Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Pto-vinsch på minitraktor, nedväxling?

13 inlägg 4092 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pto-vinsch på minitraktor, nedväxling?

Robertberg  
#677232 Har kommit över en vajerkran, tror det är en Starkran men har inte sett den ännu.
Jag har egentligen ingen användning för den, men funderar på att bygga om den så att den passar på lilla Kubotan (läs kapa av tornet så att vikten blir lagom för minitraktorn).

Funderar på kraften, 10-15 hk på fullgas blir inte så mycket, särskilt om man vill hålla lägre varv.

Så att växla ner varvtalet vore en idé, går det att göra på vinschen på något sätt?
Eller är det en växellåda på kraftuttaget som gäller?
Tror att halverat varvtal på vinschen är lagom, det lär ändå gå fortare än en elvinsch.



   TS
Avatar Fallback

Re: Pto-vinsch på minitraktor, nedväxling?

tallen100  
#677241 Sitter det inte kedja och drev på dom där vinscharna?
I så fall går det ju att dreva ned...

Men frågan är ju om inte kraften räcker ändå, traktorn är ju liten och lätt och borde ju åka på sned innan kraften tryter.. 🤔

Avatar Fallback

Re: Pto-vinsch på minitraktor, nedväxling?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677247 Jag tror som tallen. Min 135:a som väl har dryga 40 kusar klarar lätt av att välta hela ekipaget på tomgång. Någon gång har jag faktiskt lyckas storkna den, men med lite extra varvtal (11-1200) så inga problem.

Pröva du utan att växla ned först.

Avatar Fallback

Re: Pto-vinsch på minitraktor, nedväxling?

Avslutat-02  
#677249 bör gå fint,,,fick en vinsch till traktor efter far..den välter även bm 650 utan problem.
inte en star utan den har fyrkantsrör upptill i själva svängen....

Avatar Fallback

Re: Pto-vinsch på minitraktor, nedväxling?

Robertberg  
#677265 Ja jag kom fram till samma sak som ni efter att ha tänkt lite, att traktorn bör välta innan den storknar.

Jag får återkomma efter att ha provkört!

   TS
Avatar Fallback

Re: Pto-vinsch på minitraktor, nedväxling?

Robertberg  
#689731 Som första steg var jag nu varit och kollat på vinschen.
Med tanke på alla lagningar så verkar den ha levt ett hårt liv. Då gör det mindre ont när vinkelslipen bantar ner den några kilo.

Men jag undrar om det är en Star-vinsch?
3-punktsinfästningen ser inte lika ut som när jag jämför med andra bilder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pto-vinsch på minitraktor, nedväxling?

molnia  
#689741 Ska bli intressant att se hur du bygger om den. Har haft tankar på göra en lunningswinsch av en gammal star som vi bara har winschhuset från.
Mina grubblerier var att vi idag fäster den med egen infästning i dragstångsfäste och hytt. För att få den så nära som möjligt. Men det blir ett krångligt sätt att använda, används därför sällan. Skulle vilja fästa den i armarna men få den så nära traktorn det går för tyngden om man lunnar fram med den. Haft tankar på att lyckas fästa den så den sitter mellan lyftarmarna men problemet blir då att toppstången/dragstången måste bli special då wiren ska upp där fästpunkten skulle sitta.
fann att jag hade börjat skissa på en 3D skiss 2014. som inte blivit något med.
ser att jag då tänkte kanske till o med 2 special toppstänger för att komma runt problemet.

Avatar Fallback

Re: Pto-vinsch på minitraktor, nedväxling?

Robertberg  
#689811 Min tanke är än sålänge bara att kapa bort så mycket som möjligt för att få ner vikten.
Jordfräsen jag har väger 130 kilo, och det är max vad som går utan frontvikter.

Molnia har du sett hur Stars lunningsspel ser ut?
Det har väldigt konventionellt utseende så kanske inte hjälper dig.
Ska du ha den på 135an? Frontvikter kanske är en enklare lösning för dig med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pto-vinsch på minitraktor, nedväxling?

molnia  
#689987 Ja om du max kan ha 130kg utan frontvikter så lät du likt vi få lite lätt i fronten om man lunnar.
Det är en mf 35. Så som den är fäst nu, bultad då är det möjligt att lunna bitar men vi kan heller inte sätta ner winchen med lyft armarna så man får "stödfot" av den.
Ska man bara dra fram, dra omkull fasstfällt så är det en fördel om det sitter i lyftarmarna så man kan ställa ner den för att få mer mothåll när winchen drar.
Jag har inte sett något smidigt fäste för frontvikter på 35an. Men det går säkert bygga om man vill.

Winchen är fäst med sprint likt dragstången på bild(gul pil). har även 2 klämfästen runt rören vid gröna pilar. Ett stag upp till hytten tak där det sitter en balk med löphjul.

Avatar Fallback

Re: Pto-vinsch på minitraktor, nedväxling?

Robertberg  
#766058 Har köpt en redan nerbantad vinsch. Den gick att lyfta på två man, så vikten är ok nu när jag har frontvikter på Kubotan.

Vinsten saknar trepunktsfäste, och drevet från pto-axel upp till vinschen ligger i en påse.

Tror det blir bra när alla bitar är på plats.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pto-vinsch på minitraktor, nedväxling?

toker72  
#766132 Angående nerväxling jag kör med en gammal trima vinch på en jinma 254 dvs 25 hk och det orkar den bra strax över tomgång så tror inte du behöver växla ner nått. Sen rekommenderar jag bygga om till trådlös styrning av vinchen för det blir så mycket smidigare att använda vinschen då.

Avatar Fallback

Re: Pto-vinsch på minitraktor, nedväxling?

Robertberg  
#766249 @toker72 Din traktor har ca dubbelt så hög effekt som min, så jag är inte säker på hur väl effekten kommer räcka till.
Men tror ändå det kommer falla på att traktorns vikt är för låg jämfört med vinschens dragkraft.

Angående radiostyrning så kommer det inte bli aktuellt på denna maskin. Men jag håller med dig om att dess fördelar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pto-vinsch på minitraktor, nedväxling?

toker72  
#766264 Brukar ha traktorn strax över tomgång. så borde väl inte ha så mycket effekt då och precis som du skriver en lätt traktor följer troligtvis med så effekten behövs nog inte. Jag har byggt en egen radiostyrning av en billig kina fjärr och ett ställdon som drar i spaken på vinchen när jag trycker på fjärren släpper jag knappen slutar går ställdonet ut och vinchen slutar dra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).