Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman S620 Comfort

30 inlägg 12721 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranman S620 Comfort

JerryH  
#601576 Idag kom den!
Lite inspirerad av Vedproducentens tråd för Alstor + Kranman P25 så får jag väl bjuda på en liten tråd med. Sen får vi se hur duktig jag blir på att uppdatera tråden.

Har aldrig kört skördare innan, men kommit fram till att om jag ska ha en chans att hinna med 1a o 2a gallringarna själv i skogen framöver så behövdes det ett hjälpmedel som ger mig möjligheten att fixa detta.
Sen hade det kanske varit mer ekonomiskt, iaf på kort sikt, att leja bort även all gallring och inte bara slutavverkning. Men då blir man ju bara en skogsförvaltare och det var inte därför jag tog över gården.

Sen kan väl folk tycka att detta med stegmatare är värdelöst, bla bla, men jag ska inte köra åt någon annan, och ser ingen vinst i att betala 3ggr mer för en maskin som gör jobbet mycket snabbare och sen bara står och samlar damm resten av året. Och innan jag lärt mig köra så är det inte själva apteringen som är stora tidsboven :)

1576776194_1.jpg

1576776193_2.jpg

1576776193_3.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

Vedproducent  
#601581 Kul och grattis! Hur skotar du ut virket?

Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

JerryH  
#601582
Vedproducent skrev:Kul och grattis! Hur skotar du ut virket?


En NH TD85a med vagn. Nu är där redan vägar stora nog för den i det jag kommer köra denna säsongen. Men visst, sen när det är dags för 1a gallringar hade det kanske varit roligare att skota ut med något mindre och smidigare.

Får väl se om det blir nån stormfällning eller större barkborreangrepp som skulle innebära lite oplanerade pengar innan det är dags för de gallringarna =P
Senast redigerad av JerryH lör 04 jan 2020, 14:42, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601590 Grattis till den! Ska verkligen följa tråden!

Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

Kenya Cane  
#602151 Kul! Lycka till, ser fram emot intressanta uppdateringar! 👍

Avatar Fallback

Re: Kranman S620 Comfort

Weavens  
#604592 Lyckattill med gallringarna 👍
Kan du i efterhand lägga till Jobo rullmatning? De har ju ett combi aggregat

Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

JerryH  
#604637
Weavens skrev:Lyckattill med gallringarna 👍
Kan du i efterhand lägga till Jobo rullmatning? De har ju ett combi aggregat


Tackar :)
Nej, pumpen ger 55 minutliter och rullarna på combi-aggregatet behöver 80 enligt deras sida, gissar att man vill ha mer än så för att det ska fungera riktigt bra.

Men det var ju något jag visste ifrån början, och då jag är nybörjare och bara kör hemma så var det alldeles för stor kostnadsskillnad på denna och en maskin som klarar rullar.

Som jag skrev tidigare är jag ju rätt dålig på detta med att uppdatera med bilder o så, men nu efter jul och nyårshelgerna så är jag uppe i ca 50h i skogen och än så länge är det inte allt för många oskyldiga träd som fått sätta livet till för att jag klantat mig eller missbedömt kurvtagningar etc mellan träden.

Tyvärr bråkar Jobo's dator lite med mig så den har nollställt antal kapningar jag gjort några gånger, så har tyvärr inte full koll på hur mycket jag kört, och det ligger en del på backen fortfarande som inte skotats ut. Men det går iaf betydligt fortare (och säkrare) än om jag skulle huggt med motorsåg, samt att man kan hålla på längre om dagarna :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

Vedproducent  
#619106 Hörde i går det var 13 st skördare som är beställda och ska tillverkas nu före sommaren.

Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

JerryH  
#619109
Vedproducent skrev:Hörde i går det var 13 st skördare som är beställda och ska tillverkas nu före sommaren.


Japp, Björn berättade det vid leveransen. Känns bra att det är fler som vågat köpa den så här tidigt, samt att jag inte väntade och ville fundera lite till utan slog till i somras när vi var uppe hos Kranman och tittade på den. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

JerryH  
#633466 Som sagt, jag är inte bra på att uppdatera.. =)

En nackdel med att vara tidigt ute med en ny maskin är ju att där kan vara nån barnsjukdom eller två. En på denna maskinen var att drivrullarna till framvagnen var lite små. Detta var inget Kranman själva noterade när de körde med sin prototyp då det inte var så blött för dem förra året. Men efter att det uppdagades på leveransdagen att rullarna slirade väldigt lätt när allt var blött så var de ute och körde i mellandagarna och noterade då samma problem. (Ibland kan det vara bra med en regnig jul o nyår =)). Så om nu inget oförutsett händer så ska de nya drivhjulen monteras på fredag och jag ska förhoppningsvis kunna ta mig fram lite bättre i skogen :)

Nu har de börjat hämta virket och det var intressant att se hur mycket vrak %en stigit jämfört med förra året när det var manuellt + NIAB-hugget. Men det är ju onekligen lite svårare att sitta i hytten och se krökar eller all röta. Man får se det som så att man får mer gjort, så det blir mer + på sista raden i vilket fall som =P

Nu har maskinen mer eller mindre stått stilla några veckor (har bara varit ute o tagit hand om några vindfällen) pga det är bok som gällt senaste veckorna. Men på fredag är tanken att jag ska in i en björk & ekbacke och gallra upp björken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

JerryH  
#634128 En liten uppdatering.
Blev aldrig någon gallring igår efter att nya rullarna var på plats av div anledningar. Men var ute och körde ett par timmar idag. Nu är det förvisso lite torrare i den backen, men det var ändå som natt och dag för maskinen att klättra över stenar o stubbar med rätt dimensionerade drivrullar.

Känns ju onekligen lite tryggare att snirkla sig in mellan träd när man vet att man kommer komma tillbaka samma väg man kom, även om det är lite ojämnheter och lutning :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

Kryssfeldt  
#634199 Vad skönt att problemet är löst fortsätt gärna att uppdatera om dina äventyr med Skördaren 👍

Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

Vedproducent  
#634354
JerryH skrev:En liten uppdatering.
Blev aldrig någon gallring igår efter att nya rullarna var på plats av div anledningar. Men var ute och körde ett par timmar idag. Nu är det förvisso lite torrare i den backen, men det var ändå som natt och dag för maskinen att klättra över stenar o stubbar med rätt dimensionerade drivrullar.

Känns ju onekligen lite tryggare att snirkla sig in mellan träd när man vet att man kommer komma tillbaka samma väg man kom, även om det är lite ojämnheter och lutning :)

Jag märker ju att det här med rulldrift ju inte riktigt är detsamma som riktig boggiedrift. P:25 an är precis att det klarar lite brantare backar. Ibland får man svänga fram och tillbaka för att ta sig upp. Då är det ändå inte rullarna som slirar. Den orkar helt enkelt inte. Då väger den ju runt ett ton bara. Ett tips jag fick från Kranman var att släppa upp rullarna lite, lite. Är dom för hårt nedpressade försvinner kraft. Men är dom för löst så slirar dom. Ja man kan inte få allt på en billig lösning. Det fungerar nog till P25:an det är jag inte orolig för men man tänker sig ju hur det går med lite tyngd på med rulldrift.

Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

JerryH  
#634375 Jo, visst är det inte lika starkt som navdrift, men som du säger är det ju en billigare lösning med.
Det lilla jag körde igår så slirade eller stannde aldrig rulldriften. Nya rullarna sitter som handen i hansken i däcken, men visst, de kommer nog kunna slira vid blött och backigt umderlag :)

Men en skillnad mot P25 är ju att både skördaren och skotarna har ett par stora hjul som har direktdrift från hydrostatmotoret och sen robsonrullar på boggien. Och det käns som att det är de som gör mesta jobbet och boggiedriften är mer hjälpkraft.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

JerryH  
#645174 Tänkte jag kunde göra en liten uppdatering post-körning.
Har en Ek-björkbacke bakom gården där det var dålig med röjning under tiden nätet stod uppe och blev inte så mycket bättre efter nätet åkte ner heller för den delen iofs.. Vi gjorde en försiktig manuellröjning/gallring hösten 2018 för att inte få det för glest direkt så allt går åt helvete.
Och i våras var jag inne med maskinen och gallrade en del av där det är pålitlig fastmark så att säga.. Var ju trots allt rätt blött i vinter o tidigt i våras :)
Tog några bilder nu i eftermiddags på några ställen där jag varit o kört och även om det är roligt att köra maskinen så vetifan om det inte är roligare att komma efteråt och se hur lite spår där är efter maskinen. Maskinen är ju ca 170 bred och på vissa ställen var det inte mycket plats på sidorna, så det är fortfarande rätt tätt mellan björkarna på bilderna.

Sen är det inte mycket nytt ris på bilderna så omöjligt att få en bild om hur mycket jag tog bort, men det är pga en farbror som behöver aktivera sig pga medicinering och tyckte det skulle se bättre ut om han samlade ihop riset. Så nu ligger det och mycket annat ris i en fin hög =P

1589811765_dsc_0794.jpg

1589811765_dsc_0795.jpg

1589811766_dsc_0796.jpg

1589811765_dsc_0797.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).