Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor 840 Pro skördare

7 inlägg 4836 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alstor 840 Pro skördare

Sune__  
#689425 För er intresserade, Alstor ger sig in i kampen och släpper tydligen en renodlad skördare baserad på 840 Pro.
Spännande att se vad det blir för aggregat, vad tror ni rullmatat eller stegmatare?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro skördare

Vedproducent  
#689426 Det är stegmatare

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro skördare

Vedproducent  
#689471 Tapio 160 eller Jobo har dom ju själva sagt. Mer fakta kommer snart.
Så det blir ju i samma klass som Kranmans skördare.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro skördare

JerryH  
#689702 Ja, finns inte plats för att dra in motor med kringutrustning nog att få till rullmatning. Sen hamnar maskinen i en helt annan prisklass..

Det ska dock bli intressant att se hur mycket den kommer väga. De säger själva att den kommer att vara lätt och därmed stödbenen. Kranman väger 4 ton och den lättar om man jobbar 45-90 grader ut åt sidan på 5m med lite större träd..

Men för att kompensera så är den förhoppningsvis smidigare när det kommer till att åka slalom mellan träden.

Lite vilt spekulerande från min sida så känns det som

Alstor:
* Smidigare mellan träden då maskinen ser mindre ut helt enkelt.
* Stabilare/säkrare/bättre drift då de kör 8hjulsdrift med navdrift.

Kranman:
* 5,4m kran mot Alstor 4,98m, om de inte tar fram en ny och inte kör med den de har på 840 Pro.
* Lite större och tyngre = mer motvikt mot kranen = mindre gungig/ryckig körning.
* Bättre förarkomfort dels tack vare en större hytt med väldigt bra sikt uppåt, men också att hytten inte sitter på motordelen och därmed mindre motorljud inne i hytten. Om nu inte Alstor har mycket bra ljudisolering ner mot motorn dvs.


Det är ju om inte samma, väldigt snarlika motorer, så förutsättningarna för hydraulik är ju likvärdig, sen är det väl bara vilken firma som har bäst hydraulikkonstruktör som får ut mest :)

Som sagt, rena spekulationer men det ska bli kul att se när de släpper mer info.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro skördare

svampbob  
#689706
JerryH skrev:Ja, finns inte plats för att dra in motor med kringutrustning nog att få till rullmatning. Sen hamnar maskinen i en helt annan prisklass..

Det ska dock bli intressant att se hur mycket den kommer väga. De säger själva att den kommer att vara lätt och därmed stödbenen. Kranman väger 4 ton och den lättar om man jobbar 45-90 grader ut åt sidan på 5m med lite större träd..

Men för att kompensera så är den förhoppningsvis smidigare när det kommer till att åka slalom mellan träden.

Lite vilt spekulerande från min sida så känns det som

Alstor:
* Smidigare mellan träden då maskinen ser mindre ut helt enkelt.
* Stabilare/säkrare/bättre drift då de kör 8hjulsdrift med navdrift.

Kranman:
* 5,4m kran mot Alstor 4,98m, om de inte tar fram en ny och inte kör med den de har på 840 Pro.
* Lite större och tyngre = mer motvikt mot kranen = mindre gungig/ryckig körning.
* Bättre förarkomfort dels tack vare en större hytt med väldigt bra sikt uppåt, men också att hytten inte sitter på motordelen och därmed mindre motorljud inne i hytten. Om nu inte Alstor har mycket bra ljudisolering ner mot motorn dvs.


Det är ju om inte samma, väldigt snarlika motorer, så förutsättningarna för hydraulik är ju likvärdig, sen är det väl bara vilken firma som har bäst hydraulikkonstruktör som får ut mest :)

Som sagt, rena spekulationer men det ska bli kul att se när de släpper mer info.


Av bilden ovan att döma så blir det en annan kran, en parallell kran.

Alstor är nog inne på rätt spå denna gången de tidigare försöken med att skörda med skotaren har inte blivit några riktiga succéer.
Jag gissar på att det blir Jobos lilla aggregat som hamnar i kranspetsen och priset blir säkert mot 1,2 miljoner.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro skördare

Vedproducent  
#689712
JerryH skrev:Ja, finns inte plats för att dra in motor med kringutrustning nog att få till rullmatning. Sen hamnar maskinen i en helt annan prisklass..

Det ska dock bli intressant att se hur mycket den kommer väga. De säger själva att den kommer att vara lätt och därmed stödbenen. Kranman väger 4 ton och den lättar om man jobbar 45-90 grader ut åt sidan på 5m med lite större träd..

Men för att kompensera så är den förhoppningsvis smidigare när det kommer till att åka slalom mellan träden.

Lite vilt spekulerande från min sida så känns det som

Alstor:
* Smidigare mellan träden då maskinen ser mindre ut helt enkelt.
* Stabilare/säkrare/bättre drift då de kör 8hjulsdrift med navdrift.

Kranman:
* 5,4m kran mot Alstor 4,98m, om de inte tar fram en ny och inte kör med den de har på 840 Pro.
* Lite större och tyngre = mer motvikt mot kranen = mindre gungig/ryckig körning.
* Bättre förarkomfort dels tack vare en större hytt med väldigt bra sikt uppåt, men också att hytten inte sitter på motordelen och därmed mindre motorljud inne i hytten. Om nu inte Alstor har mycket bra ljudisolering ner mot motorn dvs.


Det är ju om inte samma, väldigt snarlika motorer, så förutsättningarna för hydraulik är ju likvärdig, sen är det väl bara vilken firma som har bäst hydraulikkonstruktör som får ut mest :)

Som sagt, rena spekulationer men det ska bli kul att se när de släpper mer info.

Det blir ju en helt annan kran. Annars kan du få 5,40 m på skotaren. Det har jag på min men det blir ju en kran anpassad för skördare.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro skördare

Helproffs  
#789986

Här är en hyggligt ny upplagd film på tuben

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).