Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Linjemaskin istället för vinsch?

2 inlägg 1509 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Linjemaskin istället för vinsch?

lundqvist.r  
#654936 Hittade av en tillfällighet en maskin på tradera, https://www.tradera.com/item/302433/406 ... ivet-spel- som såg rolig ut. Jag har funderat på att skaffa en lös vinsch av något motordrivet slag, men har inte tänkt på den här typen. Efter lite googlande fattade jag det som att den egentligen är gjord för dragning av kablar. Någon som vet om en tingest av detta slag skulle duga i skogen?

Nu kommer det troligen inte att bli något budande på just denna, men om den fungerar för skogsbruk så finns det ju plötsligt fler typer av vinschar att leta efter.



   TS
Avatar Fallback

Re: Linjemaskin istället för vinsch?

bgl  
#654947 I samband med älgjakt har jag erfarenhet av små motordrivna winschar Finns 2 olika tekniska utföranden, klen stålwire på trumma och capstandrift med syntetrep.
Wirestyrning är svårt, kräver i praktiken en separat person som styr in wiren på trumman, men liknar mer vanlig winschning.
Captandrift har flera fördelar, nackdelen är att repet kan skadas lätt i stenig terräng.
Båda torde vara ovanliga i skogsarbete, hare aldrig sett eller hört om någon som winschat med såna metoder mer än enstaka träd med winsch som köpts för jakt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).