Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 138043 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#791358 Hej alla som följt min tråd. Det har varit inspirerande för mig att lägga ut bilder om mitt skogsbruk med småmaskiner och få synpunkter och kommentarer. Jag kommer ta en lång paus från denna tråd och Skogsforum helt. Om det blir för gott återstår att se. Anledningen är helt enkelt att väldigt många lämnat forumet som det utvecklat sig och jag delar synpunkterna som många lämnat. Ni som vill fortsätta följa mig vet var ni hittar mig på Facebook.

Lägger in några (sista)? bilder från senaste områdets början. Blir riktigt fint och går från en upplevd röjning till att börja se ut om en fin skog. Snart är det dags för vedproduktion igen så kommer avbryta om några veckor för att syssla med det.
Ha det Gott!

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

80-90  
#791363
Vedproducent skrev:Hej alla som följt min tråd. Det har varit inspirerande för mig att lägga ut bilder om mitt skogsbruk med småmaskiner och få synpunkter och kommentarer. Jag kommer ta en lång paus från denna tråd och Skogsforum helt. Om det blir för gott återstår att se. Anledningen är helt enkelt att väldigt många lämnat forumet som det utvecklat sig och jag delar synpunkterna som många lämnat. Ni som vill fortsätta följa mig vet var ni hittar mig på Facebook.

Lägger in några (sista)? bilder från senaste områdets början. Blir riktigt fint och går från en upplevd röjning till att börja se ut om en fin skog. Snart är det dags för vedproduktion igen så kommer avbryta om några veckor för att syssla med det.
Ha det Gott!

Å vi tackar dej för alla fina bilder . Sköt om dej .

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

hlb  
#791365 Vill tacka Vedproducent för denna tiden. Trots att vi haft vissa meningsskiljaktigheter har jag mycket uppskattat ditt sätt att sköta din skog. Tror att du inspirerar allt fler att gå i samma spår. Jag har ju redan sett dina inlägg på FB, även om du har ett annat namn där. Blir glad om du fortsätter dina reportage där. Den stora gruppen likadinnade finns idag på FB. Väl mött där.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

paavo25  
#791371 Oj nej, fina bilder och trevligt se sådanna maskiner ej kommer att uppenbarasig i Finsaka skogar,

Själv fotografering lite blivit i mitt fall mindre, pga de gåri år för år samma med samma. Hugger lite, snöplogar minimalt, sköter om snödeponi, sandsopning, vårsådd, sommar-dit for den, tröska, sen blev de mörkt, År för år, Så mina byggen på en annan portalså blir långtråkig. Vissa kan jag kan ej.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

OBWN94  
#791384
Uvskogen skrev:
Skogsola skrev:Hade du tänkt dig att vara entreprenör med en P25? Har du gjort någon kalkyl över produktion och kostnader?


En kommentar utifrån min erfarenhet efter ett år med liten maskin. Det finns i praktiken ingen marknad alls inom skogsbruket för små maskiner.
Det är fortfarande maximal produktion som gäller och "mindre skador/smalare stickvägar" etc har ingen betydelse.
Däremot är det fortfarande en potential hos privatpersoner för gårdsskötsel och kommuner, där värderingen är annorlunda.

Blir det mindre skador med smala stickvägar och en liten maskin då? De får ju köra fler, tätare vändor för att nå allt = högre risk att stöta till växande träd. Stora maskiner brukar ha breda däck och band vilket jämnar ut marktrycket. Kanske är större=bättre? Så länge man kör lugnt och noggrant och marken bär.

Jag tänker att små maskiner är för frihetskänslan, det är kul att man kan hämta vindfällor, pocka sten och ris och rätta till lite för det estetiska. För produktivitet och ekonomi är större generellt bättre. Sedan finns det såklart naturliga begränsningar som gör att det inte kan bli hur stort och tungt som helst.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Sjedda  
#791663
OBWN94 skrev:
Uvskogen skrev:
Skogsola skrev:Hade du tänkt dig att vara entreprenör med en P25? Har du gjort någon kalkyl över produktion och kostnader?


En kommentar utifrån min erfarenhet efter ett år med liten maskin. Det finns i praktiken ingen marknad alls inom skogsbruket för små maskiner.
Det är fortfarande maximal produktion som gäller och "mindre skador/smalare stickvägar" etc har ingen betydelse.
Däremot är det fortfarande en potential hos privatpersoner för gårdsskötsel och kommuner, där värderingen är annorlunda.

Blir det mindre skador med smala stickvägar och en liten maskin då? De får ju köra fler, tätare vändor för att nå allt = högre risk att stöta till växande träd. Stora maskiner brukar ha breda däck och band vilket jämnar ut marktrycket. Kanske är större=bättre? Så länge man kör lugnt och noggrant och marken bär.

Jag tänker att små maskiner är för frihetskänslan, det är kul att man kan hämta vindfällor, pocka sten och ris och rätta till lite för det estetiska. För produktivitet och ekonomi är större generellt bättre. Sedan finns det såklart naturliga begränsningar som gör att det inte kan bli hur stort och tungt som helst.

I forhold til ekonomi.
Må ikke glemme prisen for å fixe og gjenopprette stier, veier, grøfter og bekker etter de store maskinene har kjørt det i stykker!

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

halvproffs  
#791680 Jag är inte inne på forumet nå ofta men när jag är där letar jag efter bra trådar och då är din den bästa för mig. Bara att säga tyvärr som det blivit att ägarna inte varit lyhörda för problemen.
Har inte facebook men kanske skaffar det nu
Mvh Halvproffs.

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791791 Hur ser ekonmin ut för de här små maskinerna?
Det framhålls ju ofta att det inte går att nå lönsamhet som yrkesverksam.
Hur mycket debiterar man för att köra åt någon?

Jag gör ett snabbt överslag.

Massavedpris 350kr/m3 (grand). 3m3/h ger 1000kr säger vi.
Anta maskin 800kkr. Avskrivningstid 5 år ger 160kkr/år.
Antar 120h/mån och timdebitering 600kr/h. Resterande tid går till underhåll, frakt osv.
Bränsle plus avskrivning 200kr/h
Det ger 400kr/h för föraren vilket blir 48kkr/mån (på tok för lite med tanke på arbetsgivaravgifter osv). Kan man debitera fulltid (40h) så känns det ok.
Sen tillkommer såklart andra kostnader i form av frakt, slitagedelar osv.
Kvar blir då 1000-600=400kr/3=133kr/m3 till skogsägaren.
Sen ska man ha ut veden också. Det går ju inte!

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Axl  
#791797
hlb skrev:Vill tacka Vedproducent för denna tiden. Trots att vi haft vissa meningsskiljaktigheter har jag mycket uppskattat ditt sätt att sköta din skog. Tror att du inspirerar allt fler att gå i samma spår. Jag har ju redan sett dina inlägg på FB, även om du har ett annat namn där. Blir glad om du fortsätter dina reportage där. Den stora gruppen likadinnade finns idag på FB. Väl mött där.


Vad rekommenderar ni för facebookgrupper?

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Sjedda  
#791807
Anders_S skrev:Hur ser ekonmin ut för de här små maskinerna?
Det framhålls ju ofta att det inte går att nå lönsamhet som yrkesverksam.
Hur mycket debiterar man för att köra åt någon?

Jag gör ett snabbt överslag.

Massavedpris 350kr/m3 (grand). 3m3/h ger 1000kr säger vi.
Anta maskin 800kkr. Avskrivningstid 5 år ger 160kkr/år.
Antar 120h/mån och timdebitering 600kr/h. Resterande tid går till underhåll, frakt osv.
Bränsle plus avskrivning 200kr/h
Det ger 400kr/h för föraren vilket blir 48kkr/mån (på tok för lite med tanke på arbetsgivaravgifter osv). Kan man debitera fulltid (40h) så känns det ok.
Sen tillkommer såklart andra kostnader i form av frakt, slitagedelar osv.
Kvar blir då 1000-600=400kr/3=133kr/m3 till skogsägaren.
Sen ska man ha ut veden också. Det går ju inte!


Bra info 👍 Ca. hur mycket är det vanligt att skogsägaren sitter kvar med per m3 efter en första och ändra gallring? 🤔

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791818 Väl optimistiskt att tro att man ska kunna fälla och köra igenom 3 kubik i timmen.

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791929 Det kanske det är. Min tanke var att göra en relativt optimistisk kalkyl och om inte ens den går ihop sig så...
Jag tänker att det måste vara processor och inte stegmatare om man ska ha en chans att få ihop kalkylen som yrkesman.
Den självverksamme har knappast 800 papp att lägga på en sån här maskin om man inte har väldigt mycket skog.

En tanke jag hade var att ett företag hade kunnat leasa ut sådana här till yrkesverksamma och byta in dom efter 1-3 år för att sedan sälja de till kraftigt reducerat pris till självverksamma. Ja menar som självverksam så kommer de inte gå så många timmar per år och då kan ju en maskin som har halva livslängden kvar vara ett bra alternativ. Det förutsätter såklart att den som leasar maskinen kan få ihop verksamheten vilket min enkla kalkyl indikerar att han inte kan.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

JerryH  
#791933
Anders_S skrev:Det kanske det är. Min tanke var att göra en relativt optimistisk kalkyl och om inte ens den går ihop sig så...
Jag tänker att det måste vara processor och inte stegmatare om man ska ha en chans att få ihop kalkylen som yrkesman.
Den självverksamme har knappast 800 papp att lägga på en sån här maskin om man inte har väldigt mycket skog.

En tanke jag hade var att ett företag hade kunnat leasa ut sådana här till yrkesverksamma och byta in dom efter 1-3 år för att sedan sälja de till kraftigt reducerat pris till självverksamma. Ja menar som självverksam så kommer de inte gå så många timmar per år och då kan ju en maskin som har halva livslängden kvar vara ett bra alternativ. Det förutsätter såklart att den som leasar maskinen kan få ihop verksamheten vilket min enkla kalkyl indikerar att han inte kan.


2a handsvärdet är så högt på dessa maskiner så de hade inte sålts så billigt efter ett par år. Med tanke på att Kranman redan i somras hade över 70st 960 sålda så har de ju inte problem att hitta kunder, utan mer att få fram maskiner nog.

Sen är det ju en fråga hur mycket skog man behöver för att 800 "inte ska vara mycket", jag har garanterat för lite, men för min del så är mina beslut baserade på att med min kranman så kan jag köra 1a o 2a gallringar säkert, och jag hinner med det utan att bryta ryggen på mitten. Dessa maskinerna är inte tänkte att gå som entrepenadmaskiner, de är till för självverksamma som vill ersätta motorsågen. Som bonus så kan jag även rensa diken med den och numera även hålla nere växtligheten utmed skogsvägarna, både hos mig och hos grannarna, som betalar för det =)

Visst, sen är jag inte självverksam på så vis att jag jobbar 100% på gård/i skog, utan jobbar 80% och sen har jag fredagar till skogen o andra saker som behövs göras där hemma. Så det blir klart en annan ekonomisk situation då det kommer in pengar från annat håll. Pappa hade tex aldrig tänkt tanken att köpa nån liten skogsmaskin när han drev gården o högg i skogen på vintern. Han gjorde allt med NIABen o huggarvagnen.

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791938
JerryH skrev:2a handsvärdet är så högt på dessa maskiner så de hade inte sålts så billigt efter ett par år. Med tanke på att Kranman redan i somras hade över 70st 960 sålda så har de ju inte problem att hitta kunder, utan mer att få fram maskiner nog.


Det där kan ändra sig snabbt med dagens räntor!
Se bara på nyhusförsäljningen.

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

80-90  
#791951
Anders_S skrev:
JerryH skrev:2a handsvärdet är så högt på dessa maskiner så de hade inte sålts så billigt efter ett par år. Med tanke på att Kranman redan i somras hade över 70st 960 sålda så har de ju inte problem att hitta kunder, utan mer att få fram maskiner nog.


Det där kan ändra sig snabbt med dagens räntor!
Se bara på nyhusförsäljningen.

Jag har själv Alstor å kör med när jag hugger .hade Valmet å en driven Weimer förut . Det ekipaget kostar mycket mer i inköp än en en Alstor. Jag har inte nån lönsamhet i maskinerna varken Valmet eller Alstor. Men jäklar va trevligt jag har . Å skogen blir fin . Sen känns det som jag får lönsamhet där vi ska ha det i slutavverkning. Sen har inte jag så mycket skog .

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).