Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

41 inlägg 12467 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

Amatörhuggare 62  
#780844 Jag har ett Marsk Stig.
Väger 900 kg. Det är kraftigt byggt. D kantskär jag med. Å som ja, kör.
Å d håller än. Men är nog byggt innan firmorna börja snåla på godset.
Finns här på forumet nån stans

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

BjörnS  
#780885 Mask Stig har jag aldrig sett förut. Kollade efter bilder, mycket järn i bommen och svänglager 😀

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

BjörnS  
#780886 Har ett Holms frontblad till min gamla traktor (ska sälja traktorn med snöbladet). Snöbladet är helt oförstörbart. Hade egentligen gärna haft det kvar, men det är för mycket jobb att anpassa det till nya traktorn. Och i nuläget plogar jag bara några km därför tror jag att det räcker med ett bakblad.

Avatar Fallback

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780888 Bygg om Holmsbladet till bakblad. Jag har byggt om 2 blad ett Vreten och ett annat mindre, fyrkantsbalk fran skrotat plog.

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

BjörnS  
#780898 Ja, det har jag inte tänkt på. Men jag tror att mitt Holmsblad nästan väger för mycket. Det har ju fjäderbelastade klaffar.
Bladet passar så bra till min Case 5130 så som det är nu att jag vill att nya ägaren ska få glädje av det 🙂
Var väldigt roligt att köra med den.
Särkilt när det var mycket torr snö då slängar man snön långt in i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

BjörnS  
#780899 Har du bilder?

Avatar Fallback

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781812 Jaha, det ar ett riktigt klaffblad men det kan du val bygga om till den nya traktorn om det inte ar for smalt. nej tyvarr inga bilder vad jag kan komma pa.

Avatar Fallback

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

mikael_s  
#783150
BjörnS skrev:Vikten av de olika bladen är också intressant.

KTS 2,74 m 710 kg
Trejon 2,8 m 480 kg
Fransgård 2,75 m 475 kg

Vart tillverkas de olika bladen?

@Morgan Nordin vet du vart KTS bladet tillverkas.

Vårt Fransgård 275 väger 800 kg, så det finns nog flera modeller. GT275DK heter det. Gjort i Danmark.

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

BjörnS  
#783197 Ja, det upptäckte jag nu också. HY och DK är två helt olika blad. Syns lite dåligt på bilderna i Narlants katalog men på www.fransgard.dk finns bättre bilder och beskrivningar.

Jag ska nog köpa ett GT 275 HY. Kollade i några veckor på Blocket efter något begagnad blad men det säljs nästan enbart 2,5m blad där.

KTS 2,75m blad är dyrare men ska jämföras med Fransgårds DK version.

Avatar Fallback

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

Hema  
#783199 Bladet bredd är väl olika bra beroende på uppdrag? För att rädda utskottat grus efter vintern, så funkar väl ett kortare, bara man kan justera ut det?

Samt detta med bara 20graders möjlighet, hur blir det om man skulle köra vänstertrafik? Skulle det funka bättre då?

Avatar Fallback

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

bmboxer350  
#783202 Har ett fransgård GT-DKH 250. Bra kvalitet funktionen att kunna ställa bladvinkel mot vägkropp en är oumbärlig vid kantskärning av grusvägar. Tungt blad så det tar även lite hårdare beläggning.

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

BjörnS  
#783206 20 grader gäller nog bara för bladen som har hydraulkolven under bommen.
De nyare med hydraulkolven över bommen kan man ställa in i vilken vinkel som helst. Det går ju att ställa bladet i samma riktning som bommen alltså parallellt med den.

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819229 Jag funderar lite på ett blad till min Valtra A75, skall främst ha det till snöröjning av skogsvägen, men även möjligheten till att skapa / jämna till lite, men då jag redan har fri tillgång till en vägskrapa så kommer det inte att vara så stor del i användandet.

Om jag ser rätt så har mina lokala handlare Trejon, Fransgård och Duun, är dessa likvärdiga? eller är någon av dessa mycket bättre / sämre?

Vilken storlek skall man välja till min traktor?

Avatar Fallback

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

Blondin 750  
#819231 Jag har ett Duun 305 som jag har på min Valmet 900, det är i största laget för den traktorn men var perfekt till den Valmet 8050 jag hade tidigare. Jag använder den till största delen till att kantskära/ skrapa/ forma vår samfällda grusväg och det fungerar ypperligt, resultatet blir bättre än med den bogserade Vibergssladdd som samfälligheten äger.
Jag har testat lite att ploga snö ( kopplad på 8050 utan kedjor) och tyckte att det gick ganska dåligt då traktorn dras i sidled om snön är tyngre än bara pudersnö. Det känns helt fel att ha plogen bak vid snöröjning.
Kan inte uttala mig om kvaliteten på de andra märkena men Duun känns väldigt gediget och jag är mycket nöjd!

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

Boman  
#819256 Jag kör med ett fransgård gt-250hy som jag är nöjd med. Jag plogar snö, kantskär och skrapar skogsvägar och är helnöjd med resultatet. Klart det kan gå tungt ibland. Men med det nya bladet jag har nu så är det bara att vinkla det med så går det lättare. Sen köpte jag till bättre hjul det underlättar skrapningen. Det var inte det billigaste bladet på marknaden. Men det som kändes kraftigaste (mest kvalite). Tänkte jag skulle ha det hela livet. Får vi se hur länge det blir🤣. Ska köpa till en hydralcylinder så man kan köra bomen i sidled också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).