skillnad att räkna beroende på situationen. Är man proffsuthyrare måste man ha full täckning för både fasta och rörliga kostnaden att hålla maskinen och i längden kan man inte ligga på priser som ger en förlust. Kan man inte få täckning för den fulla kostnaden gör man sig av med maskinen.

Om man är i situationen att man vill/måste ha maskinen av andra skäl än att hyra ut den så är ju varje inkomst som överstiger den rörliga kostnaden ett täckningsbidrag till den fasta kostnaden. En maskin som står kostar fortfarande sin fasta kostnad i form av räntekostnad och värdeminskning och den blir man ju inte av med utan att sälja den. Varje gång den körs så sprider man ut den fasta kostnaden på fler körtimmar, så vad man skall räkna med är marginalkostnaden, dvs hur mycket mer kostar det att köra jämfört med att stå stilla. Om man hyr ut till mindre än marginalkostnaden gör man en förlust. Som sagt, det här gäller enbart om man i vilket fall kommer att ha kvar sin maskin.

Användarvisningsbild

Re: Hyra miniskotare ...

svampbob  
#559056 Jag är inte så förtjust i att arbeta och på slutet har det ring så väldigt om körning i skogen. Jag tackar nej och säger att maskinerna står så bra där hemma under skärmtaket och att jag inte alls har lust att börja anställa folk för att köra åt mig.
Idag ringde det igen och då var erbjudandet att hyra skotaren då han själv hade en chaufför och ville att jag skulle ge en timhyra på skotaren. Jag är tveksam till att hyra ut. Som det är nu så är det roligt att ha helt nya maskiner fräscha maskiner men om jag då hyr ut i några månader så är risken att jag får tillbaka en bucklig och repig maskin som inte längre är lika rolig.
Vad ska jag begära för en Vimek 610 SE per timme om det ska vara värt besväret?

Användarvisningsbild

Re: Hyra miniskotare ...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559063
svampbob skrev:Jag är inte så förtjust i att arbeta och på slutet har det ring så väldigt om körning i skogen. Jag tackar nej och säger att maskinerna står så bra där hemma under skärmtaket och att jag inte alls har lust att börja anställa folk för att köra åt mig.
Idag ringde det igen och då var erbjudandet att hyra skotaren då han själv hade en chaufför och ville att jag skulle ge en timhyra på skotaren. Jag är tveksam till att hyra ut. Som det är nu så är det roligt att ha helt nya maskiner fräscha maskiner men om jag då hyr ut i några månader så är risken att jag får tillbaka en bucklig och repig maskin som inte längre är lika rolig.
Vad ska jag begära för en Vimek 610 SE per timme om det ska vara värt besväret?


Väldigt mycket! Jag skulle aldrig hyra ut en skotare om inte jag själv ingick i den. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hyra miniskotare ...

svampbob  
#559142
Uvskogen skrev:
svampbob skrev:Jag är inte så förtjust i att arbeta och på slutet har det ring så väldigt om körning i skogen. Jag tackar nej och säger att maskinerna står så bra där hemma under skärmtaket och att jag inte alls har lust att börja anställa folk för att köra åt mig.
Idag ringde det igen och då var erbjudandet att hyra skotaren då han själv hade en chaufför och ville att jag skulle ge en timhyra på skotaren. Jag är tveksam till att hyra ut. Som det är nu så är det roligt att ha helt nya maskiner fräscha maskiner men om jag då hyr ut i några månader så är risken att jag får tillbaka en bucklig och repig maskin som inte längre är lika rolig.
Vad ska jag begära för en Vimek 610 SE per timme om det ska vara värt besväret?


Väldigt mycket! Jag skulle aldrig hyra ut en skotare om inte jag själv ingick i den. :wink:


Ja det ska vara bra betalt för att jag ens ska fundera på det.

Avatar Fallback

Re: Hyra miniskotare ...

Avslutat-02  
#559145 Vi tar priset på en vanlig skotare oavsett fabrikat, ca 10 ton.

Vi säger att den kostar ca 800 kr i timmen.
Då ingår förare, vi drar då bort ca 250 kr i timmen för denne.

Hamnar då på 550 kr kvar, om vi då måste ta tak för reparationer och liknande så behöver den som hyr betala minst 1200 kr i timmen. Om du ska ha något över att laga maskinen med även om du har försäkring som täcker skador, så har du ju självrisk.

Det är ju inte orimligt pris ändå. Men för att slippa hyra ut så skulle jag begära ca 2000 kr i timmen exklusive moms.

Lycka till. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).