Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ny och funderingar på Nyinvestering !

4 inlägg 2010 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny och funderingar på Nyinvestering !

TobiasJ  
#682232 Hej!

Ny användare här på forumet utifrån o göra inlägg, har endast vart lite läsning tidigare utav era intressanta diskussioner! Tycker det är kul för man lär sig ofta något alternativt får något att fundera på när man sitter o läser runt här på forat!

Jag o min bror har tagit över föräldragården under året som gått, gjort skogsbruksplan och inser nu än mer att vi har en hel del gallring att ta tag i de närmsta tio åren!

Vi tycker det är kul med skogsarbete och har såklart jobbat en del i skogen under uppväxten!
Så vill vi fortsätta även framledes, men det är ju de här inläggen om Kranmans Skördare som bland annat sätter griller i huvudet på en…

Marken vi har är till viss del kuperad och beståndsarronderingen är i vissa fall liten och lite besvärliga för större maskiner, det har erfarenheten visat oss efter utförda gallringar. Skogsutrustad TL80 med Vreten vagn finns redan för skotningen och har använts för skotning efter mindre avverkningar och det manuella jobbet vi har gjort tills dags dato.
Hade det inte då passat bra med en liten skördare, en maskin till var gubbe i skogen lixom! :-)

Vi har även en hel del diken som behöver rensning i mitten av livscykeln, där känns det oxå som en maskin att ägna några kvällar i under varmare delen av året hade passat. Vi har idag ett grävaggregat till traktorn men hela ekipaget blir klumpigt inne i planteringar.

Idag var vi på Kranman och träffade Björn efter att tidigare i månaden vart på en visning, men idag med möjligheten att klämma o känna lite mer samt såklart provköra! :-)
Företaget / Björn / produkterna känns gedigna samt företaget känns serviceorienterat.

Vi har sneglat på lite större o effektivare maskiner, men både prislapp och ålder ökar o då även risken med ägandet känner vi.
Ekonomiskt vet vi nog de flesta redan att mkt av detta får tillskrivas både nöjes- och nöjdhetskontot. Någon granne har redan visat intresse för att anlita oss i speciella gallringar, även om det får bli något vi i framtiden tar på oss om och när vi känner att vi har tid.

För oss är tiden en parameter, vi har begränsad tid vi kan ägna i skogen, manuellt arbete i form av vindfällen, GBB träd och en del mindre gallring har vi mest ägnat tid åt. Vi känner att det hade vart kul och få mer gjort på tiden vi ägnar i skogen.

JerryH här på forumet (ägare av en Kranman skördare) påpekar även säkerheten i skogsarbetet som något positivt, det går ju inte heller att blunda för.
Vi har en del igenväxt myrmark som nu är dags att gallra, där tror vi en mindre skördare kommer göra sig riktigt bra.

Har vi några användare här på forumet mer än JerryH som har just Kranman skördaren?
Hade vart kul o läst mer kommentarer och historier från spakarna i en sådan maskin!

Alternativa maskiner, tänker då kanske runt samma prisklass, kapacitet, förarkomfort, andrahandsvärde, driftkostnad och markskoning.
Är det någon som kör liknande aggregatsetup med mindre grävmaskin, är det ett alternativ ?

Förövrigt var det just nu 2 st Pro och 1 bas maskin som byggdes på för fullt innanför väggarna , kanske någon här som väntar på en!?

/ Tobias


Senast redigerad av TobiasJ tor 26 nov 2020, 00:02, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny och funderingar på Nyinvestering !

svampbob  
#682239 Trots att jag har väldigt bra grejer och försöker ägna det mesta av min lediga tid åt gård och skog så hinner jag ändå bara en bråkdel av vad jag har tänkt mig. Bra grejer gör jobbet så mycket lättare och roligare. Det viktigaste är ändå att hålla efter röjningen och att ha bra skogsvägar.

Användarvisningsbild

Re: Ny och funderingar på Nyinvestering !

TobiasJ  
#682247 Ja vägar kunde blivit bättre på sina håll, men röjning kommer i slutet av skogsbruksplanen såsom det är planerat nu, allt röjt som skall röjas... :-)
Vilket är skönt! Men med en grävmaskin finns såklart en del man skulle vilja fixat till!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny och funderingar på Nyinvestering !

svampbob  
#684802 Här är ett lämpligt objekt att bjuda på för den som vill gallra själv.
https://www.vaxxa.se/vimek-404-t6/

Riktpriset tycker jag verkar för högt jag fick en miljon + moms i inbyte för min T6a för två år sedan. Jag hade mer timmar på min och den mindre sågmotorn.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).