Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 137694 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#772949 Ja det var ett tag sen det skrevs något här i tråden. Det har varit fullt upp med veden nu ett halvår men nu är leveranserna klara för säsongen förutom en kund som köper lite ved året runt.

Började för ett par dagar sen med att rensa upp en djungel runt ena maskinhallen. En massa sälg och skräp så det var motorsågen och körning med Alstorn.

Men i dag har jag kört några timmar med skördaren. Ett litet område som jag själv har planterat. Så åren går och det är det första området jag kör med skördaren som jag själv planterat. Nu blev det aldrig någon jättebra föryngring. Det är bara lite mindre än 1 hektar och det är en gammal åkerbit som det först kördes bort matjord på. Lite fuktigt är det också. Men det kommer en del ganska fin Björk så jag premierar den före granen här då det ligger så jag har utsikt från huset. Fin Björk är annars väldigt sällsynt här. Så det blir allt skog där med.

Ja det kommer nog något mer framöver men nu är jag igång i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Robur Clivus  
#772958 Gött att säsongen börjar dra igång, hoppas på mycket uppdateringar, väldigt trevlig tråd att följa!

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773032
Vedproducent skrev:Ja det var ett tag sen det skrevs något här i tråden. Det har varit fullt upp med veden nu ett halvår men nu är leveranserna klara för säsongen förutom en kund som köper lite ved året runt.

Började för ett par dagar sen med att rensa upp en djungel runt ena maskinhallen. En massa sälg och skräp så det var motorsågen och körning med Alstorn.

Men i dag har jag kört några timmar med skördaren. Ett litet område som jag själv har planterat. Så åren går och det är det första området jag kör med skördaren som jag själv planterat. Nu blev det aldrig någon jättebra föryngring. Det är bara lite mindre än 1 hektar och det är en gammal åkerbit som det först kördes bort matjord på. Lite fuktigt är det också. Men det kommer en del ganska fin Björk så jag premierar den före granen här då det ligger så jag har utsikt från huset. Fin Björk är annars väldigt sällsynt här. Så det blir allt skog där med.

Ja det kommer nog något mer framöver men nu är jag igång i alla fall.


Du har det bra du! Blir positivt avundsjuk på dig och det du håller på med. Inspirerande är det! 😀

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#775020 Lite Fredagsbilder igen! Jag har kört på ett par veckor nu och det flyter på väldigt bra. I år har jag gått över till 3 meters massaved. Anledningen till det är att det är väldigt smidigt att göra lite instick här och där med skördaren. Då kan jag mata mot maskinen och det går mycket fortare. Kranen blir lite för kort när det är fallande för att det ska flyta på bra. Tror egentligen att 3 meters passar Alstorn bättre också. Även om Alstorn är smal så tar det plats i svängarna när 5 metersbitarna hänger ut så långt bakom maskinen.

Om någon undrar över produktionen så är det ingen trädräknare men jag har gjort ganska precis 5000 stockar på 50 timmar med lite blandade områden. Så 100 stockar i timmen som ett snitt känns rimligt. Då 3 meters och Kubb 2,45 m.

Kommer lite blandade bilder från dagarna jag varit i skogen sen jag började säsongen. Har varit på 3 olika område som skiljer sig ganska ordentligt så jag har provat lite av varje.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

80-90  
#775022 Som vanligt ser det väldigt bra ut 👍 jävligt kul å se

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

SkogsBasse  
#775023 Härliga fredagsbilder, bra jobbat :)

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#776683 I dag är det precis 3 år sen Alstorn kom och jag startade tråden. Så därför blir det bilder nu och inga fredagsbilder. 640 timmar är mätaren på men nu blir det mer volym att köra så det kommer bli fler timmar. P25:an är kvar och den har kommit ut i skogen också. Har kört några besvärliga slänter där ingen maskin vågat sig dit. Jag har inte tänkt riskera att hitta på några dumheter med skördaren där heller nu när jag har den.

Men det flyter på bra och det kommer ut virke med. Så några blandade bilder också.

Får redigera lite. Inte alls 3 år sen. Det fattas en månad. 26 november var det visst 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Erre  
#776740 Snyggt. 👍

Fortsätt att hålla liv i tråden.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

halvproffs  
#777104 Fina bilder som visar ett fantastiskt bra utfört jobb!

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#778470 Några bilder igen! Har regnat mycket sista tiden. Börjar bli blött i skogen men med skördaren och Alstorn går det bra ändå. Blev lite kladdigt på ett ställe där det var gamla skotarspår efter en avverkning annars har det gått fint. Ser hyfsat ut på avlägget med även om det något lite kommer med lera men det får vägsladden ta hand om sen. Varierat område 1,5 hektar där jag har några riktigt fina tallar som jag friställt lite. Sen mest gran men lite löv på några ställen som jag gynnat lite. Har väldigt lite löv totalt sett. Så några tallar här och där. Så det har rullat på bra och det blir så fint och jag är nöjd med resultatet måste jag säga. Ingen prestation som proffsen har men det blir på mitt sätt och jag är nöjd med det. Blir allt lite volym av det ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Hema  
#778502 P25:an kontra din nya skördare? Upplevelser o funderingar?

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#778509
Hema skrev:P25:an kontra din nya skördare? Upplevelser o funderingar?

Tycker om båda så jag kommer ha kvar den. Blir nog inte jättemycket använd för man blir fort bekväm. Men väldigt smidig och bra om det är något område som är svårt att komma åt. Med vinschen på P 25:an kommer man åt allt och är det riktigt blött så kan man ju gallra brett med den så man får en jättefin bädd av ris om man vill ha någon basväg som är riktigt bra.

Rent produktionsmässigt så blir det nog dubbelt avverkat i alla fall med skördaren. Sen är det ju trevligare med en hytt när det ösregnar som det gjort en hel del nu sista tiden. Men man får ju se till behovet för skördaren är ju en bra slant. Men har så otroligt mycket gallringar som väntar. Mer än 200 hektar och skulle jag hinna med det så är det sen bara att gå ett varv till och börja om.

Men ska ut lite till med P 25:an i morgon och ett par dagar till på ett område som inte är klart riktigt där det är lite besvärlig terräng. Så kommer det nog bli framöver också. Mest med skördaren och så motionera lite med P 25:an där det är lite besvärligt och den passar bra så jag får med allt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#779756 I dag blir det Fredagsfilm. Lite trevlig träff i skogen i dag av några intresserade glada killar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Helproffs  
#779813
Vedproducent skrev:I dag blir det Fredagsfilm. Lite trevlig träff i skogen i dag av några intresserade glada killar.

Det är sånt här som gör att vi hänger kvar på det här sjunkande skepet kan jag lova 💪 💪 👍 🚜 🌳 🌲

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#779829
Helproffs skrev:
Vedproducent skrev:I dag blir det Fredagsfilm. Lite trevlig träff i skogen i dag av några intresserade glada killar.

Det är sånt här som gör att vi hänger kvar på det här sjunkande skepet kan jag lova 💪 💪 👍 🚜 🌳 🌲

Tack! Jag vet att många uppskattar tråden. Jag är synnerligen trött själv på vissa saker här ska ni också veta. Jag ger det lite tid till. Men har andra ställen jag egentligen hellre skriver på nu som det utvecklat sig. Så tror mycket hänger på forumets ägare vad som finns kvar av det här forumet om detta fortsätter.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).