Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Reläfråga för ATV

14 inlägg 2933 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Reläfråga för ATV

Hema  
#662995 Hej.

Jag har en Yamaha atv med dubbla vinsch uttag, ett fram och ett bak. Det bakre uttaget skulle jag vilja styra en tippvagn. Vinschuttaget har en polväxlade 12v (gång in/ut).

Tippvagnen har en sladdkontroll, där ena knappen sätter igång hydraulpumpen till den enkelvekande tippkolven. Den andra knappen öppnar magnetventil, så kolven sänks.

Funderar på denna koppling skulle funka. Samt även funka för den som skulle vilja ha ett extra batteri på sin timmervagn? Fördelen som jag ser, är att man då kan använda vinschknappen på styret eller fjärrkontrollen.

1598303160__20200824_224624.jpg


Hoppas att jag har kommit på en lösning, att gå från växlande 12V, till samma signaler som vinschknappen på styret ger ett vinschrelä.

Letade först efter ett relä, som kunde dra nytta av växlade polaritet, men utan framgång.

Om jag tänkt fel eller det finns annan lösning, är jag idel öra.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Reläfråga för ATV

totte  
#662999 Bör fungera utan problem. Tror inte det finns nån enklare eller billigare lösning. Skulle man hitta nåt specialrelä så är det antagligen gräsligt dyrt. Här funkar det med ett par standard 12 V bilreläer och ett par billiga dioder. En liten sluten plast låda med täta genomföringar, några kontakter och så är det klart.

Avatar Fallback

Re: Reläfråga för ATV

Hema  
#663000
totte skrev:Bör fungera utan problem. Tror inte det finns nån enklare eller billigare lösning. Skulle man hitta nåt specialrelä så är det antagligen gräsligt dyrt. Här funkar det med ett par standard 12 V bilreläer och ett par billiga dioder. En liten sluten plast låda med täta genomföringar, några kontakter och så är det klart.

Tack! :)

Skulle det finns någon fördel att ha en säkring även på andra sidan, så det sitter säkring först i kedjan åt båda håll?

Hade en tanke att använda en högtalarspole med kolv, så man kunde bestämma rörelseriktningen med fas vridningen, men detta känns lättare. Ska kolla om jag hittar några billiga relän med inbyggda dioder, (backströmmen som blir när relät slår ifrån, ska visst va oönskad).

Gäller bara att finna en bra låda då. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reläfråga för ATV

hlb  
#663002 Lägg in en kraftig diod med katoden mot + direkt över respektive reläspole. Att snabbt bryta strömmen i en spole kan vara svårt och i värsta fall få ett brilliant system, som detta, att löpa amok.

Avatar Fallback

Re: Reläfråga för ATV

Hema  
#663058
hlb skrev:Lägg in en kraftig diod med katoden mot + direkt över respektive reläspole. Att snabbt bryta strömmen i en spole kan vara svårt och i värsta fall få ett brilliant system, som detta, att löpa amok.

Ett relä som detta borde väl duga då.
1598346537__20200825_015141.jpg

Fast det borde gå köra med lösa dioder med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reläfråga för ATV

totte  
#663122
Hema skrev:Skulle det finns någon fördel att ha en säkring även på andra sidan, så det sitter säkring först i kedjan åt båda håll?


Nej, en säkring räcker gott. Oavsett vilket läge så måste all strömmen passera den du ritat in, så det är fullgott skydd.

Användarvisningsbild

Re: Reläfråga för ATV

hlb  
#663138 Borra ett 5 mm hål i lägsta punkten på Tottes plastlåda. Då balanseras lufttrycket innanför/utanför och man slipper kondensvatten, som annars kommer förr eller senare i en plastlåda. Helt täta lådor kräver myyycket hög IP-klassning för att fungera över lång tid.

Användarvisningsbild

Re: Reläfråga för ATV

totte  
#663152 Instämmer, borde jag kommit ihåg att nämna.

Användarvisningsbild

Re: Reläfråga för ATV

hlb  
#663166 Totte, Jag vet att du vet. Det konstiga är att det finns många stora tillverkare av utomhuselektronik, som inte vet. Enda nackdelen med 5 mm hålet kan vara att, i tropiska länder, elektroniklådor kan vara väl hemtrevliga för små insekter och då får man ha nät, som kan sättas igen. Sedan finns det ju goretex-ventiler och annat fint, som gärna krånglar över tid.

Avatar Fallback

Re: Reläfråga för ATV

snurra  
#663174 Va någon som förklarade för mig att beroende på vattnets ytspänning så klarar inte vattnet att ta sig ut genom ett 4mm hål, men det tar sig ut genom ett hål på 5mm

Användarvisningsbild

Re: Reläfråga för ATV

hlb  
#663177 Helt rätt, därför skriver jag 5 mm, om det nu skulle finnas vatten inne i lådan. Med tryckbalanseringshålet blir det aldrig vatten i lådan, om det nu inte spolas in med tryck. Enda problemet jag vet är insekter i tropikerna.

Avatar Fallback

Re: Reläfråga för ATV

snurra  
#663185 Då får det bli gortexventil, finns ju gått om knott 😉

Avatar Fallback

Re: Reläfråga för ATV

axwell  
#663252 Spindlar är det klart vanligaste som brukar bosätta sig i allehanda utrymmen som tex 230/400 V stolputtag.

Avatar Fallback

Re: Reläfråga för ATV

Hema  
#663296
hlb skrev:Borra ett 5 mm hål i lägsta punkten på Tottes plastlåda. Då balanseras lufttrycket innanför/utanför och man slipper kondensvatten, som annars kommer förr eller senare i en plastlåda. Helt täta lådor kräver myyycket hög IP-klassning för att fungera över lång tid.

Jag tackar för tipset, men väljer nog att borra i min låda. ;)
Kommer även bli uttag för laddning och möjlighet att manuellt styra tippningen, utan sladd/fjärr-kontrollen.
Nu ska jag bara hitta någon bra låda.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).