Små skogsmaskiner och övriga maskiner

"Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

49 inlägg 8065 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

tallen100  
#604155
aunnr1 skrev:Jag bor också i ett område som är mycket tätt med snöskotrar skulle tro att dom flesta familjer har fler skotrar än bilar. min arbetsskoter har 90hk
men byter jag så blir det nog en på 150hk, nya commandern såg fin ut.
jag har både jordbruksmark o skog.
Jag skulle påstå att skotern är till stor del ett rekreationsfordon men också här uppe ialla fall en stor förutsättning till att leva som vi gör.
Att säga att antalet hk skulle vara ett av problemen är ju ganska fel, precis som Kse säger så kan man köra sönder en plantering alldeles lika bra med 30 hk som med 150hk
Jag har varit ut till en skogskoja idag 16 km enkel väg kört ut bensin o utrustning som skall vara till röjningen i sommar,
Jag hade ju kunnat göra detta med en fyrhjuling på barmark men vilken gör mest skada på marken tror ni?
Däremot så har jag under denna dag passerat tre kor med kalv o en fjoling alla var i ungskog
Jag vet inte hur många skotrar som krävs för att åstadkomma det dom har käkat upp idag.
Jag vet naturligtvis inte men jag är ganska säker på att dom 7 älgarna har konsumerat mer plantor idag än vad alla skotrar i Norrbotten har kört sönder.
O alla dessa älgar finns här mest för att det är en sån fantastisk rekreation för så många naturälskande jägare att få komma ut o vara sociala med sina jaktkamrater under jakten.
Älgstammen skulle garanterat överleva även om man sköt ner den med 80%
Hade ju kunnat vara en lösning om det är skadorna på plantor som är problemet.
Ta nu inte så illa upp jag menar inte att hoppa på någon här,

Förutsättningar ser olika ut o erfarenheter också.
Jag har fyra gamla skogstraktorer på gården många som frågar vad i helvete jag skall med fyra till, ja inte vet jag men jag gillar gamla traktorer
däremot är det ingen som frågar varför jag har tre skotrar på gården,det har ju alla!!

Jag tycker generellt illa om att folk ropar på förbud så fort det är något som man inte gillar.
Jag tror att vi ändå har relativt lite av skador på åkermark o planteringar för att som Kse säger, här har man börjat använda nyttofordonet som skotern faktisk är redan när man 7-8 år oavsätt vad lagen säger om det ,o man har också fått lära sig att där o där får man inte köra o där o där kan man köra.
Jag tror nog att det går att lära o utbilda folk så att det mesta av problemen skulle bli bättre.
Men jag tror att det är med det som med allt annat det kommer alltid att finnas några som inte bryr sig om man orsakar problem för andra, men dom kommer att finnas hur mycket förbud man än skapar.
Reg nr i mattan kanske skulle vara nåt men jag tror ju inte ett dugg på det, J ag kan efter 2 min funderande komma på tre fyra olika sätt att få det numret att försvinna om jag hade någon anledning till detta.

Väl skrivet :-bd

Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

Holm  
#606413 Skoteråkningen är på väg framåt, till lycka för många fjällkommuner som ser stora ekonomiska uppsving.

Det är ju redan förbud mot att köra i skogsplanteringar, så vad är det man ska förbjuda?
Ett förbud på ett redan existerande förbud gör ju ingen skillnad?
Terrängkörningslagen är tydlig.
Man får köra på snötäckt mark där man inte orsakar skada.
Det gäller bara att få folk att hålla sig till detta.

Ang. märkta mattor.
Har hört detta förslag förut.
Är helt säker på att det inte finns i verkligheten nånstans i världen.
Detta på grund av att det helt enkelt inte fungerar.
Ett skoterspår med dagens maskiner ser inte ut som det gjorde för 30år sen.
Dåtidens skotrar med nästintill obefintliga kammar på mattan packade snön slät.
Dagen högkammade mattor bryter upp snön, så ett gjutet regnr. i mattan kommer aldrig synas...

Körning på åkermark, har själv aldrig sett några frostskador, så som vissa påstår.
I Norge är det lustigt nog tvärtom mot i Sverige.
Det är tillåtet att åka på åkermark, men inte i skogen?
Hur kan det komma sig att dom inte har frostskador?
Eller också lever dom med det, för det är så försvinnande liten skada...

Markskador generellt...
Är helt säker på att vandrare och cyklister orsakar mer markskador än snöskotrarna.
Det är bara att titta på vandringslederna i fjällen och jämföra med skoterlederna.
Där skotrarna åkt på vintern syns oftast inga som helst spår...
Spår i fjällen kommer nästan uteslutande från vandrare och renskötseln.

Skotersverige verkar ha gjort ett bra jobb och påvisat fördelarna med dagens regler.
Trodde förslaget från utredningen skulle vara betydligt hårdare.
Om det är nåt som jag verkligen hatar är det när någon sörlänning/stadsbo ska sitta och bestämma över hur jag på landsbygden ska leva mitt liv.

"Skoteråkare som friåkt i många år, på platser som är tillåtna att åka på och där man inte gör ekonomisk skada. Nån fjällbjörk har väl fått sätta livet till nån gång, men dom är ju inte direkt utrotninghotade"

Avatar Fallback

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

tallen100  
#606415 Att ta bort en märkning på en skotermatta torde inte vara särskilt svårt :mrgreen: , och är det lössnö eller skarsnö så lär den inte synas ändå.

Största bekymret är när stadsfolk/turister kommer med sina racermaskiner med gigantiska högkamsmattor och åker överallt.
Folk från landsbygden beter sej i regel vettigt.

Och körning på åkermark har inte jag heller sett några skador efter.

En sak som är lite lustig är när skidåkare som gärna lägger beslag på skoterspåren och åker skidor i dom , nästan blir sura när en skoter kommer körande i sitt egna spår :mrgreen: tur det alltid finns något att reta sej på :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: "Tandlöst lagförslag om terrängkörning"

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618836
tallen100 skrev:
En sak som är lite lustig är när skidåkare som gärna lägger beslag på skoterspåren och åker skidor i dom , nästan blir sura när en skoter kommer körande i sitt egna spår :mrgreen: tur det alltid finns något att reta sej på :ymparty:


Den gruppen kallas "pist off" åkare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).