Sida 1 av 1

fyrhjuling

Postat: lör 09 sep 2006, 12:15
av pgo_jim
hej undrar om någon här har en fyrhjuling för terrängbruk alltså ingen lekmaskin utan en arbetsmaskin, har ni terrängskoter kort? var det svårt å ta??

Postat: sön 17 sep 2006, 09:24
av Perjons
Har en Suzuki Quadrunner -86. Den är mycket mer användbar än vad jag kunde tro och orkar också mer än man kan tro (280 kubik tror jag).
Jag använder den för att köra hem ved. Också mycket användbar i plantsättningen. Transporterade både plant och plantsättare på vagnen.
Har inget särskilt terräng-körkort.

Postat: sön 17 sep 2006, 10:13
av pgo_jim
okej, enl. vår lärare har man tagit körkort före år 2000 har man det automatiskt, men körkort efter det ska man ta ett terrängskoter kort, kostar runt 2200, men i våran klass får vi det gratis, det är ett litet plastkort och egentligen äre inge krav på att man ska göra pratiskt prov, men iom att jag har fått lära mig massor med tekniker för att använda fyrhjuling så e ja glad att jag får kortet, däremot är det ca 50frågor man ska klara för att få kortet, det praktiskta provet är nog något lättare skulle jag tro

Postat: mån 19 feb 2007, 14:29
av Andreas_93
Hej! har också en Suzuki 280 som jag kör ved med .
Det bästa med den är att den är väldigt billig i inköp (ca:30000)
och det går sällan sönder
Så om man vil ha en fyrhjuling att köra ved med ska man ha runt 400cc
om man har mer än 600cc får man ej ner styrkan i marken

Postat: fre 23 feb 2007, 20:00
av Perjons
Håller med dig Andreas. Grejerna håller förvånansvärt bra. Vilken årsmodell har du på din Suzuki?
Jag har aldrig provkört någon annan maskin, men jag tycker att dessa nyare större maskiner ser otympliga ut. OK, de är förstås starkare men jag har då hittills aldrig gått bet pga brist på motorstyrka.
Det största problem upplever jag vara frigången, man måste kryssa mellan stubbar och stenar och det borde ju bli svårare med en större maskin. Dessutom verkar skärmarna vara integrerade/fastmonterade = upplagt för problem.
Mitt vanligaste missöde är att jag fastnar pga att vagnen gränslar en stubbe. En större fyrhjuling skulle inte avhjälpa detta.

Postat: fre 23 feb 2007, 23:56
av Andreas_93
Min suzuki är årsmod. 1991
vi prov körde en yamaha 660 grizzly men den var för stark
så man fick ej ner kraften imarken

och är det någon som vet hur man kan få bättre markfrigång
för att jag har hängt mig på ett anntal stubbar
men har man en bra vinch så är det inga problem

Postat: lör 24 feb 2007, 00:21
av nisse
Håller med om att markfrigången är största nackdelen.
Har sett att det finns extra höga hjul att köpa. Ngn som provat?

/Nisse