Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 138195 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

JerryH  
#716259
Vedproducent skrev:Nej har inte kört Kranmans skördare. Det är ju stödben på Alstorn så då blir den ju stabil med träd i aggregatet. Sen har dom ju hängt på en hel del vikt som gör att du kan köra kranen ändå. Men med träd i aggregatet så bör nog stödbenen vara nere. Ja den ska vara väldigt smidig. Såpass smidig så man får tänka sig för hur man hugger så Alstorn som kommer och skotar kan köra också enligt Alstor själva. Det ska bli kul att testa i alla fall.


Jo, det känns ju som att den kan tänkas utklassa Kranman när det kommer till 1a gallring då den inte är så smidig att köra runt med. Men för min del är det inte så stort problem just nu då jag inte har nån miniskotare att köra efter med utan det är med traktor o kärra. Föredrar dock att hålla till i 2a gallringar med min. :)

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716268 Vad gäller stabiliteten så gissar jag på att vi körde 90% av träden i förstagallring helt utan stödbenen.
Har dåligt med bilder dock, var för kul att köra så det blev inte att man fotade så mycket 😀

Förutom det som finns på Youtube så är detta det bästa jag kan åstadkomma:
1623786408_screenshot_20210615-214551.png


Det kan ju vara värt att nämna att maskinen saknar midjelås, så kan du lyfta trädet stillastående utan stödben som på bilden så kan du även köra runt med det i aggregatet utan att maskinen välter.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

JerryH  
#716270
Anders Olsson skrev:Vad gäller stabiliteten så gissar jag på att vi körde 90% av träden i förstagallring helt utan stödbenen.
Har dåligt med bilder dock, var för kul att köra så det blev inte att man fotade så mycket 😀

Förutom det som finns på Youtube så är detta det bästa jag kan åstadkomma:
1623786408_screenshot_20210615-214551.png


Det kan ju vara värt att nämna att maskinen saknar midjelås, så kan du lyfta trädet stillastående utan stödben som på bilden så kan du även köra runt med det i aggregatet utan att maskinen välter.


Låter ju bra. För känns otympligt om de ska behöva fällas ned o upp för varje träd inne i en 1a gallring. Kan ju vara jag som är kass förare, men tycker att det händer att man känner att man vill backa lite eller köra fram lite för att komma åt lite bättre, o då är det ju skönt att inte behöva tänka på benen.

Men den viker sig rätt bra i midjan va? Menar, om du ska ta ett trä snett till höger så kan du vinkla så framvagnen står i trädets riktning när du fäller så slipper man ju tänka på stödbenen med.

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716272 Jo, du kan utan vidare jobba rakt framför kranen och ca 45 grader åt varje sida utan stödben. Kanske till och med 60 grader, har inte mätt exakt.
Grejen är ju precis som du säger att man tenderar att placera maskinen så man jobbar snett framför maskinen och antingen lägga träden på tvären eller dra dom intill sidan av maskinen.
Så i praktiken är man sällan 90 grader ut med fullt utlägg på kranen.
Nu har jag kört för lite "riktig" körning för att uttala mig bättre, har mest plågat maskinen med svår terräng, övergrovt och sånt 😱😁.
Så jag ser fram emot Vedproducents utlåtande 😀

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

JerryH  
#716273
Anders Olsson skrev:Jo, du kan utan vidare jobba rakt framför kranen och ca 45 grader åt varje sida utan stödben. Kanske till och med 60 grader, har inte mätt exakt.
Grejen är ju precis som du säger att man tenderar att placera maskinen så man jobbar snett framför maskinen och antingen lägga träden på tvären eller dra dom intill sidan av maskinen.
Så i praktiken är man sällan 90 grader ut med fullt utlägg på kranen.
Nu har jag kört för lite "riktig" körning för att uttala mig bättre, har mest plågat maskinen med svår terräng, övergrovt och sånt 😱😁.
Så jag ser fram emot Vedproducents utlåtande 😀


Övergrovt? Hur stora träd klarar aggregatet? Specat 25/20, men jag har ju tagit ned 35 träd med mitt Jobo som är specat 25/30, gäller ju bara att lägga snitt på fällsidan först så går det. Sen är det inte roligt för maskinen att försöka hantera ett 35 träd när det väl är på backen. =P Men det är till största del pga aggregatet har så små armar så det gäller att parera med kranen när man kvistar på ovansidan =)

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716274 Oerfarna förare ska inte ge sig på mer än ca 25cm rotdiameter på stående träd med Tapio 160-aggregatet.

Erfarna förare kan förstås under rätt förutsättningar få ner större träd, med den hantering av aggregatet och riskbedömning som det kräver.

Själv fällde som mest några med 35cm rotdiameter under testerna.
Det är dock inget man skall räkna med att göra annat än i undantagsfall, under rätt förutsättningar och med tillräcklig erfarenhet.
Hanteringen av träden tyckte jag inte var något större problem, men den kvistar såklart dåligt på undersidan om inte knivarna räcker runt 😀

Har dåligt med bra bilder som sagt.
Här är ett träd som är något större än vad en oerfaren förare ska försöka fälla, men ändå inte den största diametern jag lyckades få ned:
1623790427_pxl_20210608_201833892.jpg

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

JerryH  
#716275 Ser ju nästan ut som du brutit av trädet =P

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716282 Det brukar inte gå att bryta av nåt större på ett friskt träd som står ordentligt. Detta lutade redan lite plus att det var röta i det, då vill dom gärna bli sådär.

Ett utmärkt exempel på varför man inte ska ge sig på så stora träd utan erfarenhet: Trädet kan bete sig olika beroende på hur det ser ut inuti, men hur det ser ut inuti vet man först när man fällt det.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#716345 Finns lite bilder på Facebook, vi som kör miniskotare. Har försökt nu flera gånger med bilder här. Det är tråkigt men det går inte. Så jag får ta en paus från denna tråden tills det blir någon bättring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Camaro1969  
#725427 nej, upp med bilder :D

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#725460
Camaro1969 skrev:nej, upp med bilder :D

Skulle jag gärna gjort men jag blir utkastad hela tiden. Varför vet jag inte men så var det aldrig förr. Kan gå med någon bild någon gång när man har tur. Men det är väldigt trist när man skriver en lång text och lägger till några bilder och allt försvinner. Då tröttnar man. Återkommer om det blir ordning på det någon gång. Men tillsvidare känns det mycket enklare att skriva på Facebook och lägga till bilder där. Tråkigt men sant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Torbjörn Johnsen  
#725492 Kolla med Fredrik Reuter om varför det inte funkar. Dra ett pm till honom med info om vad du har för mobil och version av operativsystem. Det måste ju gå att ordna när det funkar med andra lurar eller datorer?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#725548
Torbjörn Johnsen skrev:Kolla med Fredrik Reuter om varför det inte funkar. Dra ett pm till honom med info om vad du har för mobil och version av operativsystem. Det måste ju gå att ordna när det funkar med andra lurar eller datorer?

Jag har en iPad Apple. Problemet har ju diskuterats i andra trådar. Så jag är inte ensam.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Camaro1969  
#725551 tråkigt.

jag håller med om att denna site inte är så användarvänlig.

jag brukar först göra inlägget och sen gå in och "redigera" och lägga till bilderna..
omständigt kanske men då riskerar man inte att tappa skriven text =)

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#725885 Nu har jag ändrat lite i ipaden och testar med att skicka iväg en bunt med bilder. Det blir från dagarna med Alstors skördare som jag provkörde några dagar tidigare i somras. Nu kommer det en del bilder som kanske inte är av intresse då flera är ungefär samma men det är för att se om det fungerar nu med text och bilder utan att bli utloggad.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).