Kranman S620 Comfort

Kommentar  9 inlägg  1767 visn.  11 följer
Användarvisningsbild

Kranman S620 Comfort

JerryH  
#601576 Idag kom den!
Lite inspirerad av Vedproducentens tråd för Alstor + Kranman P25 så får jag väl bjuda på en liten tråd med. Sen får vi se hur duktig jag blir på att uppdatera tråden.

Har aldrig kört skördare innan, men kommit fram till att om jag ska ha en chans att hinna med 1a o 2a gallringarna själv i skogen framöver så behövdes det ett hjälpmedel som ger mig möjligheten att fixa detta.
Sen hade det kanske varit mer ekonomiskt, iaf på kort sikt, att leja bort även all gallring och inte bara slutavverkning. Men då blir man ju bara en skogsförvaltare och det var inte därför jag tog över gården.

Sen kan väl folk tycka att detta med stegmatare är värdelöst, bla bla, men jag ska inte köra åt någon annan, och ser ingen vinst i att betala 3ggr mer för en maskin som gör jobbet mycket snabbare och sen bara står och samlar damm resten av året. Och innan jag lärt mig köra så är det inte själva apteringen som är stora tidsboven :)

1576776194_1.jpg

1576776193_2.jpg

1576776193_3.jpg

TS
Usewood
Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

Vedproducent  
#601581 Kul och grattis! Hur skotar du ut virket?

Användarvisningsbild

JerryH  
Vedproducent skrev:Kul och grattis! Hur skotar du ut virket?

En NH TD85a med vagn. Nu är där redan vägar stora nog för den i det jag kommer köra denna säsongen. Men visst, sen när det är dags för 1a gallringar hade det kanske varit roligare att skota ut med något mindre och smidigare.

Får väl se om det blir nån stormfällning eller större barkborreangrepp som skulle innebära lite oplanerade pengar innan det är dags för de gallringarna =P
Senast redigerad av JerryH lör 04 jan 2020, 14:42, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

Uvskogen  
#601590 Grattis till den! Ska verkligen följa tråden!

Användarvisningsbild

Kenya Cane  
#602151 Kul! Lycka till, ser fram emot intressanta uppdateringar! 👍

Weavens  
#604592 Lyckattill med gallringarna 👍
Kan du i efterhand lägga till Jobo rullmatning? De har ju ett combi aggregat

Användarvisningsbild

JerryH  
Weavens skrev:Lyckattill med gallringarna 👍
Kan du i efterhand lägga till Jobo rullmatning? De har ju ett combi aggregat

Tackar :)
Nej, pumpen ger 55 minutliter och rullarna på combi-aggregatet behöver 80 enligt deras sida, gissar att man vill ha mer än så för att det ska fungera riktigt bra.

Men det var ju något jag visste ifrån början, och då jag är nybörjare och bara kör hemma så var det alldeles för stor kostnadsskillnad på denna och en maskin som klarar rullar.

Som jag skrev tidigare är jag ju rätt dålig på detta med att uppdatera med bilder o så, men nu efter jul och nyårshelgerna så är jag uppe i ca 50h i skogen och än så länge är det inte allt för många oskyldiga träd som fått sätta livet till för att jag klantat mig eller missbedömt kurvtagningar etc mellan träden.

Tyvärr bråkar Jobo's dator lite med mig så den har nollställt antal kapningar jag gjort några gånger, så har tyvärr inte full koll på hur mycket jag kört, och det ligger en del på backen fortfarande som inte skotats ut. Men det går iaf betydligt fortare (och säkrare) än om jag skulle huggt med motorsåg, samt att man kan hålla på längre om dagarna :)

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#619106 Hörde i går det var 13 st skördare som är beställda och ska tillverkas nu före sommaren.

Användarvisningsbild

JerryH  
Vedproducent skrev:Hörde i går det var 13 st skördare som är beställda och ska tillverkas nu före sommaren.

Japp, Björn berättade det vid leveransen. Känns bra att det är fler som vågat köpa den så här tidigt, samt att jag inte väntade och ville fundera lite till utan slog till i somras när vi var uppe hos Kranman och tittade på den. :)

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).