Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 138049 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Camaro1969  
#751676 hur många kubik har det blivit på skördaren på dessa timmar?
och ser man medelstam med?

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#751714
Camaro1969 skrev:hur många kubik har det blivit på skördaren på dessa timmar?
och ser man medelstam med?

Man ser antal kap av varje sortiment och längd men ej volym eller trädantal. Så vet inte exakt och riktigt allt är inte utkört än. Men jag skulle väl gissa ungefär 3 fub i timmen eller då runt 240 fub på 80 timmar på det jag kört nu som nybörjare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Camaro1969  
#752362 jag fortsätter ställa frågor om p25 i denna tråden då jag tycker den är väldigt bra, hoppas det är okej

om jag kör med en P25 och ska skota med en vanlig skotare eller bonntraktor, och vill ha riktiga basvägar.

är det praktiskt möjligt att köra slingerstråk på vardera sida denna basväg med p25?

typ man hugger först upp basvägen och gallrar ur 5 meter på vardera sida (en virkeslängd)
och sedan går man med p25 utanför detta område och lägger virket mot basvägen

hoppas ni förstår min fundering,

då skulle man kunna få riktigt långt mellan vägarna

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752388 Visst går det. Man behöver inte fixera sig med att göra mellanstråk överallt men man kan göra något instick där det passar.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#752390
Camaro1969 skrev:jag fortsätter ställa frågor om p25 i denna tråden då jag tycker den är väldigt bra, hoppas det är okej

om jag kör med en P25 och ska skota med en vanlig skotare eller bonntraktor, och vill ha riktiga basvägar.

är det praktiskt möjligt att köra slingerstråk på vardera sida denna basväg med p25?

typ man hugger först upp basvägen och gallrar ur 5 meter på vardera sida (en virkeslängd)
och sedan går man med p25 utanför detta område och lägger virket mot basvägen

hoppas ni förstår min fundering,

då skulle man kunna få riktigt långt mellan vägarna

Ja visst är det helt ok med frågor om P:25:an.
Det är fullt möjligt att göra så. Det blir fällning i 2 moment då och så får du köra längs vägen en gång extra (eller slingerstråket då) Det är bara att prova sig fram. Jag har oftast haft runt 20 meter åt varje håll och i stället gjort lite instick där det passar då ja fäller vägen och en sida först och sen andra sidan. Men bara att prova sig fram vad man tycker passar bäst. Är det blött så är det ju en klar fördel att få allt ris i vägen tex.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#752608 Avslutat huggningen för säsongen i dag men har lite att skota ut. Det har blivit 16 hektar gallring denna säsongen. Det blev ett ordentligt lyft när skördaren kom och jag hann få ihopa 115 timmar på den. Men nu måste jag igång med vedproduktionen. Ångrar bara en sak och det är att jag inte köpte den tidigare. Den går väldigt fint måste jag säga. Så några bilder från sista området.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Camaro1969  
#752877 snart har du en rottne h8, och säger samma sak, du ångrar att du inte köpte en tidigare ;)

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#752883
Camaro1969 skrev:snart har du en rottne h8, och säger samma sak, du ångrar att du inte köpte en tidigare ;)

Nej den är för stor. En klump på över 10 ton och drygt 2 meter bred. Finns det behovet är det bättre att leja in den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Camaro1969  
#752996 kanske en malwa då eller nåt.. tänker mig någon rullmatad proffsmaskin :)

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#753000
Camaro1969 skrev:kanske en malwa då eller nåt.. tänker mig någon rullmatad proffsmaskin :)

Kanske bäst att inte utesluta något. Men ligger nog närmre till hands att det blir rullmatat på denna jag redan har i så fall. Inte samma produktion som Malwa givetvis men då tar ju det roliga snart slut i skogen så så bråttom har jag inte. Men det fungerar riktigt bra som det är som självverksam. Men givetvis förstår/begriper jag att dom som ska leva på att köra åt andra måste ha grejor med så hög kapacitet som möjligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753003 För en självverksam som bara kör en kort del av säsongen och inte har kört professionellt tidigare är det svårt att få nån egentlig vinning med en större rullmatad maskin i gallring.

Det krävs många tusen timmar bakom spakarna för att en utnyttja kapaciteten hos en rullmatad proffsmaskin när det är trångt.
Har man inte den erfarenheten så tenderar den snabba matningen att förstöra mer än den hjälper och man får ta regelbundna pauser för att fundera på träd-och vägval som äter upp tidsvinsten med den snabba matningen.

Jag skulle säga att en välfungerande miniskördare eller kombimaskin med en bra stegmatare är ganska optimal för en självverksam skogsägare som Vedproducent.

Rent tekniskt så verkar det som att en amatör efter några hundra timmar utan vidare kan hålla halva tempot mot en stor rullmatad maskin med ett proffs bakom spakarna.
Så som självverksam så får man ha rätt mycket skog för att hastigheten ska vara ett problem 😀

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

svampbob  
#753060 Jag har nog inte fått ihop 1000 timmar än i skördaren. Vimek 404SE men tycker nog att jag har en hyfsad koll nu. Ca 120 stammar/tim och virket hamnar oftast i hyfsade högar. Det händer då och då att jag skadar barken på något träd när jag matar in en stam på den ogallrade sidan.

Då jag har rätt jobbig terräng så är framkomligheten och smidigheten hos maskinen viktig. En lättkörd kran så att det går snabbt att greppa nästa stam är också en viktig punkt för produktiviteten.

Matningshastigheten i aggregatet är inte allt men visst är det trevligt med rullmatat.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Camaro1969  
#753148
Anders Olsson skrev:För en självverksam som bara kör en kort del av säsongen och inte har kört professionellt tidigare är det svårt att få nån egentlig vinning med en större rullmatad maskin i gallring.

Det krävs många tusen timmar bakom spakarna för att en utnyttja kapaciteten hos en rullmatad proffsmaskin när det är trångt.
Har man inte den erfarenheten så tenderar den snabba matningen att förstöra mer än den hjälper och man får ta regelbundna pauser för att fundera på träd-och vägval som äter upp tidsvinsten med den snabba matningen.

Jag skulle säga att en välfungerande miniskördare eller kombimaskin med en bra stegmatare är ganska optimal för en självverksam skogsägare som Vedproducent.

Rent tekniskt så verkar det som att en amatör efter några hundra timmar utan vidare kan hålla halva tempot mot en stor rullmatad maskin med ett proffs bakom spakarna.
Så som självverksam så får man ha rätt mycket skog för att hastigheten ska vara ett problem 😀


du menar alltså att en stegmatare kan hålla halva produktionen mot en proffsmaskin?
hur många stam i timmen räknar du med att den gör som bäst? säg 0,10 skog

att det är fördel med att hinna göra stamval pga stegmataren köper jag inte heller tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#753161 Kört ut sista lasset och fyllt på sista traven färdig för säsongen så nu blir det vedklyvning och det ligger lite björkved och väntar. Sista området körde jag 30 timmar med skördaren och det blev 43 lass med Alstorn. Så visst blir det lite kubik med den. Ett par bilder på denna basväg som @Sundelius var med och gick in på när han provade P25:an. Var lite orolig för den bitvis riktigt blöta vägen men med band och Alstorn blev det bara lite lera på granriset. Så dom bär helt otroligt bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753180
Camaro1969 skrev:hur många stam i timmen räknar du med att den gör som bäst? säg 0,10 skog

att det är fördel med att hinna göra stamval pga stegmataren köper jag inte heller tyvärr.


Skulle säga 50-60 stam i timmen med en 840H med en hyfsat van förare (ej proffs) i klen gallring (klenare än 0,10).

Vi har noterat 1000 stammar på 14 timmar med ett proffs bakom spakarna i en 840H med Tapio i klen gallring, men då med något högre motorvarv än man normalt brukar köra.
En kommentar från den körning var att aggregatet jobbar nästa hela en tiden eftersom man hinner planera när det jobbar och ofta även kan flytta maskinen medan aggregatet jobbar.

En stor maskin kan ju kortare tider prestera avsevärt mer, i synnerhet om man inte bryr sig om resultatet. Men någonstans runt 900-1000 stammar per 8 timmars arbetspass brukar väl räknas som godkänt på en stor maskin i klen gallring om det ska se snyggt ut efteråt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).