Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 137997 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#753184 Jag tycker egentligen diskussionen är orelevant för den självverksamma. En högpresterande stor rullmatad skördare ska inte jämföras med en stegmatare. Kör du för att leva på det och köra åt andra så köper man en rullmatad effektiv högpresterande skördare. Som självverksam och om man inte vill lägga flera miljoner på en maskin eller skruva på en gammal är en ny liten miniskördare med stegmatare ett utmärkt val. Jag tycker prestationen är helt ok och mer bråttom vill jag inte ha egentligen. Tycker det är bra att köra 2,5 hektar gallring och 43 Alstorlass efter Kranmans skördare 30 timmar som exempel. Det räcker gott för mig. Andra får ju göra sina val naturligtvis.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

80-90  
#753189
Vedproducent skrev:Jag tycker egentligen diskussionen är orelevant för den självverksamma. En högpresterande stor rullmatad skördare ska inte jämföras med en stegmatare. Kör du för att leva på det och köra åt andra så köper man en rullmatad effektiv högpresterande skördare. Som självverksam och om man inte vill lägga flera miljoner på en maskin eller skruva på en gammal är en ny liten miniskördare med stegmatare ett utmärkt val. Jag tycker prestationen är helt ok och mer bråttom vill jag inte ha egentligen. Tycker det är bra att köra 2,5 hektar gallring och 43 Alstorlass efter Kranmans skördare 30 timmar som exempel. Det räcker gott för mig. Andra får ju göra sina val naturligtvis.

+1 på den 👍

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Camaro1969  
#753204
Anders Olsson skrev:
Camaro1969 skrev:hur många stam i timmen räknar du med att den gör som bäst? säg 0,10 skog

att det är fördel med att hinna göra stamval pga stegmataren köper jag inte heller tyvärr.


Skulle säga 50-60 stam i timmen med en 840H med en hyfsat van förare (ej proffs) i klen gallring (klenare än 0,10).

Vi har noterat 1000 stammar på 14 timmar med ett proffs bakom spakarna i en 840H med Tapio i klen gallring, men då med något högre motorvarv än man normalt brukar köra.
En kommentar från den körning var att aggregatet jobbar nästa hela en tiden eftersom man hinner planera när det jobbar och ofta även kan flytta maskinen medan aggregatet jobbar.

En stor maskin kan ju kortare tider prestera avsevärt mer, i synnerhet om man inte bryr sig om resultatet. Men någonstans runt 900-1000 stammar per 8 timmars arbetspass brukar väl räknas som godkänt på en stor maskin i klen gallring om det ska se snyggt ut efteråt.


ja nu ville du såklart räkna på klenare gallring, med 1 bitsträd.

0,10 är nog 2-3 bitsträd.

inte en chans att den kan komma upp i halva produktionen oavsett vad ni lyckats med på testbana



här räknade jag till 13 stam på de första 2 minutrarna, det blir 390 stam i timmen

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Camaro1969  
#753205 sorry för spammandet av din tråd vedproducent,

vet att du har koll på vad din maskin klarar osv, och är nöjd med den :)

men det bor en uppgraderingsdjävul i oss alla :D

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#753207
Camaro1969 skrev:
Anders Olsson skrev:
Camaro1969 skrev:hur många stam i timmen räknar du med att den gör som bäst? säg 0,10 skog

att det är fördel med att hinna göra stamval pga stegmataren köper jag inte heller tyvärr.


Skulle säga 50-60 stam i timmen med en 840H med en hyfsat van förare (ej proffs) i klen gallring (klenare än 0,10).

Vi har noterat 1000 stammar på 14 timmar med ett proffs bakom spakarna i en 840H med Tapio i klen gallring, men då med något högre motorvarv än man normalt brukar köra.
En kommentar från den körning var att aggregatet jobbar nästa hela en tiden eftersom man hinner planera när det jobbar och ofta även kan flytta maskinen medan aggregatet jobbar.

En stor maskin kan ju kortare tider prestera avsevärt mer, i synnerhet om man inte bryr sig om resultatet. Men någonstans runt 900-1000 stammar per 8 timmars arbetspass brukar väl räknas som godkänt på en stor maskin i klen gallring om det ska se snyggt ut efteråt.


ja nu ville du såklart räkna på klenare gallring, med 1 bitsträd.

0,10 är nog 2-3 bitsträd.

inte en chans att den kan komma upp i halva produktionen oavsett vad ni lyckats med på testbana



här räknade jag till 13 stam på de första 2 minutrarna, det blir 390 stam i timmen

Har sett Eriks körning flera gånger på klipp han lagt upp och han är helt fenomenal till att köra. Det går naturligtvis inte att jämföra med men som det också sagts så är 1000 stammar per skift ett bra krav att sikta på. Det är långt ifrån alla som når det. Men starta gärna en tråd om det så ska kan ni köra jämförelserna där. Ser det som sagt som helt orelevant för den självverksamma och tycker faktiskt inte det passar in i ämnet i tråden här heller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#753210 Här finns en passande tråd redan med diskussion stegmatare-rullmatat
Stegskördaren långsam, myt eller faktaördare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Camaro1969  
#753619 visst är han duktig på att köra, men finns såklart bättre (och sämre)
men man kan väl kalla han proffs åtminstone, och då jämföra med proffs som kör andra maskiner tänkte jag :)

vi släpper det, jag blev inte övertygad.


men går det få rullmatat aggregat till 620?
det visste jag inte, är det egentillverkat eller vilket aggregat gäller?

saknar du skördarn nu när du tvingas stå på vedbacken ? ;)

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753646 Kan aldrig tänka mig att en 25 hästars motor skulle kunna driva ett rullmatat aggregat. Har 620 ett Jobo aggregat? I så fall har konstruktören varit aktiv på forumet.
Senast redigerad av Skogsola fre 25 mar 2022, 18:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#753650 Det är ju en större motor som sitter i bara att den är strypt för att slippa adblue och partikelfilter mm. Kinetic släpper ju en rullmatad nu som har 37-38 hk. Det är där du hamnar på denna också om du tar bort strypningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#753665
Camaro1969 skrev:visst är han duktig på att köra, men finns såklart bättre (och sämre)
men man kan väl kalla han proffs åtminstone, och då jämföra med proffs som kör andra maskiner tänkte jag :)

vi släpper det, jag blev inte övertygad.


men går det få rullmatat aggregat till 620?
det visste jag inte, är det egentillverkat eller vilket aggregat gäller?

saknar du skördarn nu när du tvingas stå på vedbacken ? ;)

Nej Kranman säljer inget rullmatat aggregat då dom håller sig under 25 hk för att klara miljökraven. Men motorn är ju som sagt bara strypt så möjligheten finns ju om man vill göra det själv. Annars hade ju Jobos combiaggregat med rullar också varit ett alternativ. Då har du både steg och rullar. Men jag har inga planer på det som det är nu i alla fall.

Ja känslan är väl både och att var färdig i skogen. Hann ju få kört 115 timmar med skördaren i fall och säsongen i stort har blivit ganska bra. Sen är det ju alltid väldigt roligt med nya maskiner men det är också en väldigt fin tid att hålla på med veden nu. Jag behöver i alla fall börja nu för att det inte ska bli allt för stressigt då jag vill vara färdig i slutet av Maj. Så det är minst 150 kubik färdig ved i veckan som gäller. Men det ska nog gå bra och första 3 dagarna har flytit på bra med 116 kubik så då rullar det på bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753861
Skogsola skrev:Kan aldrig tänka mig att en 25 hästars motor skulle kunna driva ett rullmatat aggregat. Har 620 ett Jobo aggregat? I så fall har konstruktören varit aktiv på forumet.


Problemet med rullmatade aggregat är att kvistningen bygger på att man har tillräcklig fart på trädet för att slå av grenarna. Rullarna ger normalt inte tillräckligt grepp runt stammen för att man ska kunna trycka av tjockare grenar, så som en stegmatare gör.

Man behöver alltså fart, gärna 4m/s eller så för att det ska gå riktigt bra, samtidigt som man behöver tillräcklig dragkraft för att aggregatet ska orka starta även om mindre grenar är i vägen för knivarna.

Med 25 hästar så får du i praktiken antingen avvara hastighet eller dragkraft jämfört med stora maskiner och du kommer då inte att rå på grova kvistar.
Stegmatare har ju inte det problemet, kan du bara acceptera att det inte går så fort kan du trycka av väldigt tjocka grenar även med 25 hästar.

Även med 38 hästar lär du vara i underkant för att kunna kvista alla träd som går in i ett rullmatat aggregat av AM300-storlek.

Av förklarliga skäl ser vi därför inte några videos på kvistning av åkerkants-granar med dessa små rullmatade maskiner.

Kör man bara i tät, klen gallring kan det säkert fungera hyggligt med 38hk och rullmatat, men tänker man sig att ha maskinen för mer allmän städning av skogen så kommer en stegmatare med all sannolikhet att rå på de stora träden bättre än en rullmatare i denna storleksklassen.

Sedan finns det mycket att säga om vikten av att basmaskinen är lämpligt utformad för att få bra effektivitet i praktiken på dessa små maskiner, men det tar vi en annan gång.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#753886 Jag håller så klart med Anders i det han skrivit. Ska man ens tänka tanken på rullmatat på en såpass liten maskin ska man nog absolut förbereda sig på att man får ta en del träd manuellt med motorsågen. Men för den intresserade beroende på hur rädd man är för motorsågen så tror jag möjligen Jobos combiaggregat skulle vara ett väl så bra alternativ. Då har du fortfarande stegmatarens fördelar och rullar på träd som passar för det.

Men jag är väldigt nöjd som det är hittills och har som jag skrev tidigare inga planer på att byta något aggregat på min maskin men att möjligheten finns om man skulle vilja göra det själv. Min tanke har aldrig varit att jämföra min prestation som jag håller på med i min skog med dom som lever på det och kör åt andra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

svampbob  
#753889
Vedproducent skrev:Jag håller så klart med Anders i det han skrivit. Ska man ens tänka tanken på rullmatat på en såpass liten maskin ska man nog absolut förbereda sig på att man får ta en del träd manuellt med motorsågen. Men för den intresserade beroende på hur rädd man är för motorsågen så tror jag möjligen Jobos combiaggregat skulle vara ett väl så bra alternativ. Då har du fortfarande stegmatarens fördelar och rullar på träd som passar för det.

Men jag är väldigt nöjd som det är hittills och har som jag skrev tidigare inga planer på att byta något aggregat på min maskin men att möjligheten finns om man skulle vilja göra det själv. Min tanke har aldrig varit att jämföra min prestation som jag håller på med i min skog med dom som lever på det och kör åt andra.


Jag kollade på Kranmans sida och hittade inga uppgifter på hydraul kapaciteten på skördaren. På Jobos sida så ser man att kombiaggregatet kräver mer hydraulkapacitet än det vanliga.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#753892
svampbob skrev:
Vedproducent skrev:Jag håller så klart med Anders i det han skrivit. Ska man ens tänka tanken på rullmatat på en såpass liten maskin ska man nog absolut förbereda sig på att man får ta en del träd manuellt med motorsågen. Men för den intresserade beroende på hur rädd man är för motorsågen så tror jag möjligen Jobos combiaggregat skulle vara ett väl så bra alternativ. Då har du fortfarande stegmatarens fördelar och rullar på träd som passar för det.

Men jag är väldigt nöjd som det är hittills och har som jag skrev tidigare inga planer på att byta något aggregat på min maskin men att möjligheten finns om man skulle vilja göra det själv. Min tanke har aldrig varit att jämföra min prestation som jag håller på med i min skog med dom som lever på det och kör åt andra.


Jag kollade på Kranmans sida och hittade inga uppgifter på hydraul kapaciteten på skördaren. På Jobos sida så ser man att kombiaggregatet kräver mer hydraulkapacitet än det vanliga.

Javisst så fort det är rullmatat krävs det också mer. Combiaggregatet har ju rullar och steg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

paavo25  
#753947 Måst hoppa in här nu, har ju en hakki 400, rullmatad prosessor, typ som en hypro. I boken effektbehov 40kw, 110l/minuten med 540rmp. Den klarar nog sig bara man nu lite backar och hugger sig fram, eller köra med knivarna öppna, då går första varvet, sedan andra varvet med knivar, slår garanterat en stegmatare i snabbhet. De är nog flyttand och funderand/planering som tar mer tid än arbeta upp trädet.


Sedan funderade jag, de böhövs ju kraften då när de matas, några sekunder. Nåt tungt svänghjul att få farten att hållas, eller nåt annat hybrid, kondensator teknik? Som skulle laddas, men boostar när kvistning pågår?

En viss små huggar huvuds tillverkare lär ju pynja med ett huggar huvud med el matning och såg....

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).