Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 137742 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656208 Tråkigt med vindfäll men småträd som ligger tätt måste vara idealiskt för P25.

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Niklas persson  
#656225 Jag tror ju att 90% av dom som jobbar i sin egen skog gör nog det mer för att det är kul och tillfredsställande än för och tjäna pengar. Jämför man känslan av att gå i grannens skördargallrade förstagallring mot sin egen hyprogallrade så behöver iaf inte jag ha särskilt bra timlön för att känna att jag gör rätt.
Givetvis finns det många duktiga entreprenörer som gör fina jobb, men dom tar plats..

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Camaro1969  
#656232 det är ju skogsvård..
hur många går plus på röjning eller plantering när den utförs?

pengarna kommer vid sluthuggning =)

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

halvproffs  
#656247
Camaro1969 skrev:det är ju skogsvård..
hur många går plus på röjning eller plantering när den utförs?
pengarna kommer vid sluthuggning =)


Ibland kan skogsvård och röjning gå hand i hand.
Ett område som jag tog hand om björken på hade nog många bara röjt omkull då dia vid 1,5m var ca 7-8cm. Blev fin ved åt mig själv och grannar så det blev lite förtjänst att ta reda på björkarna. Väldigt lättsamt också när det bara var kapa vid lämplig längd utan knappt en kvist.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

värmSkog  
#658557 Vedproducent. Vet du hur bred din maskin blir med banden på? Undrar eftersom du har både de större hjulen och band.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#658596
värmSkog skrev:Vedproducent. Vet du hur bred din maskin blir med banden på? Undrar eftersom du har både de större hjulen och band.

Inte exakt. 157 cm är väl bredden med små hjul. Borde väl vara runt 165 cm gissar jag. Nu har jag inte banden på så jag kan mäta exakt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#659871 Ja jag har ju mina grejor helt för mig själv. Det är extremt svårt att få någon att betala det man vill ha, Jag har ju mer än jag hinner med. Det hindrade dock inte mig att åka till min sommargäst 300 meter bort och såga ner tre säljar mot en lammstek för hela familjen. Tja helt galen är man väl. Helt utan motorsågskörkort och bara 33 års erfarenhet och fem års skogsutbildning. Men här bifogar jag inga bilder då det ju är synnerligen olagligt. Men rackarns så god lammstek och en hel massa dricka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#672615 Nu är mina vedleveranser färdiga i stort så nu har förberedelserna för skogsarbetet i höst - vinter börjat.

Fått på banden på Alstorn i dag. Smörjt och putsat rutorna. Så nu är den klar för skogen nästa vecka. Ska bli roligt att komma igång lite i skogen igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

80-90  
#672616 Hoppas du lägger ut massa bilder under säsongen 👍👍

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#672617
80-90 skrev:Hoppas du lägger ut massa bilder under säsongen 👍👍

Ja det kommer nog att komma lite bilder. Man vill ju så gärna visa hur fint det blir så det kommer nog komma en del bilder. Kan ju bli för mycket också men jag lovar att jag ska hålla mig till denna tråden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#672895 En smörjning och översyn på P25:an också så ska det börjas lite i skogen i morgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

vedmalen  
#673020 Du har väl hunnit med några kubik med p25an under förra säsongen. Hur verkar det med hållbarheten på P25an? Ser du några svaga punkter?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#673031
vedmalen skrev:Du har väl hunnit med några kubik med p25an under förra säsongen. Hur verkar det med hållbarheten på P25an? Ser du några svaga punkter?

Jag har bytt wire som fransat upp sig. Det får man nog räkna med att byta efter ett tag. En hydraulkoppling fick sig en smäll. Men det är väl det jag gjort. Maskinen har gått 157 timmar så det är ju inte mycket. Men den är byggd enkel men jag tror ändå den är hållbar. Sen kan säkert saker hända för det kan det alltid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

vedmalen  
#673045 Nä, allt kräver sitt underhåll. Tänkte mest om du sett några utmattningsskador. Sånt som man med tiden märker av för klent eller felkonstruerat. Visst gjorde dom en förstärkning på pelaren? Vajer och slang hör ju till förbrukningsmaterial så det är väl normalt att få byta.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#673050
vedmalen skrev:Nä, allt kräver sitt underhåll. Tänkte mest om du sett några utmattningsskador. Sånt som man med tiden märker av för klent eller felkonstruerat. Visst gjorde dom en förstärkning på pelaren? Vajer och slang hör ju till förbrukningsmaterial så det är väl normalt att få byta.

Ja det är ju 150 sålda maskiner före min. Vissa förändringar har säkert gjorts men jag är lite osäker på exakt vad. Det är väl så också att det är få maskiner som kommer gå jättemånga timmar. Maskinen behöver inte vara konstruerad för tex 10000 timmar för ingen kommer köra så mycket.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).