Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 137756 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678546 Börja köra med Bison och P25 nästa vecka. När jag läser din tråd så verkar det som om du är ensam. Ser du någon potentiell fördel i att vara två? Exempelvis en springer med vinschen och en kör maskin, eller blir det bra en massa dötid hos än den ena än den andra?

Eller skulle man vinna något på att en skotar samtidigt (ja efter en tid då förstås så det blivit något) som den andra processerar?

Eller är det här ett alltigenom en metod för ensamvargar? :-\

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#678567
Uvskogen skrev:Börja köra med Bison och P25 nästa vecka. När jag läser din tråd så verkar det som om du är ensam. Ser du någon potentiell fördel i att vara två? Exempelvis en springer med vinschen och en kör maskin, eller blir det bra en massa dötid hos än den ena än den andra?

Eller skulle man vinna något på att en skotar samtidigt (ja efter en tid då förstås så det blivit något) som den andra processerar?

Eller är det här ett alltigenom en metod för ensamvargar? :-

Ja jag är ensam i skogen. Den som kör P 25:an ska vara själv på den maskinen. Det är så lätt att något går tokigt om det är två på samma maskin. Med det skulle ju med fördel kunna vara en till som kör skotaren och fäller träden. Det stämmer ofta ganska bra tidsmässigt. Fällning och skotning tar ungefär samma tid som att upparbeta volymen. Sen beror det ju på medelstam, köravstånd mm.

Visst skulle det vara lite trevligt att vara två helt klart. Sen får det nog vara någon familjemedlem för det här är ju inget arbete man tjänar en massa pengar på och en anställd som ska ha 350 kr Tim plus moms är inte lätt att få ihopa någon kalkyl på. Jag har en pojk som ju en gång i tiden blir den som får ta över skogen. Får väl se vad han får för intresse senare i livet men just nu är han bara 6 år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

vedmalen  
#678612 Barnarbete är nyttigt 👍 Har en pojke som är 11 och börjat köra lite grävare och skotare här hemma och jag har också haft funderingar på en p25a och pojken i skotaren( vimek 608). Men då får man väl ligga i om man ska hålla han med virke om jag både ska fälla och processa 😀

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678711 Jag går före och förröjer samt kvistar nederdelen på de träd som ska bort. Strax efter kommer grabben (18 år) som fäller vinschar och upparbetar träden med P25. Funkar klockrent.
Är det lite förröjning kan jag också fälla men han vill helst göra det själv så han kan hålla sig till vinschstråken.

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678724 Antar att de minsta enbitsträden känns lite omständiga att köra i maskinen. Om man jobbar som ni gör är det kanske idé att hugga upp dem för hand?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678746
Skogsola skrev:Antar att de minsta enbitsträden känns lite omständiga att köra i maskinen. Om man jobbar som ni gör är det kanske idé att hugga upp dem för hand?


Fast å andra sidan så är en av fördelarna med P25, och liknande maskiner, att man får allt samlat på ett ställe. Både ris och ved. Underlättar skotningen väsentligen och man slipper den fysiska brosslingen. Tror jag är bra i varje fall, har som sagt inte hunnit köra än.
:ympray:

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#678806 Enbitsträden går nog inte fortare än att ta dom med motorsågen men jag kör igenom dom flesta ändå.

Nu har jag kommit in i ett område med mer tall. En del riktigt kvistigt och dålig kvalitet. Väldigt grova kvistar men maskinen tar dom om du öppnar knivarna lite så knäcks dom. Kört lite instick på en del ställen och matat virket mot körstråket. Går smidigt och det går även bra att kvista från toppen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

80-90  
#678810 Ser jäkligt bra ut 👍👍 oroligt kul å se bilderna av det du gör

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

sundelius  
#678811
80-90 skrev:Ser jäkligt bra ut 👍👍 oroligt kul å se bilderna av det du gör

+1
Väldigt inspirerande

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678839 Vad kör du för medellängd?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#678844
Uvskogen skrev:Vad kör du för medellängd?

Cirka 4,5 meter i medellängd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678853
Vedproducent skrev:
Uvskogen skrev:Vad kör du för medellängd?

Cirka 4,5 meter i medellängd.


Perfekt! 👍

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678884 Gissar jag rätt om jag tror att ni kör fem griptag per bit och om det slirar lite så får det göra det?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#678902
Skogsola skrev:Gissar jag rätt om jag tror att ni kör fem griptag per bit och om det slirar lite så får det göra det?

En meter mellan slagen. Beror ju på hur trädet ser ut. Man vill ju få ut hela toppen men i stort så hugger jag mellan 3,5 m och 5 meter. Slirar det så kör man bara lite till och det behöver ju inte vara någon exakt längd på fallande mer än att medellängden ska vara minst 4,2 meter och så ska du hålla dig inom min och maxmått.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#679408 Några bilder från sista dagarnas gallring. Har varit ganska blandad skog med mer tall än tidigare. Inte så mycket nytt annars men ni är ju några som gillar bilder så jag postar några jag tagit bara.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).