Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Sväng på kranen

4 inlägg 2098 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sväng på kranen

sveakatten  
#551969 Ni som har små maskiner med bara en svängcylinder på kranen, upplever ni det svårt att få in stocken över vagnen när ni står i en sned lutning eller med vagnen ovanför maskin i en backe?
Min kran orkar inte med att svänga om jag har en stock på ca 600-800 kg och vagnen står snett, och hur gör man då?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sväng på kranen

svampbob  
#551978
sveakatten skrev:Ni som har små maskiner med bara en svängcylinder på kranen, upplever ni det svårt att få in stocken över vagnen när ni står i en sned lutning eller med vagnen ovanför maskin i en backe?
Min kran orkar inte med att svänga om jag har en stock på ca 600-800 kg och vagnen står snett, och hur gör man då?


Går det inte att få vagnen att stå plant så biter man i det sura och köper en större och starkare maskin som klarar uppgiften :-bd alternativ får du lunna/vinscha stocken till plan mark.

Avatar Fallback

Re: Sväng på kranen

sveakatten  
#551985 Ja, du har nog rätt, men hur ska man få någon ekonomi på det?
Har tittat på kranstolpe från Svenssons maskin, dom ligger kring 15-17000kr, till en 4meters kran.
Har också tittat på äldre kranar med dubbla cylindrar, finns ju i nästan samma prisklass, men dom blir stora på min lilla maskin, vet inte vilket som är vettigast.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sväng på kranen

sveakatten  
#552007 Någon som har eller har haft en fmv2000?
Dom kan man ju hitta rätt billigt, för och nackdelar?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).