Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 138074 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797077 Självklart måste man gilla att hålla på med det. Det gäller oavsett vad man håller på med. I och med massaprislyftet så har jag lejt in en "klump" i min skog kontinuerligt i drygt 2 månader. P25: an kommer ändå att fylla sin plats på små objekt och svaga marker. Fast man ska nog inte köpa en för lånade pengar. Vi är många på forumet som är så nördiga med skogsbruket så att vi borde lobotomeras.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Kryssfeldt  
#814733 Med reservation för att inte läst alla inlägg itråden. Men har du provat andra redskap till skördaren förutom stegmataren. Har sett att Kranman har slaghack, något annat röjaggregat etc.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Mossebo  
#831678 Varit tyst i denna tråden ganska länge nu.
Men jag har en fråga angående smörjning utav stegmatare. Det gäller ju inte bara p25 utan alla typer utav stegmatare.
Vad använder ni för typ utav fett? Jag har själv en p25 som jag smörjer ofta i "bommen" tror instruktionen är 5 pump varannan timme med fettsprutan.
Jag smörjer rikligt men tycker att det ganska fort ser relativt torrt ut igen. Ska man välja ett annat fett? Kanske ett med grafit i eller nått? Just nu kör jag med ett vanligt universalt chassifett.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Vedproducent  
#831679 Ja det har blivit så. Lägger ut i några grupper på Facebook. Tycker inte seriösa trådar passar in här på forumet längre. Lägg på lite fett på bommen direkt och skippa nipplarna. Det är ju glidbelägg också och det viktigaste är att det inte går järn mot järn. Beläggen kan du justera sen med schims.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Mossebo  
#831695 Ja det kanske blir ett bättre resultat om man smörjer på bommen direkt istället. Har smort in den med sågkedjeolja någon gång. Och det står sig faktiskt inte sämre.
Tack för tipset. Glad att du läser inlägg som görs här iallafall :-)

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

HannuRöj  
#831738
Mossebo skrev:Varit tyst i denna tråden ganska länge nu.
Men jag har en fråga angående smörjning utav stegmatare. Det gäller ju inte bara p25 utan alla typer utav stegmatare.
Vad använder ni för typ utav fett? Jag har själv en p25 som jag smörjer ofta i "bommen" tror instruktionen är 5 pump varannan timme med fettsprutan.
Jag smörjer rikligt men tycker att det ganska fort ser relativt torrt ut igen. Ska man välja ett annat fett? Kanske ett med grafit i eller nått? Just nu kör jag med ett vanligt universalt chassifett.

😀 Jag har länge hällat en liten skvätt olja en gång dagligen genom smörjnippelns hål. Påfyller rörstumpen som är skydd för nippeln. Försöker allid få bakre glidkack ovanför inre bom ordentligt smörd.
Verkar ha bättre smörjningsegenskaper då oljan har förmågan att tränga in materialet. Samlar inte skräp inom bomen är en annan fördel med oljan.

Stegmataren är av märket Arbro.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).