Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 137793 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#619684 Här finns en P25:a med kran om någon är sugen.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... n/88071875

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

JohannesG  
#619728
Vedproducent skrev:Här finns en P25:a med kran om någon är sugen.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... n/88071875

Nu börjar det likna något. Någon form av kran borde vara standardutrustning.

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619730 Har man så stor nytta av den? Den når inte värst långt. Man måste ändå vinscha.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

JohannesG  
#619749
Skogsola skrev:Har man så stor nytta av den? Den når inte värst långt. Man måste ändå vinscha.

För inmatning av träd lär vinschen vara det effektivaste. Men för att kunna flytta rishögen som blir och lägga den på ett bra ställe är en kran guld värd. Även att kunna flytta på virket om det råkar hamna dumt.

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619770 Det är dilemmat med alla småmaskiner att helst ska det plockas på både det ena och det andra. Till slut blir det så dyrt att det blir ointressant.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619772
Skogsola skrev:Till slut blir det så dyrt att det blir ointressant.

Det värsta är att man inte alltid uppfattar det som "dyrt" utan som absolut nödvändigt o h därför prisvärt.
Sen är förstås risken stor att den där "kranka blekheten" dyker upp efter ett tag. :shock: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

värmSkog  
#619774 Idén med kran på P25:an är ju inte dum, Men borde inte midjan bli stelopererad när kranfundamentet är bultat i bakdelen och står på framdelen samtidigt?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#619775 Detta är ett hemmabygge som inte Kranman gjort konstruktionen på. Jag tror inte den blir stelopererad. Fästet sitter ju i bakdelen och hållaren till kranen tar platsen i framdelen men det ser ju inte ut som den sitter fast där. Undrar dock lite om det inte kan ta i lite när det lutar olika på fram och bakdelen.

Vet att Kranman just nu är övertalade att bygga en egen maskin med kran. Återstår väl att se om dom blir nöjda med den och om det blir tillval framöver. Detta är en kundbeställd maskin som ska tillverkas.

Visst kan den vara bra till att flytta ris men annars är det ju ändå dom flesta träden som måste vinschas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

svampbob  
#619778
värmSkog skrev:Idén med kran på P25:an är ju inte dum, Men borde inte midjan bli stelopererad när kranfundamentet är bultat i bakdelen och står på framdelen samtidigt?


Jag misstänker att den behöver ett midjelås att för att kunna utnyttja kranen fullt ut.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#619780
svampbob skrev:
värmSkog skrev:Idén med kran på P25:an är ju inte dum, Men borde inte midjan bli stelopererad när kranfundamentet är bultat i bakdelen och står på framdelen samtidigt?


Jag misstänker att den behöver ett midjelås att för att kunna utnyttja kranen fullt ut.

Du får stödja med bommen som du gör när du vinschar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

värmSkog  
#619784
Vedproducent skrev:Detta är ett hemmabygge som inte Kranman gjort konstruktionen på. Jag tror inte den blir stelopererad. Fästet sitter ju i bakdelen och hållaren till kranen tar platsen i framdelen men det ser ju inte ut som den sitter fast där. Undrar dock lite om det inte kan ta i lite när det lutar olika på fram och bakdelen.

Vet att Kranman just nu är övertalade att bygga en egen maskin med kran. Återstår väl att se om dom blir nöjda med den och om det blir tillval framöver. Detta är en kundbeställd maskin som ska tillverkas.

Visst kan den vara bra till att flytta ris men annars är det ju ändå dom flesta träden som måste vinschas.


Jag kanske uttryckte mig lite dumt. Det var pendlingen i sidled som jag tänkte borde bli sämre.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#619866 Var ute och snitslade lite på nästa område. Granmark 6,9 hektar och bonitet cirka G30 och första gallring där små körvägar behöver huggas. Lite besvärligt med mycket diken men det ska nog gå bra. Får vinscha lite längre på några ställen så behöver jag inte köra där det är som sämst.

Fick lite hjälp med snitslingen också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Norrtälje  
#619874 Härligt! Du ska ta lätt så du lämnar till en andra gallring också? Trädhöjden nu?

Vedproducent skrev:Här finns en P25:a med kran om någon är sugen.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... n/88071875


Intressant maskin..en tanke..skulle den klara en klipp typ minsta Biojack eller Nisula?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#619877
Norrtälje skrev:Härligt! Du ska ta lätt så du lämnar till en andra gallring också? Trädhöjden nu?

Vedproducent skrev:Här finns en P25:a med kran om någon är sugen.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... n/88071875


Intressant maskin..en tanke..skulle den klara en klipp typ minsta Biojack eller Nisula?

Nja det blir nog allt bökigt med en klipp även om den skulle rent tekniskt klara av det. Kan nog tänka mig en klipp typ Nisula för egen del men då blir det ju på Alstorn i så fall.

Det blir en gallring till efter denna. Övre höjden är runt 15 meter så det är riktigt hög tid att göra det nu. Cirka 30 år plus plantålder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619888 Kranman har ju en färdig skördare med både kran och hytt. Den skulle säkert bli bra med klipp. Bättre än med det stegmatade aggregatet som sitter orginal.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).