Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 138005 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624763 En kommentar från sidan, kör inte Alstor utan en annan, liten, maskin med stålbad. Stålbanden är speciellt bra på stenig mark då de dels greppar bra men också gör att vagnen lättare flyter över stenarna.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Larsj  
#624783 Tack för svaren

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#624827 Tack moderator för att ni flyttade inlägget!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#631091 Ja det börjar bli dags att avrunda säsongen med Alstor och P25. Kört lite drygt 10 hektar gallring. Måste köra på med veden nu strax även om jag gjort lite grann redan. Blir någon dag till i gallringen och lite plock med vindfällen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Larsj  
#631131 Det ser verkligen fint ut.Grattis till ett fint jobb.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631147 Ja du inspirerar! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#632416 Avslutat gallringen för säsongen och kör vindfällen några dagar nu det sista men då är det motorsåg och Alstor. Det är riktigt blött bitvis och inget ris att köra på men banden är ju fantastiskt bra. Kranen är grymt stark och det tror jag inte finns en stock på hela fastigheten som den inte skulle klara av.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Larsj  
#632426 Ja kranen är fantastisk det tycker jag också.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#633502 Virket från vinterns arbete med gallringen försvinner och nytt material till vedproduktionen kommer. Nu blir det full fart i vedproduktionen i 2 månader och 500 fub som ska köras genom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Hema  
#636674 Angånde P25:an med kran. Sålänge man kör ned aggregater i backen på samma sida som man tänkt bruka kranen på, så välter den nog inte i första taget.

Förutom det som tagits upp, så skulle man kunna använda maskinen som dikesrensare (då hade midjelås varit trevligt) och om man kunde koppla loss P25-aggregatet, så skulle man kunna sätta dit en svängbart tippbalja.
1586481714_11-1.jpg


Jag tipsade även Kranman i höstas, om den gamla maskien Stolpmyran, som brukades för att montera telefonstolpar, men att en sådan maskin nu även skulle vara passande för de som nu monterar ned nätet.
Bild

Kanske kan vara en av alla orsakerna till att de kollar på det (om jag nu förstod något inlägg i tråden rätt). Kul med utveckling hur som helst och möjligheterna med P25-bäraren har nog bara hunnit vädra vårluften.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#636708 Som svar på några saker Hema skrev om. Aggregatet fungerar som stödben och är väldigt stabilt. Tål att dra det vinschen orkar med och det är runt ett ton eller en gran släpandes på cirka 30 cm i roten. Så med kran och aggregat nere så fungerar det så klart även med kran.

Nu är ju det en väldigt liten kran så dikesrensning eller mer avancerade uppgifter blir nog svårt.

Sen är det funderingar med maskinen som bärare till andra uppgifter. Ja det skulle kanske fungera till enklare uppgifter. Men som jag ser det så är inte maskinen byggd för att dra några större tyngder eller svårare terräng. Som det är nu så är det precis kraft och drivrullarna räcker till för att dra bara maskinen uppför lite brantare backar. Så att koppla på något mer som väger en del så får man nog vara beredd på att det får köras på väldigt snäll mark i så fall.

Så jag vill nog säga att Kranman gjort en så billig lösning som möjligt för att fungera bra till uppgiften som en stegmatare. Ska man in på andra arbetsuppgifter så behöver det nog göras justeringar/förbättringar lite här och där och då kanske det inte är så billigt längre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636724 Sitter vinschen så till att man kan dra sig fram ned den om terrängen börjar ta emot?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#636729
Skogsola skrev:Sitter vinschen så till att man kan dra sig fram ned den om terrängen börjar ta emot?

Skulle nog vara väldigt försiktig med att dra om du inte har aggregatet nere i backen. Det tror jag inte pelaren är byggd för. Sen är det väl inte bästa stället att ha vinschen på för att kunna göra det heller. Men med ett block tex så är det klart att det går.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Hema  
#636865
Vedproducent skrev:Som svar på några saker Hema skrev om. Aggregatet fungerar som stödben och är väldigt stabilt. Tål att dra det vinschen orkar med och det är runt ett ton eller en gran släpandes på cirka 30 cm i roten. Så med kran och aggregat nere så fungerar det så klart även med kran.

Nu är ju det en väldigt liten kran så dikesrensning eller mer avancerade uppgifter blir nog svårt.

Sen är det funderingar med maskinen som bärare till andra uppgifter. Ja det skulle kanske fungera till enklare uppgifter. Men som jag ser det så är inte maskinen byggd för att dra några större tyngder eller svårare terräng. Som det är nu så är det precis kraft och drivrullarna räcker till för att dra bara maskinen uppför lite brantare backar. Så att koppla på något mer som väger en del så får man nog vara beredd på att det får köras på väldigt snäll mark i så fall.

Så jag vill nog säga att Kranman gjort en så billig lösning som möjligt för att fungera bra till uppgiften som en stegmatare. Ska man in på andra arbetsuppgifter så behöver det nog göras justeringar/förbättringar lite här och där och då kanske det inte är så billigt längre.

P25:an bygger mig veterligen en dubbel 1750-boggi och den klagar väl ingen på att ha efter ATVn? Snäll terräng vet jag inte om det behövs, men några jättebranter klarar den säkert inte. Klart det går väl att sätta band på den? (Fast man blir tvungen att ta av dem vid transport, går ju inte att lyfta drivrullarna annars, såvida inte Kranman har uppdaterat boggin)

Sedan kranen, i blocketannonsen, så satt ju den modellen som är standard (+utskjut hmm) för ATV-vagnarnarna. Modellen under M36:an som bara 2000-vagnen och Bison har. Ser inte något problem med att den inte skulle orka med lite dikesrensning?

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636888 Med den vikten så flyter den säkert som en kork så band för bärigheten behövs nog inte. De flesta som köper den kommer att skota med något bonntraktorekipage så framkomligheten räcker säkert till. Men nån gång kommer den att fastna och då vore det smidigt att kunna hjälpa till med vinschen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).