Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 135814 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#649326
80-90 skrev:Tack för svaret !! Det är så att jag flyttar alla säckar med kranen på kärran .. å det har gjort att jag varit lite betänkt ang alstor köp

Ja jag kan inte svara dig på det. Enligt spec så ska den lyfta 370 kg på 5,4 meter och 530 kg på 4 meter. Du kan ju jämföra det med din kran om du har dom siffrorna. Detta är Palms 5,4 meters kran som jag har.
Angivna vikter är utan grip och rotator.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

JohannesG  
#649546 Om jag inte missminner mig har 80-90 en Weimer We-6700 kran. Denna lyfter 700kg vid 4m.

Jag tycker ofta vår Mowi är svag, lyfter 725kg vid 4m. Men alla har vi olika behov.

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

80-90  
#649626 Stämmer !! Min kran har inga som helst problem med å lyfta vedsäckarna !! Färsk ved eller torr ved !! Har tyvärr inte råd med både traktor å alstor ..

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#650581 I dag blir det varmt men det måste göras. P25:an får göra mesta jobbet i dag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

80-90  
#650584 Jäkligt tråkigt med dessa kanter !!!har precis blivit klar m en sådan själv

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#650594
80-90 skrev:Jäkligt tråkigt med dessa kanter !!!har precis blivit klar m en sådan själv

Mycket tråkigt. Men gott med P25:an. Kapar av roten och kör ett slag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

80-90  
#650596 Ser ut som det är ett gott hjälpmedel 👍

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650617 Tar du allt, eller bara det som ligger ner?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#650629
Mangan skrev:Tar du allt, eller bara det som ligger ner?

Tar det som ligger och det som lutar mycket. Det är fortsättning på ett gallringsområde på 6 hektar. Men jag räknar ju med att få återkomma igen. Därför tar jag inte mer än nödvändigt så får resten stå så länge som ett litet skydd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#650652 Fick gjort den värsta bröthögen i dag. Men det är ett par dagar till för hyggeskanten är lång. Räknar som jag skrev med att få återkomma vid nästa blåst. Men vill inte ta mer än nödvändigt för att det ska vara ett litet skydd mot gallringen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651101 Guldtråd detta!
Någon som vet av egen erfarenhet om P25 dieselvarianten är starkare än bensin i praktiken?
Att bensinaren får varva mer kan jag förstå men som sagt, är den svagare i praktiskt arbete?
Prisskillnaden är ju inte försumbar direkt.....

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651107 Själv skulle jag nog satsa på dieseln om jag skulle ha en. En bensinmotor som ska gå kontinuerligt i dagligt jobb känns fel.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#651122
Uvskogen skrev:Guldtråd detta!
Någon som vet av egen erfarenhet om P25 dieselvarianten är starkare än bensin i praktiken?
Att bensinaren får varva mer kan jag förstå men som sagt, är den svagare i praktiskt arbete?
Prisskillnaden är ju inte försumbar direkt.....

Det står om motoralternativen och lite annat här. Har ingen erfarenhet själv då jag bara kört dieselversionen.
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/58 ... medel.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#651952 Svårt att få ihopa tiden med allt. Varit lite annat men i alla fall så är vindfällena i hyggeskanten klara. Inga mängder kanske 25 fub. Men mycket klent har det varit och några grova med motorsågen. Körde ut 8 lass i dag. Tar det sista i morgon. När man hugger sånt här skräp så tycker man massavedspriserna är alldeles för dåliga. Går inte att få något vettigt betalt för det arbetet inte. Men jag vill ha bort skräpet. Dels så ser det för illa ut och sen vill jag inte bidra till någon barkborreinvasion.

Området innanför här är fin gallring i bra dimensioner för P25:an. Det blir nog inte i år men nästa. Men har kört ut några lass genom detta fina område.

Tyvärr fick vi alldeles för dåligt med regn här så det är riktigt torrt fortfarande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#652185 Ja då är det klart för denna gången. Mycket roligare att hålla på med riktig gallring. Sånna här nedblåsta hyggeskanter är tråkigt. Men nu är jag nöjd det är klart. Blev en liten hög ändå men jag skulle aldrig jobbat åt någon annan för den timpengen. Det är många självverksamma som sliter med både vindfällen och barkborre till usel ersättning. Men vi som gör det är nog ändå lite stolta över vår skog och vill ha den fin och i ordning med god tillväxt. Så det är bara att kämpa på.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).