Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek släpper ny större skotare under 2021

62 inlägg 21975 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

r93  
#688128
Erre skrev:Allt började betydligt mindre än vad det är idag iallafall.


Japp, och eftersom trenden likt lantbruket går mot större och större enheter/bolag så ser nog tillverkarna att det helt enkelt inte kommer att finnas tillräckligt många självverksamma i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

JohannesG  
#688133 Jag har alltid tyckt att Vimek känns onödigt liten. Malwa tycker jag känns mer lagom storlek på en liten skotare även om min reflektion när jag första gången såg Malwas aktuella maskinserie i verkligheten var "vad liten den är". Och då jämför jag inte med storskotarna, utan med traktor och vagn.

Med angiven maskinvikt och lastvikt låter det som de "kommit ikapp" traktor med vagn. 🙂👍 Hoppas på en vettig kran som orkar större stockar också.

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

värmSkog  
#689389 Gissar på en 8-hjulig maskin med riktig drift istället för rulldrift samt en kran från cranab ;)

Avatar Fallback

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689414 Såna finns det redan gott om. Behåller de konceptet med 6 hjul och rulldrift så kan det fortfarande byggas till ett rimligt pris.

Avatar Fallback

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

alias  
#689424
värmSkog skrev:Gissar på en 8-hjulig maskin med riktig drift istället för rulldrift samt en kran från cranab ;)


Då börjar det likna en Novotny ganska mycket.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Robertberg  
#689429 Verkar den bli snäppet större än en Malwa?

Malwa har gått bra de senaste åren så det är väl naturligt att Vimek vill gå upp något i storlek.

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

svampbob  
#689439
Robertberg skrev:Verkar den bli snäppet större än en Malwa?

Malwa har gått bra de senaste åren så det är väl naturligt att Vimek vill gå upp något i storlek.


Jag har i flera års tid nu sagt att skotaren är för liten för att kunna hänga med skördaren. Det här är den uppdatering som Vimek behöver.

Avatar Fallback

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Mikael_skogen  
#691146
1609575748_dsc01194.jpg
Skogsola skrev:Såna finns det redan gott om. Behåller de konceptet med 6 hjul och rulldrift så kan det fortfarande byggas till ett rimligt pris.

Vad Menar du med "gott om"? Vilka finns det i den klassen förutom Terri och Novotny? Jag har inte hittat någon bra erättare till den gamla norcar 480 som rullar på i våran skog förutom ovan nämnda maskiner.
Den är ganska oslagbar i smidighet med 8 hjul, boggielyft och 60 graders styrvinkel!!! Bygg en sådan och jag tar 2.... 😀

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

XmangeX  
#691173 Du har ju även Jarcrac och Entracon/Loglander 😀

Avatar Fallback

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

hfab  
#691184
svampbob skrev:
Robertberg skrev:Verkar den bli snäppet större än en Malwa?

Malwa har gått bra de senaste åren så det är väl naturligt att Vimek vill gå upp något i storlek.


Jag har i flera års tid nu sagt att skotaren är för liten för att kunna hänga med skördaren. Det här är den uppdatering som Vimek behöver.

Hur är tidsfördelning mellan skördaren och skotaren?
Lastar du 5-6 kubik massa?

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

svampbob  
#691211
hfab skrev:
svampbob skrev:
Robertberg skrev:Verkar den bli snäppet större än en Malwa?

Malwa har gått bra de senaste åren så det är väl naturligt att Vimek vill gå upp något i storlek.


Jag har i flera års tid nu sagt att skotaren är för liten för att kunna hänga med skördaren. Det här är den uppdatering som Vimek behöver.

Hur är tidsfördelning mellan skördaren och skotaren?
Lastar du 5-6 kubik massa?


Skotaren hinner inte med skördaren och jag tror inte att jag kommer över 5 kubik lasset någonsin och nu i höst utan tjäle så har det nog legat på 4 kubik lasset max.

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

svampbob  
#691214
Mikael_skogen skrev:
1609575748_dsc01194.jpg
Skogsola skrev:Såna finns det redan gott om. Behåller de konceptet med 6 hjul och rulldrift så kan det fortfarande byggas till ett rimligt pris.

Vad Menar du med "gott om"? Vilka finns det i den klassen förutom Terri och Novotny? Jag har inte hittat någon bra erättare till den gamla norcar 480 som rullar på i våran skog förutom ovan nämnda maskiner.
Den är ganska oslagbar i smidighet med 8 hjul, boggielyft och 60 graders styrvinkel!!! Bygg en sådan och jag tar 2.... 😀


Jag tror att hela förserien försvann direkt och serieproduktionen ligger väl något år bort.

Nu har vi både snö och kyla här så förhoppningsvis kan jag testa den under realistiska förhållanden.

Avatar Fallback

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

hfab  
#691295
svampbob skrev:
Skotaren hinner inte med skördaren och jag tror inte att jag kommer över 5 kubik lasset någonsin och nu i höst utan tjäle så har det nog legat på 4 kubik lasset max.


Att skotaren inte hinner med skördaren har tydligt framkommit tidigare.
Vad jag funderar över är hur mycket tid det tar att skota det du huggit.

Om du hugger en förmiddag, hur lång tid behöver du för att skota ut det?

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

svampbob  
#691322
hfab skrev:
svampbob skrev:
Skotaren hinner inte med skördaren och jag tror inte att jag kommer över 5 kubik lasset någonsin och nu i höst utan tjäle så har det nog legat på 4 kubik lasset max.


Att skotaren inte hinner med skördaren har tydligt framkommit tidigare.
Vad jag funderar över är hur mycket tid det tar att skota det du huggit.

Om du hugger en förmiddag, hur lång tid behöver du för att skota ut det?


Det kan jag nog inte svara exakt på. Det är ju så mycket roligare att sitta i skördaren så skotningen blir alltid lidande.

Användarvisningsbild

Re: Vimek släpper ny större skotare under 2021

Wimek  
#691552 Den maskinen är saknad

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).