Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hypro 300 vs Kranman P25

41 inlägg 19456 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hypro 300 vs Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602095 Handlar om ungefär samma pengar vad jag förstår.
Fördel Hypro: Den matar ut virke som en riktig skördare, med P25 ska det fipplas och juckas med spakar.
Men i övrigt? Det mesta jobbet är ändå att fälla och vinscha.
P25 är körklar som den är. Hypro binder upp ytterligare en maskin som antingen är ny och dyr eller gammal och rapplig.
P25 flyttar man någon halvmeter med en spak om det behövs. Med Hypro ska man klättra in i hytten.
P25 tar virke från båda håll vad jag förstår. Hypron måste vändas.
Fler synpunkter?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 vs Kranman P25

Vardon  
#602099 Jag kör hypro 300 dock inte prövat p25an så jag vet inte att jämföra.

En vettig traktor anser jag man ofta behöver ändå, snö ska skottas , lite grus ska flyttas etc etc allt beror på förutsättningarna. För mig skulle inte en h8 ändra kraven och behov av traktorn.

Jag gjorde fjärrstyrning på gasen tilll hypron det gjorde underverk.

Av ovan valde jag hypro men har det ganska långt ofta från bilväg till skog, slipper gå kan ta maskinen med mig hem till kvällen och fila kedja etc och slipper riskera kallstart i terräng samt att jag har en hytt med värme vilket jag behöver då jag blir iskall nu kan jag jobba längre för jag kan hålla mig med värma handskar

Utgå från dina förutsättningar

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 vs Kranman P25

Williamm  
#602100 Hej

Alstor har en processor med egen motor som är baserad på Hypro 300.
http://www.alstor.se/default.asp?HeadPa ... &Modeller'
Jag tror att det går att ta träd från två håll med den.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 vs Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602101 Jag ser det så att just därför att snö ska plogas och grus ska flyttas så blir det mest rappligt att plocka Hypron av och på för att traktorn ska vara någon annanstans jämt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 300 vs Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602102
williamm skrev:Hej

Alstor har en processor med egen motor som är baserad på Hypro 300.
http://www.alstor.se/default.asp?HeadPa ... &Modeller'
Jag tror att det går att ta träd från två håll med den.


Då snackar vi väldigt mycket andra pengar och dessutom två motorer. Känns lite för mycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 vs Kranman P25

Vardon  
#602105
Skogsola skrev:Jag ser det så att just därför att snö ska plogas och grus ska flyttas så blir det mest rappligt att plocka Hypron av och på för att traktorn ska vara någon annanstans jämt.


Man kan även se den som en bra motvikt...

Men då har du väl svar på din fråga. Hydraulisk tryckstång rekommenderar jag till hypron

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 vs Kranman P25

ananders  
#602109 Att koppla och koppla av en Hypro tar inte 5 min. med fångstkrokar på lyftarmarna så det ett enkelt förfarande.

Har man en traktor och skaffar sig en P25:a så får man en motor till som ska underhållas.

Sedan håller jag med Vardon i det han räknar upp som fördelar med Hypron.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 vs Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602110 Hur är det med pumpen till Hypron? Den sitter direkt på kraftuttaget utan axel? Rejält när den sitter där men hur är det av och på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 vs Kranman P25

Vedproducent  
#602112 Ska man köra ut virket med en jordbrukstraktor/skotare så skulle jag nog också tänka mig en 300 hypro på traktorn. Men p25:an passar ju bäst där stickvägarna är smala och utkörningen görs med miniskotare/fyrhjulingar av olika slag. Så det är nog en mycket viktig punkt att tänka , hur ska virket ut ur skogen?

P:25 och miniskotare har fördelen att du egentligen aldrig är beroende av tjäle. Det går att köra jämt. Det gör det inte med en jordbrukstraktor på samma sätt och det tar mer plats om man vill ha riktigt smala vägar. Sen är det alltid gott att ha maskinen för varje arbete färdig. Har man extrahjälp av någon ibland kan man ju också vara två och köra med varsin maskin.

Men det finns inget som är rätt eller fel utan det får man ta beslut om vad som passar bäst själv.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 vs Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602113 Att skota med fyrhjuling känns inte aktuellt och knappast med bonntraktor heller. En traktor med bara ett aggregat i baklyften kan möjligen klättra i terrängen här men knappast med vagn efter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 vs Kranman P25

ananders  
#602116
Skogsola skrev:Hur är det med pumpen till Hypron? Den sitter direkt på kraftuttaget utan axel? Rejält när den sitter där men hur är det av och på?


Jag tycker det går smidigt att både koppla på och av pumpen. Faktiskt hyggligt med utrymme mellan traktorn och maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 vs Kranman P25

Vardon  
#602120
ananders skrev:
Skogsola skrev:Hur är det med pumpen till Hypron? Den sitter direkt på kraftuttaget utan axel? Rejält när den sitter där men hur är det av och på?


Jag tycker det går smidigt att både koppla på och av pumpen. Faktiskt hyggligt med utrymme mellan traktorn och maskinen.


Jag har den hängande i en vajer via taljor till en handvinsch så slipper jag lyfta den utan kan ha den i rätt höjd.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 vs Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602121 Den är en klump alltså? 😱

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 vs Kranman P25

Lillesves  
#602125 Jag lyfter på och av pump med växellåda som ingenting 😉

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 vs Kranman P25

ananders  
#602127 Här ser du pump och växellåda till Hypro.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).