Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 137991 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

vedmalen  
#622890 Sparar ju lite tid på skrotningen om man får ta rent längst bak och inte behöva in dit två ggr. Vilket blir fallet om man upparbetat en sida i taget.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#622896
vedmalen skrev:Sparar ju lite tid på skrotningen om man får ta rent längst bak och inte behöva in dit två ggr. Vilket blir fallet om man upparbetat en sida i taget.

Jo det är riktigt. Sen är det ju marginellt med en så liten maskin. Är ju inte så många meter precis innan lasset är fullt. Men med en större skotare så blir det ju mer körande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Norrtälje  
#622899 Det var väl bra siffror. Har man fullt med andragallring blir det nog en ganska bra inköpskalkyl men intressant och se sen om du har förstagallring att göra och presentera också :smile:

Apropå Alstor 300 kom jag på nu att vet inte om du har kommenterat tidigare men vore intressant att höra hur du resonerar kring den?

Vad tror du förresten om möjligheten att gå två man med P25? Vajern ser definitivt ut att vara lite i vägen eller vore det görbart att få till så att en gubbe upparbetar och en går och vinschar?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#622901
Norrtälje skrev:Det var väl bra siffror. Har man fullt med andragallring blir det nog en ganska bra inköpskalkyl men intressant och se sen om du har förstagallring att göra och presentera också :smile:

Vad tror du om möjligheten att gå två man med P25? Vajern ser definitivt ut att vara lite i vägen eller vore det görbart att få till så att en gubbe upparbetar och en går och vinschar?

Ska börja på förstagallring i morgon så det visar sig vad det blir då. Nej vid maskinen ska du vara själv. Bättre då om du har hjälp att köra Alstorn och fälla. I detta beståndet går det precis lika mycket tid till det så då har båda fullt upp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#622906 Jodå Alstor 300 har allt funnits med i tankarna. Nackdelen är ju då att du ska av och på med detta och inte kan köra precis när du vill. Sen är det ju så att du får vinscha dom flesta träden ändå och du ska hoppa ur och i maskinen. Sen blir det ju avsevärt dyrare timpenning att köra det ekipaget än P:25 an.
Det är så klart snabbare med rullmatat men om man klockade bara den tiden och jämför med totalen så tror jag dom flesta blir överraskade att det skiljer så lite ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Norrtälje  
#622915
Vedproducent skrev:Sen blir det ju avsevärt dyrare timpenning att köra det ekipaget än P:25 an.


Avsevärt?

Jag spånar lite men om man tänker sig en Alstor utan hytt :mrgreen: och med 300 processorn till, då borde man väl få en fördel i dels att man har kran med sig men framförallt att på en maskin få både processor och skotarbankar med sig ut i skogen och utan att det blir så omständigt att hoppa in och ut, bara ett kliv.. nu kom jag på vad jag jag tycker vore en bra idé..fråga Alstor om du inte kan få låna hem! Så får vi rapport om en rättvis jämförelse och kanske lite bild och film :-bd

Video som finns ute nu på Alstor 300 är ju inte något som övertygar och rullmatat är inte så jättemycket snabbare det förstår jag utan det är väl en psykologiskt viktig faktor då att flödet i arbetet upplevs bättre.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#622919
Norrtälje skrev:
Vedproducent skrev:Sen blir det ju avsevärt dyrare timpenning att köra det ekipaget än P:25 an.


Avsevärt?

Jag spånar lite men om man tänker sig en Alstor utan hytt :mrgreen: och med 300 processorn till, då borde man väl få en fördel i dels att man har kran med sig men framförallt att på en maskin få både processor och skotarbankar med sig ut i skogen och utan att det blir så omständigt att hoppa in och ut, bara ett kliv.. nu kom jag på vad jag jag tycker vore en bra idé..fråga Alstor om du inte kan få låna hem! Så får vi rapport om en rättvis jämförelse och kanske lite bild och film :-bd

Video som finns ute nu på Alstor 300 är ju inte något som övertygar och rullmatat är inte så jättemycket snabbare det förstår jag utan det är väl en psykologiskt viktig faktor då att flödet i arbetet upplevs bättre.
Jag säger inte att det är något dåligt på något sätt. Men jag har övervägt för och nackdelar som gäller för mig eller vad jag tycker. Om andra tänker på ett annat sätt så behöver inte det vara fel.
Med avsevärt menade jag att min Alstor plus aggregatet kostar lite drygt 1,2 miljon kr. P25:an kostade 279 tusen plus att den drar mindre bränsle. Så dom timmarna du processar virke blir ju då ganska avsevärt mycket billigare med P25:an.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Norrtälje  
#622923
Vedproducent skrev:Med avsevärt menade jag att min Alstor plus aggregatet kostar lite drygt 1,2 miljon kr.


Och jag menar såklart inte att ifrågasätta någons val om du skulle göra en sån tolkning.
Ja mindre motor i P25 mot 300 men Alstorn ska du ha iaf även med P25 jue så då blir prisjämförelsen på gallringsgruppen Alstor + 300 mot Alstor + P25 eller resonerar jag fel?

Ja det gör jag, det blir ju dubbla motorer som tickar på i fallet med Alstor + 300 så hmm..

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#622925
Norrtälje skrev:
Vedproducent skrev:Med avsevärt menade jag att min Alstor plus aggregatet kostar lite drygt 1,2 miljon kr.


Och jag menar såklart inte att ifrågasätta någons val om du skulle göra en sån tolkning.
Ja mindre motor i P25 mot 300 men Alstorn ska du ha iaf även med P25 jue så då blir prisjämförelsen på gallringsgruppen Alstor + 300 mot Alstor + P25 eller resonerar jag fel?

Ja det gör jag, det blir ju dubbla motorer som tickar på i fallet med Alstor + 300 så hmm..

Ja och en stor värdeminskning har du ju på antalet timmar du kör med Alstorn som är mycket dyrare än P25:an. Det är ju inte så att den sjunker lika mycket i värde om du kör många timmar eller lite timmar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Norrtälje  
#622930 Jo i och för sig en bra poäng och nu vet jag inte hur Alstorns timräknare räknar men det normala är väl inte timtid utan timmar vid eller omräknat till arbetsvarv så ha Alstorn på tomgång med lite förflyttningar borde inte ge sån värdeminskning mot vad man kanske kan tjäna men det är bara min teori.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#622933
Norrtälje skrev:Jo i och för sig en bra poäng och nu vet jag inte hur Alstorns timräknare räknar men det normala är väl inte timtid utan timmar vid eller omräknat till arbetsvarv så ha Alstorn på tomgång med lite förflyttningar borde inte ge sån värdeminskning mot vad man kanske kan tjäna men det är bara min teori.

Den räknar riktig tid så fort tändningen är påslagen. Både på Alstorn och P25:an. Så glöm inte bort tändningen över helgen tex för då får du många timmar extra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#624746 Nu har jag kört tät 1:a gallring några dagar. Började med att hugga upp en väg 250 meter. Det går fint att göra ett litet instick så kan man ta 8-10 träd åt gången. En hel del djupa diken som får fyllas i med stockar så det går inte att köra var som helst. Så första sidan om vägen har jag vinschat runt 25 meter för att få en bra väg.

Har också provat att kvista från toppen då det ju ibland är besvärligt att få alla träd åt samma håll. Det går riktigt bra bara man lättar lite på kvistknivarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#624747 Nu la jag det i fel tråd. Kan någon moderator flytta till min tråd Alstor och Kranman P25?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Larsj  
#624749 Hur fungerar plastbanden. Finns det stålbad och i så fall vad är skillnaden.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#624751
Larsj skrev:Hur fungerar plastbanden. Finns det stålbad och i så fall vad är skillnaden.

Jo det finns stålband också. Det är väl en smaksak. Plastbanden är ju mycket skonsammare mot rötterna och så bär dom bättre. Nackdelen är väl då att stålbanden med sina broddar får bättre grepp. Men jag har kedjor också om jag behöver bättre grepp. Här är det ju så mycket ris så det är ju inte jättebehov precis här. Men den går så mjukt och fint med dom så dom får sitta på. Men dom är helt suveräna där det är riktigt blött. Det går att köra var som helst när som helst.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).