Sida 1 av 2

Jag funderar på kranman!!

Postat: tis 21 okt 2008, 17:52
av Polaris 500
Hej

Jag har funderat på en kranman 1800 driven kärra men 330 kranen.
Jag vill mycket gärna ha för och nackdelar på den här kärran.





Är glad över era synpungter :D

Postat: tis 21 okt 2008, 18:51
av Slurfi
Den verkar dyr.

Postat: tis 21 okt 2008, 19:03
av Polaris 500
jo men hur kvaliten o sånt är:D

Postat: tis 21 okt 2008, 21:23
av nässjömåla
En som har kört mycket med den aktuella vagnstypen här ikring visade vad som krånglade i sommras. Efter att han har kört ca 300 timmar med den så var det sprickor i kranens infästnings platta. Närmare bestämt i de trekantiga förstärkningarna under den. Detta är lätt att svetsa.
Sedan går brytpinnarna i vagnsdriften av med jämna mellan rum, även det lätt ordnat.
Det tråkigaste var att han har tre(jo du läste rätt) reserv hjul till den för det blir väldigt lätt punka med de däcken.
I övrigt var han hel nöjd.

Postat: ons 22 okt 2008, 16:17
av Polaris 500
Det lät ju inte så bra men på dom nya så är de chock ventiler så man inte ska överbelasta kranen de kanske är de på dom gamla me de vet ja inte. Men jag har hört att om man ha fö högt tryck i däcken så är de lätt att få punka men ja vet inte om de är sant:D

Postat: ons 22 okt 2008, 16:50
av gossebear
hör kört Kranman, och känner även till företaget en hel del, jag kan bar tala gott om de, bra kvalitet och bra service. det som ovan skribent skriver måste nästan vara handhavande fel eller så har han fått tag i ett totalt måndags exemplar tyvärr finns ju även sädan i alla branscher. seda nom man pumpar däcken stenhårda och lastar över kapacitet ja då kan nog det mesta hända,

Har kört 6-7 olika vagnar aldirg haft mer problem än att ett av hydraulslangarna blev hål på förmodligen efter att praktikanten hade vält med släpet.

Postat: ons 22 okt 2008, 18:18
av Nolltax AB
Nackdelen är räckvidden. Jag har en Avestavagn 4,2 meters kran.
Den känns ofta för kort. 3,3 meter är de facto kortare.
Vad gäller priset, liten produktion ger ett relativt högt pris.
Köp leksaken du gillar eller satsa på standardprylarna....

Postat: ons 22 okt 2008, 22:52
av nässjömåla
Det var inte min mening att låta negativ om kranman. Det är en bra vagn, men det finns ingen vagn som håller utan att man får reparera en del på dem. De reparationer jag talar om ser jag som högst normala när man kör med sakerna på entreprenad. Angående däcken så har de rätt tryck och det har körts med normala lass. De måste ha rätt tryck pga drivningen, den fungerar inte fullt ut annars. Om du sedan köper den eller någon annan vagn så kommer du ändå till slut att önska dig en hel del förändringar på den men det är som vanligt, man vet inte vad man vill ha/behöver innan man har provat grejorna ett tag. Lycka till med köpet.

Postat: tor 23 okt 2008, 16:30
av Polaris 500
gossebear skrev:hör kört Kranman, och känner även till företaget en hel del, jag kan bar tala gott om de, bra kvalitet och bra service. det som ovan skribent skriver måste nästan vara handhavande fel eller så har han fått tag i ett totalt måndags exemplar tyvärr finns ju även sädan i alla branscher. seda nom man pumpar däcken stenhårda och lastar över kapacitet ja då kan nog det mesta hända,

Har kört 6-7 olika vagnar aldirg haft mer problem än att ett av hydraulslangarna blev hål på förmodligen efter att praktikanten hade vält med släpet.




det lät väldigt bra o jag har studerat den väldigt noga och tycker den ser väldigt bra konstruktion. Det är klart att om man kör våldsamt så gå de ju sönder.

tack

Postat: sön 26 okt 2008, 07:04
av Polaris 500
Men är de nån som har testat att köra på myr? Sjunker de lr går de bra??

Postat: tis 04 nov 2008, 15:55
av nässjömåla
Det fungerar alldeles utmärkt, förutsatt att man har respekt för vad myren vill/kan bära. Med driven vagn går det helt ok att köra med halva lass här hemma men det kan skilja mellan olika myrar. Du får helt enkelt testa dig fram. Det man skall vara uppmärksamm på är om det ligger mycket nedvuxna gamla träd, de har en otrevlig förmåga att sticka hål på däcken. Om du lägger lite arbete på att risa vägen är det inga som helst problem att köra där du annars inte kan komma fram med enbart fyrhjulingen.

Postat: ons 05 nov 2008, 18:30
av Polaris 500
Det lät ju bra :) Men nu har ja en annan fråga har nån en film på kärran och kranen dock ej dom som finns på hemsidan :?:

Postat: tor 06 nov 2008, 02:07
av stegmaster
Her er en film som inte er hjort av tilverkaren

Postat: tor 06 nov 2008, 17:48
av Polaris 500
Det såg ut att gå bra ju :o Ni får järna lägga ut mer filmer :D

Postat: tor 06 nov 2008, 19:30
av dag-man
Det enda som inte är bra är kranen. :?