Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor problem med motorn

8 inlägg 2759 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Alstor problem med motorn

sack  
#689349 Har en ca 20 år gammal Alstor med 16 Hk Briggs och Strattonmotor. Den har ingen ork. Vid belastning kommer svart rök från avgasröret och motorn stannar. Hur lätt som helst att starta igen. Vid luftfiltret hittar man motorolja och det ser ut som det fuktar motorolja runt oljestickan. Är helt novis när det gäller motorer, kan någon ge mig ett hum om varför och vad man kan göra åt det?
MVH



   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor problem med motorn

Nyborg  
#689356 Kolvringar?

Avatar Fallback

Re: Alstor problem med motorn

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689360 Har du kollat att choken går tillbaks som den ska?

Användarvisningsbild

Re: Alstor problem med motorn

Erre  
#689361 @totte

Avatar Fallback

Re: Alstor problem med motorn

tallen100  
#689363 Låter som den blir kvävd, antingen för lite luft eller för mycket bränsle....
Kan du gasa på den obelastad och den går som den ska?

Användarvisningsbild

Re: Alstor problem med motorn

totte  
#689394 Finns en del att fundera över, när det gäller en såpass gammal. Det första och enklaste du gör är att kolla ventilspelet. Olja vid luftfiltret kan ha med otät insugsventil att göra.

Kolla också enkla grejor som att choken funkar korrekt. Skulle inte tro det dock, det skulle inte resultera i olja i luftfiltret.

Men, tyvärr troligast är, som Nyborg också föreslår, utslitna och/eller fastbeckade kolvringar. Då får du ner förbränningstryck i vevhuset. Det pressar sen upp olja i vevhusventilationen. Oljan runt oljestickan indikerar också det. Är tändstiftet oljigt och sotigt? Det är också en indikation på dålig komp.

Starta brukar de göra nästan hur usel kompen är. Det säger dock att troligen är tändningen OK.

Avatar Fallback

Re: Alstor problem med motorn

sack  
#689468 Tack för alla svar!
Fick också tips om att den kanske bara går på en cylinder kanske på grund av en defekt tändspole?
Vad anser ni om den sannolikheten?
MVH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor problem med motorn

totte  
#689474 Inte alls omöjligt, tänkte jag inte på. Kolla upp det först. Brukar synas på tändstiftet som efter en stunds gång bör vara rejält blött i den strejkande cylindern.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).