Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 138100 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

tallifjant  
#779891 Alltid kul att få se lite videos! Är intressant att se vad andra har och gör med sina maskiner. Något tipsvärt inför eget maskinköp slinker också med 😀

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Helproffs  
#779921
Vedproducent skrev:
Helproffs skrev:
Vedproducent skrev:I dag blir det Fredagsfilm. Lite trevlig träff i skogen i dag av några intresserade glada killar.

Det är sånt här som gör att vi hänger kvar på det här sjunkande skepet kan jag lova 💪 💪 👍 🚜 🌳 🌲

Tack! Jag vet att många uppskattar tråden. Jag är synnerligen trött själv på vissa saker här ska ni också veta. Jag ger det lite tid till. Men har andra ställen jag egentligen hellre skriver på nu som det utvecklat sig. Så tror mycket hänger på forumets ägare vad som finns kvar av det här forumet om detta fortsätter.


Kör extra 3veckor natt nu på ett lite speciellt kompisjobb, ärdet på FB du lägger ut mest nu lr har det kommit till någon annan ny plattform jag inte känner till? Misstänker att du kanske inte startat en Voidkanal!? Hur som så försvinner skogsforum från sin grund till ett drivet bolag som tappar verkligheten med sin, (ja va tycker ni) men enligt mej en plattform för å trivas byta åsikter diskutera skog till att tro man är någon röst för skogsägare...

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#779957 Jo det finns några bra grupper där med den inriktningen jag själv uppskattar. Tex Träkolstillverkning, Vi som kör miniskotare, Vi som kapar ved och Självverksamma skogsägare och några till. Finns inget skrikande i trådar där med sånt språk som numera accepteras och blivit helt normalt på Skogsforum. Så det har absolut blivit en trevligare plats där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#781609 Kommer lite blandade bilder igen från senaste dagarna. Fick för ett tag sen erbjudande om att testa Kranmans senaste skotare 960 riktigt ordentligt. Så den har varit här några dagar denna veckan och jag fick kört en hel del lass och testade den ordentligt. Men sen tog virket i skogen slut och det passa rätt bra för nu är den hämtat igen. Så nu får det köras med skördaren igen. Men det är en mycket fin skotare Kranman fått fram och att den är lokalproducerad här i Bullaren är förstås extra kul.

Har fått gjort en till service på skördaren och den rullar på så fint. Kör nu ett område på drygt 5 hektar väldigt blandat men det blir fint efteråt. En del klen krokig Björk som ju ska bli ved senare. Fortsätter med 3 meters massaved som jag tycker är smidigare med skördaren och så blir det lite Kubb 2,45 m. Det klena talltimret kör jag hem till ved.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

tallifjant  
#781620 Intressant maskin den där 960n, och den ser onekligen ut att passa bra in efter skördarn. Vad är det för pris på 960n?

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#781624
tallifjant skrev:Intressant maskin den där 960n, och den ser onekligen ut att passa bra in efter skördarn. Vad är det för pris på 960n?

Jo det är ju samma måtten på skotare och skördaren.
Comfortmodellen kostar 785 000 kr och den mest utrustade modellen Pro plus 910 000 kr. Men då har du allt du vill/behöver ha som Ac, motorvärmare, vinsch på kranen, bärgningsvinsch, radio mm.
Pris på olika modeller och utrustning finns här. https://kranman.com/produkt/kranman-960-skotare/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Helproffs  
#781634
Vedproducent skrev:Kommer lite blandade bilder igen från senaste dagarna. Fick för ett tag sen erbjudande om att testa Kranmans senaste skotare 960 riktigt ordentligt. Så den har varit här några dagar denna veckan och jag fick kört en hel del lass och testade den ordentligt. Men sen tog virket i skogen slut och det passa rätt bra för nu är den hämtat igen. Så nu får det köras med skördaren igen. Men det är en mycket fin skotare Kranman fått fram och att den är lokalproducerad här i Bullaren är förstås extra kul.

Har fått gjort en till service på skördaren och den rullar på så fint. Kör nu ett område på drygt 5 hektar väldigt blandat men det blir fint efteråt. En del klen krokig Björk som ju ska bli ved senare. Fortsätter med 3 meters massaved som jag tycker är smidigare med skördaren och så blir det lite Kubb 2,45 m. Det klena talltimret kör jag hem till ved.


Trevligt att få se som vanligt 👍 Inte tänkte du möjligtvis på om man som dom planerat 960:in att man kan åka ut på morgonen och få med all utrustning för manuellt huggande i maskinen och kunna starta den för rast i värme? Och sedan innan kvällen köra ut dagens skörd vid hemgång 🌲

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#781638
Helproffs skrev:
Vedproducent skrev:Kommer lite blandade bilder igen från senaste dagarna. Fick för ett tag sen erbjudande om att testa Kranmans senaste skotare 960 riktigt ordentligt. Så den har varit här några dagar denna veckan och jag fick kört en hel del lass och testade den ordentligt. Men sen tog virket i skogen slut och det passa rätt bra för nu är den hämtat igen. Så nu får det köras med skördaren igen. Men det är en mycket fin skotare Kranman fått fram och att den är lokalproducerad här i Bullaren är förstås extra kul.

Har fått gjort en till service på skördaren och den rullar på så fint. Kör nu ett område på drygt 5 hektar väldigt blandat men det blir fint efteråt. En del klen krokig Björk som ju ska bli ved senare. Fortsätter med 3 meters massaved som jag tycker är smidigare med skördaren och så blir det lite Kubb 2,45 m. Det klena talltimret kör jag hem till ved.


Trevligt att få se som vanligt 👍 Inte tänkte du möjligtvis på om man som dom planerat 960:in att man kan åka ut på morgonen och få med all utrustning för manuellt huggande i maskinen och kunna starta den för rast i värme? Och sedan innan kvällen köra ut dagens skörd vid hemgång 🌲

Jovisst kan du det. Är gott om förvaringsplatser. Tittar du i länken som jag bifogade tidigare så ligger det några filmklipp där. I en av dom filmerna går dom igenom förvaringsplatserna. Om maskinen ska vara varm vid rast? Ja du kan starta motorvärmaren antingen manuellt, via tidur eller appstyrning. Så vet du bara när du ska ha rast så går det förstås utmärkt om du ska sitta där i värme.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Helproffs  
#781649
Vedproducent skrev:
Helproffs skrev:
Vedproducent skrev:Kommer lite blandade bilder igen från senaste dagarna. Fick för ett tag sen erbjudande om att testa Kranmans senaste skotare 960 riktigt ordentligt. Så den har varit här några dagar denna veckan och jag fick kört en hel del lass och testade den ordentligt. Men sen tog virket i skogen slut och det passa rätt bra för nu är den hämtat igen. Så nu får det köras med skördaren igen. Men det är en mycket fin skotare Kranman fått fram och att den är lokalproducerad här i Bullaren är förstås extra kul.

Har fått gjort en till service på skördaren och den rullar på så fint. Kör nu ett område på drygt 5 hektar väldigt blandat men det blir fint efteråt. En del klen krokig Björk som ju ska bli ved senare. Fortsätter med 3 meters massaved som jag tycker är smidigare med skördaren och så blir det lite Kubb 2,45 m. Det klena talltimret kör jag hem till ved.


Trevligt att få se som vanligt 👍 Inte tänkte du möjligtvis på om man som dom planerat 960:in att man kan åka ut på morgonen och få med all utrustning för manuellt huggande i maskinen och kunna starta den för rast i värme? Och sedan innan kvällen köra ut dagens skörd vid hemgång 🌲

Jovisst kan du det. Är gott om förvaringsplatser. Tittar du i länken som jag bifogade tidigare så ligger det några filmklipp där. I en av dom filmerna går dom igenom förvaringsplatserna. Om maskinen ska vara varm vid rast? Ja du kan starta motorvärmaren antingen manuellt, via tidur eller appstyrning. Så vet du bara när du ska ha rast så går det förstås utmärkt om du ska sitta där i värme.


Jo jag har ju sett alla filmer 😀 så därför min undran som när du som bara är lite partisk 😉 haft den nån dag och kan bekräfta 👍

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#781708 Jag har inte jobbat med den som du beskriver att du har önskemål att göra. Nu när jag bara haft den några dagar så har jag bara suttit och skotat. Filmsnutten beskriver nog förvaringsplatserna bäst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

PVK  
#781715
Vedproducent skrev:Så 100 stockar i timmen som ett snitt känns rimligt. Då 3 meters och Kubb 2,45 m.


Kan man få en kvalificerad gissning på vad detta blir i m3sk eller m3fub?

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781719 Kvalificerad killgissning är 35 styck 3 metersbit per m3fub

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#781748
Skogsola skrev:Kvalificerad killgissning är 35 styck 3 metersbit per m3fub

Din killgissning känns fullt rimlig. Produktionen ligger runt 2,5-3 kubik fub per timme som ett snittvärde. Lite grövre 2:a gallring mer men så blir det mindre när det är riktigt klent.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

hlb  
#781751 När folk frågar mig detsamma med Hypron, är svaret ännu mer flexibelt: 0,5 - 5 m3fub/ tim i gallring. Ett sånt svar klarar man sig kanske utan.

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

maltex  
#781851 Brukar man inte räkna med att en kranhängd stegmatare klarar 3-6m3/tim beroende på basmaskin.Mini/små skördarna kan tänkas begränsas av vikt och motorefekt(tillgängligt flöde) , så 3-4m3/tim kan vara en rimlig kapacitet i teorin.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).