Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek Minimaster?

449 inlägg 244162 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110185 mashun02 vad har du för kran på din vagn, är det slipen eller vimek?

Att robsondriften slirar mot däcken har jag inte haft några problem med. På min vagn sitter de nyare däcken med ribbor. Det kan ju också ha något att göra med att gummit åldras och blir hårt.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

tjoolahopp  
#110194 Där har vi svaret, du Oas-forest har däcken med ribbor och dom funkar mycket bra.
Har själv haft förmånen att prova en Vimek 620 höll nästan på att köra fast den. Men driften på vagnen slirade inte kan jag säga.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110197 Ser att det är en Minimaster till salu på kvd. http://www.blocket.se/goteborg/Vimek_Mi ... m?ca=4&w=3

Det står fel i annonsen. De tekniska data är för en 620 men detta är ju en 101:a.
Hur som hellst så ser jag att den har däck med traktormönster både på vagn och traktor. Däcken med ribbmönster passar bättre på vagnen med tanke på robsondriften. Men på traktorn kan däck med traktormönster med fördel användas, då kan man ju lägga på snökedjor också.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

mashun02  
#110273 ang kranen tror jag att det är Vimek kranen men med en Slipen grip? Skall kolla nästa gång jag åker till huggarstället,

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110764 Den gick för 92000+2360 + moms hakade på till 90,000 de va min limit.
De är svårt att köpa osett, Kvd.

Zorran en som tror på virkespriserna,

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110767 Ja den vart billig. Såg ju ut att vara i bra skick även om den var 18 år.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110768 Jo men hur många timmar? ingen vet!


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110770 Lite avundsjuk på din OAS-forest vad gav du för din?

Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116042 Jag och en arbetskamrat var och kollade på en vimek 620 härromdan. Vi blev faktiskt imponerade av den. Smarta lösningar, lagom storlek för självverksam.

Men vi vart inte så imponerade av draget så efter en snille blixt från han och sen lite diskuterande så kom vi fram till nåt sånt här:

drag till vimek.JPG



Tanken är att flytta vridpunken mot vagnen för att få den mer följsam och lättare att köra bakåt med. Men samtidigt så har man kvar samma axelbelastning.

Bry er inte om skissen för mycket, ritade upp den lite snabbt för att kunna se lite hur det skulle kunna se ut.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116053 Det där ser inte alls bra ut. Du adderar en frihetsgrad du vill ha fast istället för fri.
Rent spontant (jag designar inte skogsmaskiner) så skulle jag vilja ha de fria frihetsgraderna (lederna) i samma punkt.
Den ena frihetsgraden som är fri är den som gör det möjligt att styra, den andra är den som gör att möjligt för vagnen att rotera i förhållande till traktorn i färdriktningen så att säga.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116054 Nu blandar jag visst ihop trådarna här :s Jag tänkte på skotaren. Nåja det ser ändå inte bra ut.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116065 är ju lika många frihetsgrader i detta draget som i en vanlig midja, eller är jag ute och hojar igen?.
De är ju "bara" omflyttade.
kruxets som jag ser det med det här draget är att inte flytta sväng punkten för vagnen för långt bak då den blir väldigt instabil vid låg/ingen last.


där den tvärgående balken är, ska vara bakaxeln på minimastern, där den har draget idag. I min mening för långt in. inget överhäng att dra med sig vagnen med. (ni som kört lastbil med släp vet vad jag menar). Genom att flytta sväng punkten en bit bak så får man ju ett överhäng men man sätter leden för upp ner på samma plats som det ursprungliga draget för att få samma axeltryck.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116074 Jämför du med draget på en lastbil så är alla tre rotationsfrihetsgrader vid själva dragkroken, det är den inte på ditt förslag.
Du vill ju ha en del av lassets vikt på traktorn för att få bra grepp. En lastbil med ett sånt drag du talar om för för inte över någon vikt från vagnen till lastbilen vilket gör STOR skillnad.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116084 Det är ju därför detta draget ser ut som det gör, vill ju ha ett större "överhäng" på vimeken, det får jag genom att flytta punkten för svängen, men vill ju fortfarande ha axeltrycket därför är ju punkten för "upp och ner" fortfarande kvar på samma plats där det ursprungliga draget sitter.

drog in lastbilar bara för där märks det jätte väl om man kör med en bil med långt överhäng eller kort, hur enkel/svårt det blir att få med sig vagnen. fel av mig att röra till det.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

ulfgustav  
#116102 Hej
Jag har kört rätt mycket med Vimek senaste år och jag ser ingen större fördel i denna lösning, snarare så blir det nackdelar och maskinen kommer att bli mera svårstyrd. Det enda som uppnås är att den spårar något bättre.
Nä jag tror faktiskt att du är fel ute Vimek 620/Minimaster är fantastiskt smidiga maskiner för den självverksamme.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).