Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 138189 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Camaro1969  
#748936 jaha, blir det nån p25 @sundelius

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

sundelius  
#748974 Ja, det finns nog stor risk för det när ryggen inte längre orkar med hela dagar manuellhuggning.
Det är så jag ser på maskinen
Ingen större produktionsökning, underlättar för kroppen och ett likvärdigt resultat som rent manuellt huggt.
Såg även bevis hos Vedproducent hur värdefullt det är att få all kvist i körvägen, trots att jag fäller allt jag kan i vägen så vinner ju P25 alternativet på den punkten.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

HannuRöj  
#748977 😀 Alternativt bygga Malwan om en combimaskin.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

sundelius  
#749005 Har ju provat den vägen med Naarvan och det funkar men det är inte för mig, jag trivs bäst utanför hytten

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

hlb  
#749011
sundelius skrev:Har ju provat den vägen med Naarvan och det funkar men det är inte för mig, jag trivs bäst utanför hytten

Jag är ju också en sån, som trivs utanför. Med HYPRO 450 XL med kran, mår ryggen bra och regnar det, kan du ju skota. Kom ner och prova en dag. Jag håller dig med mat. Vad gäller lön får jag se hur effektiv du är.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

sundelius  
#749023
hlb skrev:
sundelius skrev:Har ju provat den vägen med Naarvan och det funkar men det är inte för mig, jag trivs bäst utanför hytten

Jag är ju också en sån, som trivs utanför. Med HYPRO 450 XL med kran, mår ryggen bra och regnar det, kan du ju skota. Kom ner och prova en dag. Jag håller dig med mat. Vad gäller lön får jag se hur effektiv du är.

🤗
Jag kommer ta dig på orden en vacker dag, sen är ju frågan om du blir av med mig
Just nu är jag tillfreds där jag befinner mig i livet och skogen
Åter till Vedproducents inspirerande resa, jag ska skriva mer om besöket i "min" tråd

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749181
sundelius skrev:Ja, det finns nog stor risk för det när ryggen inte längre orkar med hela dagar manuellhuggning.
Det är så jag ser på maskinen
Ingen större produktionsökning, underlättar för kroppen och ett likvärdigt resultat som rent manuellt huggt.
Såg även bevis hos Vedproducent hur värdefullt det är att få all kvist i körvägen, trots att jag fäller allt jag kan i vägen så vinner ju P25 alternativet på den punkten.

Vad gäller produktionen så ska man nog vara ett fysiskt praktexemplar och kolossalt motiverad om man ska tävla mot P25 med bara sågen. Givetvis beroende på vad man hugger i. Kvistrena tvåslanebjörkar kör jag inte genom aggregatet. De kapar jag och brosslar på gammalt vis. Men att ge sig på massavedsgranar med kvist mer eller mindre ända till marken med bara sågen är lätt att vänja sig av med.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#749195
Skogsola skrev:
sundelius skrev:Ja, det finns nog stor risk för det när ryggen inte längre orkar med hela dagar manuellhuggning.
Det är så jag ser på maskinen
Ingen större produktionsökning, underlättar för kroppen och ett likvärdigt resultat som rent manuellt huggt.
Såg även bevis hos Vedproducent hur värdefullt det är att få all kvist i körvägen, trots att jag fäller allt jag kan i vägen så vinner ju P25 alternativet på den punkten.

Vad gäller produktionen så ska man nog vara ett fysiskt praktexemplar och kolossalt motiverad om man ska tävla mot P25 med bara sågen. Givetvis beroende på vad man hugger i. Kvistrena tvåslanebjörkar kör jag inte genom aggregatet. De kapar jag och brosslar på gammalt vis. Men att ge sig på massavedsgranar med kvist mer eller mindre ända till marken med bara sågen är lätt att vänja sig av med.

Ja så är det. Enbitare eller slanor till björkar går nog lika fort med motorsågen. Största vinsten är när det blir 2 eller ännu hellre 3 fallande massavedbitar per träd. Då kan jag nog anmäla mig för att tävla med vem som helst här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

tallen100  
#749203
Vedproducent skrev:
Skogsola skrev:
sundelius skrev:Ja, det finns nog stor risk för det när ryggen inte längre orkar med hela dagar manuellhuggning.
Det är så jag ser på maskinen
Ingen större produktionsökning, underlättar för kroppen och ett likvärdigt resultat som rent manuellt huggt.
Såg även bevis hos Vedproducent hur värdefullt det är att få all kvist i körvägen, trots att jag fäller allt jag kan i vägen så vinner ju P25 alternativet på den punkten.

Vad gäller produktionen så ska man nog vara ett fysiskt praktexemplar och kolossalt motiverad om man ska tävla mot P25 med bara sågen. Givetvis beroende på vad man hugger i. Kvistrena tvåslanebjörkar kör jag inte genom aggregatet. De kapar jag och brosslar på gammalt vis. Men att ge sig på massavedsgranar med kvist mer eller mindre ända till marken med bara sågen är lätt att vänja sig av med.

Ja så är det. Enbitare eller slanor till björkar går nog lika fort med motorsågen. Största vinsten är när det blir 2 eller ännu hellre 3 fallande massavedbitar per träd. Då kan jag nog anmäla mig för att tävla med vem som helst här.

Som gjort för en uppföljare till motorsågen 😀
Tror anersimyra skulle göra sej bra i huvudrollen som den lagomt grinige och envisa skogsarbetaren😉😅

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

zeetorg  
#749239 Då skulle nog filmen aldrig gå igenom censuren, det blir bara snusk och svordomar! :shock: :lol: :lol:

Jag skulle dock gärna titta, jag får nästan lite Lars Mohlin-vibbar när jag tänker mig myrans rollprestationer! 👍

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Camaro1969  
#749263 man kan väl inte vara i närheten av p25-produktion med endast motorsåg?

iaf inte på en 6-8 timmarsdag :)

Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749265 De trådar som handlar om huggningsprestation brukar dra iväg till värsta snoppmätartävlingarna. Tvivlar på att någon matchar P25 i längden. I ren björk och möjligen tall kan det nog gå ett tag. Om man inte överdriver brosslingen utan bitarna får bli där de hamnar.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#749705 Kört 66 timmar och dags för första service om några dagar. Det ligger bra många kubik så nu ska jag köra Alstorn några dagar för virket måste ju ut också. Har testat lite mer terräng nu och den ser ut att ta sig fram som den ska och jag har kommit åt allt jag vill komma åt. Finns ju värre terräng men jag tycker inte riktigt det framgår av bilderna att det faktiskt är ganska brant. Jag är väldigt nöjd med maskinen måste jag säga. Det går inte att jämföra produktionen med P:25an.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

80-90  
#749719 Du har väldigt fin skog 👍 å jäkla kul att det funkar för dej

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#751554 Ja det närmar sig slutet på säsongen. Ska köra nästa vecka också. Sen måste jag igång med veden. Har fått ihopa lite drygt 80 timmar med skördaren och första servicen är gjord och det blir lite till. Men virket måste ju ut också så nu har Alstorn gått några dagar. Blir en väldig skillnad i volym med skördaren jämfört med P25:an. Har blivit några skapliga högar efter skördaren.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).