Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 137604 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704859 Eftersom det med att lyfta vedsäckar är en återkommande fråga så testade jag det förra sommaren.
Svaret beror förstås på trädslag, hur torr veden är samt hur stor säcken är.
En säck enligt bilder nedan som väger 414kg orkar Alstor 840 med Palms-kranen lyfta på ca 4,4 meter. (Kranen är 5,4 meter)

1615581470_img_20200722_113358.jpg

1615581439_img_20200722_113733.jpg

1615581399_img_20200722_115206.jpg


Edit: Säcken rymmer 1,5 kubikmeter, det är blandved eller björkved (minns inte) och den är hyfsat torr.
Senast redigerad av Anders Olsson fre 12 mar 2021, 23:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#704861 Palms 5,40 kran som jag också har lyfter 530 kg på 4 meter (utan grip)
En välfylld notsäck med rå björkved på lite drygt 2 kubik väger mellan 850-900 kg och det lyfter den inte. Men torr ved och mindre i säcken och då kanske blandved väger ju som Anders här visade knappt hälften.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

80-90  
#704863
Anders Olsson skrev:Eftersom det med att lyfta vedsäckar är en återkommande fråga så testade jag det förra sommaren.
Svaret beror förstås på trädslag, hur torr veden är samt hur stor säcken är.
En säck enligt bilder nedan som väger 414kg orkar Alstor 840 med Palms-kranen lyfta på ca 4,4 meter. (Kranen är 5,4 meter)

1615581470_img_20200722_113358.jpg

1615581439_img_20200722_113733.jpg

1615581399_img_20200722_115206.jpg

Tackar ödmjukt 👍det gav mej svar på nått jag undrat på länge !! Borde inte vara några problem å lyfta en nykluven säck på nära håll 👍tack än en gång

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#705518 Nej finns inte en chans att ens marklyfta fulla vedsäckar med rå ved. Nu väger ju mina säckar runt 850 kg och det är en rejäl vikt. Hälften är nog ungefär max om man ska kunna hantera dom lite. Du kan ju inte rulla med Alstorn med säcken hängandes så den bör ju upp på flaket. Då blir det problem med lyfthöjden också när kolven går i ändläge. Nej Alstorn är en alldeles fantastisk maskin men till att flytta vedsäckar med är det inte rätt maskin.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

80-90  
#705545 Konstigt . M min Weimer är det inga problem å lyfta en nyklyven säck !! Trodde faktiskt det skulle funka m alstorn ! Hm det va skit 💩

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#705560
80-90 skrev:Konstigt . M min Weimer är det inga problem å lyfta en nyklyven säck !! Trodde faktiskt det skulle funka m alstorn ! Hm det va skit 💩

Vad väger dina säckar då? I dessa är det ju drygt 2 kubik med rå ved. Men jag skulle nog tro att ungefär 500 kg kan du hantera då du ju inte kan lyfta i den höjden som skulle behövas alldeles intill maskinen. Det säger ju specen med 530 kg på 4 meter utan grip. Men jag tror nog det är bättre du köper en gammal traktor eller något att lasta med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705574
80-90 skrev:Konstigt . M min Weimer är det inga problem å lyfta en nyklyven säck !! Trodde faktiskt det skulle funka m alstorn ! Hm det va skit 💩


Hur stora säckar använder du då?
Har du 2 kubiks som Vedproducent så blir det tungt som sagt.
Har du 1,5 kubiks (vanligast) så lyfter den enligt mitt exempel ovan vid dom förutsättningarna.
Har du 1 kubiks säckar så borde dom gå att hantera med Alstorn även om veden är riktigt sur.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#705577 Ja det är allt en vikt som tar emot när det väger runt 850 kg. Det var precis så jag marklyfte med minibrunetten. Men det var för tungt att få upp dom på vagnen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

80-90  
#705590
Anders Olsson skrev:
80-90 skrev:Konstigt . M min Weimer är det inga problem å lyfta en nyklyven säck !! Trodde faktiskt det skulle funka m alstorn ! Hm det va skit 💩


Hur stora säckar använder du då?
Har du 2 kubiks som Vedproducent så blir det tungt som sagt.
Har du 1,5 kubiks (vanligast) så lyfter den enligt mitt exempel ovan vid dom förutsättningarna.
Har du 1 kubiks säckar så borde dom gå att hantera med Alstorn även om veden är riktigt sur.

Har samma säckar som han ! Men jag hänger de i stativ å flyttar de med kranen . Får nog inte riktigt lika mycket i som om de hänger i gafflar. Då kan man ju skaka lite på säcken !! Men snittar 20 60 liter säck när jag packar om !! Så mer än 1,5 m är det i dom

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#705607
80-90 skrev:
Anders Olsson skrev:
80-90 skrev:Konstigt . M min Weimer är det inga problem å lyfta en nyklyven säck !! Trodde faktiskt det skulle funka m alstorn ! Hm det va skit 💩


Hur stora säckar använder du då?
Har du 2 kubiks som Vedproducent så blir det tungt som sagt.
Har du 1,5 kubiks (vanligast) så lyfter den enligt mitt exempel ovan vid dom förutsättningarna.
Har du 1 kubiks säckar så borde dom gå att hantera med Alstorn även om veden är riktigt sur.

Har samma säckar som han ! Men jag hänger de i stativ å flyttar de med kranen . Får nog inte riktigt lika mycket i som om de hänger i gafflar. Då kan man ju skaka lite på säcken !! Men snittar 20 60 liter säck när jag packar om !! Så mer än 1,5 m är det i dom

Din Weimervagn. Tyckte jag läste 10 ton och 6,7 meters kran någonstans. Stämmer det så ska ju lyftkraften vara betydligt högre. Ser i specen 650 kg på 4 meter. Alstorn har 530 kg på 4 meter men det är utan grip och rotator. Så då bör du ju lyfta en säck på lite drygt 1,5 kubik precis som du säger. Men Alstorn är en miniskotare som väger 2,4 ton och det är ju en grym lastkapacitet för sin storlek. Men man kan ju inte jämföra med en storskotare eller stora huggarvagnar. Så ska man lyfta tungt krävs lite större grejor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Robur Clivus  
#707621 Mycket intressant tråd det här, har verkligen gett ha-begär efter att följt alla fina gallringsresultat! Jag närmar mig kapitulation avseende manuell gallring vs processor och glider allt närmare köp, dock skulle jag önska er input på vilken variant man ska välja från Kranman, de har en hel del val på sin sida https://kranman.com/processor/ , vilken ger mest för pengarna? Lutar mest åt Processor P25B Bensin Pro i dagsläget men tar tacksamt emot kommentarer om man ska tänka annorlunda, hur mycket skiljer bränsleförbrukning? Lite bakgrund/förutsättningar till mina funderingar: Har en äldre (2012) Alstor 830d på huvudgården (85 ha skog) som jag myser runt med, Har även skogskiften i andra kommuner utan byggnader men där jag ser möjlighet att ta maskinpark på kärra efter bil. Har mycket slutavverkning närmaste årtiondet. Skogen är inte huvudsaklig inkomst utan jobbar heltid inom annat yrke utan ser mer skogsarbetet som ett gymkort och själavård.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#707630 Jag har bara kört diesel. Men om du går in i tråden på facebook Vi som kör miniskotare så finns det flera med P25 or där och även bensin. Så finns @Uvskogen här på forumet med bensinversion.
https://www.facebook.com/groups/1740088666241998

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Robur Clivus  
#707632 Har dock gjort ett aktivt val att inte använda facebook, så uppskattar om vi kan försöka ha diskussionen här på forumet?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#707637
Robur Clivus skrev:Har dock gjort ett aktivt val att inte använda facebook, så uppskattar om vi kan försöka ha diskussionen här på forumet?

Det är helt ok för mig. Det var mest för din skull för att få bredare information.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Robur Clivus  
#707638 Tack, förstår det, hoppas dock på lite feedback här på forumet!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).