Ingen erfarenhet av skördare sedan tidigare, aldrig kört någon. Köpte dock en ÖSA 250 skotare tidigare i somras. Det jag gör på familjeskogen är mest att gallra, städa lite vindfällen samt veda lite på gamla igenvuxna lägdor. Har under ett par år skotat våran ved med en ombyggd Hägglunds BV206 bandvagn med timmerrede med hydraulkran, men känt att det var dags att uppgradera lite, samt slippa gå med motorsågen till allt.
Så här står jag! En FMG 0470 Beståndsgående gallringsskördare, även känd som "Lillebror". Maskinen har stått i kanske 7 år, varav typ 4 utomhus utan att brukas. Dvs finns det en hel del jobb på maskinen, inte minst till den elektriska biten. Mkt oxid och funktioner som inte alls fungerar.
Efter avtalad affär ringde jag upp polaren med sin krokbil som dök upp efter nån timme, varpå hemåt bar det, ca 25 mil och med en totalhöjd på 4,8 meter var man lite nojig med vissa hängande ledningar och viadukter men det gick incidentfritt hela vägen hem 😀
Jag kommer dela med mig lite av mitt jobb att få maskinen i brukbart skick igen samt säkerligen ställa lite frågor med hopp om att någon annan insatt på dessa maskiner kan hjälpa mig

Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto