Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek Minimaster?

449 inlägg 244492 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241236 Därför att det verkar lite dumt att oljepumpen alltid måste vara inkopplad. Tex. vid kallstart på vintern skulle man kunna starta motorn utan pump. Man kan även koppla bort pumpen om den inte behövs.

Funderar bara på det här. Det kanske inte blir nånn pump alls. Funderar även lite på en simpel vajerkran.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Hema  
#241252 En magnetkoppling vore trevligt.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

smirajs  
#243200 OK, har monterat på en pump på motorn och monterat en farmakran på trailern, har inte upplevt något problem vid kall start på vintern. Behöver du en vajerkran så finns det en liggande här :)

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

svampbob  
#244000 Jag var och tittade på Vimeks visning idag och då började jag fundera på ifall det skulle gå att sätta bandsats på den. Någon som har provat?

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

ulfgustav  
#244041 Om bu menar bandsats till "traktordelen" så tror jag det blir svårt, bakaxeln är pendlande så den kräver rätt stort utrymme, även fram så torde utrymmet vara för begränsat
Har kört i 3 år med minimaster och känner inget behov av bandsats till "traktordelen", däremot så köpte jag band till vagnen efter 1 år och då blev det en helt annan maskin

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244046 Kör också minimaster, är inne på fjärde säsongen. Jag kör utan band och kedjor. Egentligen saknar jag inte detta men är ju nyfiken på hur den blir med banden. Min mark är hård så det behövs inte för bärigheten men kanske vagnen skulle flyta jämnare. Som det är nu så pendlar ju hjulen på vagnen mycket fint och slinker förbi sten och stubbar. Kan dock tänka mig att band förbättrar vagnens stabilitet och framdrift i besvärlig terräng. Har även hört att den går bättre i snö med banden.

En kul grej var att då jag ringde Vimek för att diskutera detta med band så frågade de om tillverkningsnumret på maskinen. I deras register kunde de se att den hade levererats med band till vagnen. Dock gick ju den förra ägaren i konkurs och saker såldes till höger och vänster så jag fick inte med banden.

Ulfgustav, kan du säga något mer kring hur minimastern blir med band?
Senast redigerad av OAS-forests sön 10 nov 2013, 10:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

svampbob  
#244047 Anledningen till att jag började fundera på band till traktorn var att jag under förra vintern körde mitt ekipage med bandsats. Det är en Grizzly och Avesta 38 vagn. Det var väldigt mycket pudersnö förra vintern men jag lyckades ändå alltid komma mig fram och när spåret var trampat och ihop fruset så gick det hur bra som helst. Det blev som att köra med skoter och doning fast med hjälp av hydraulkran och tre gånger så stora lass. Jag måste erkänna att jag ser fram emot snön och att få skruva av hjulen och dit med banden.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

ulfgustav  
#244117 Hej
Som jag tidigare nämnt så går minimastern mycket lättare och stabilare med band.
I höst har jag bla kört på extremt blöt myr som efter 3 dygns nattkyla höll bra, skulle varit otänkbart att köra där utan band.
Denna helgen har jag kört i mycket brant terräng, med band på vagnen och kedjor på framdelen så tog jag mig med svårighet upp tom. Att köra nerför var inga problem med banden så behölls markgreppet så det var ingen som helst risk att kana och hamna i problem.
Utan band och kedjor hade det varit otänkbart att köra i denna terräng

Avatar Fallback
Vimekaren  
#245229 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 21:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252748 Nån som har funderat på att sätta skyddstak på Minimastern? kom på den tanken nu då jag läste ATL, det finns ett tak framtaget för ATV, se länk;
http://www.lantbruk.com/skog/kranglig-v ... skyddsbage

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

PTT  
#252756 En helt annan fråga: Är det någon annan som haft problem med att p-ändarna går sönder i tid och otid på 101:an? Knäckte min tredje på bara en vecka idag efter att ha haft maskinen i över 6 år... Dessutom så var det en av de två jag nyss bytt. Verkar vara originaldelar (IKO, made in Japan) eftersom de låg i en låda med diverse reservdelar som ingick i köpet då för 6 år sen. Måndagsexemplar? Nån som vet var man kan få tag på stabilare grejer? Är M10-gänga invändigt i den ända som sätts på styrstaget och M10 utvändigt på "tappen" men fäster i hjulupphängningen.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252763 Har inte hört om det tidigare. Är det verkligen originaldelar? kolla med killarna på lagret i Vindeln vad det ska vara.

Avatar Fallback
Vimekaren  
#252775 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 21:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252783 På 630 ser jag att det finns en båge bakom sitsen som grenavvisare kan fästas till. Har skickat en e-post till killen som utvecklat taket, får se om det passar till 620 och vad det kan kosta.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Astrix1  
#256500 Mmmmmmmm
Senast redigerad av Astrix1 fre 20 dec 2019, 00:18, redigerad totalt 2 gånger.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).