Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Usewood Combi Master

33 inlägg 7802 visningar 16 följer Svara, dela mm...   

Re: Usewood Combi Master

forest.  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
HannuRöj skrev:Det stämmer. Och det är bara halva jobbet :???: ...
Svårt att skota med sånt kortbitar.

Så Usewood är inget för eftersatta röjningar att hugga med och ta rätt på virke?

Usewood, små skogsmaskiner
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#691826 Nej..
En storskördare med flerhantering är enda som klarar av oröjda bestånd.
Men ingen fel i Combimaster 👍. Röjer man först fungerar maskinkonsepten bra med gallringsaggregat.

Användarvisningsbild

Niklas berggren  
#691828 Beror lite på vad du söker för resultat tycker jag.

För att poängtera detta lite. Usewood kombimaster är ingen maskin som du kan räkna med ett högt netto av efter avdragna kostnader, om det ens blir ett netto. Allt beror på terräng, hur långt det är att dra virket till väg osv.
Ringer man in som tjänst eller köper en sådan här maskin till sig själv och sin egen skog ska man inte tänka att man ska tjäna massor med pengar på den.

Värderar man en fin skog att vara i och smala vägar, inga körkskador osv. Samt att ett netto inte är lika prioriterat, då ska man ha en usewood. Den tar ju endå träd upp till 30 cm (om man sågar från 2 håll)

Om man däremot vill ha netto och tjäna pengar på sin mark är inte detta rätt väg att gå. Då är det de större maskinerna som gäller (minst vimek malwa)

Anledningen till att jag har denna är som nämt tidigare att vi använder den som skotare på tomter vid avancerade trädfällningar, där det inte finns något produktionstänk. Och där gör den sig också riktigt bra.

Sedan har vi fått in en del gallringar, men det är oftast special där skogsägaren inte vill ha in 10 - 20 tonsmaskiner i sin 1:a gallring. Och jag har nog faktiskt svårt och tro att man kan få denna att gå i produktion 8 h/dagen året runt. Väldigt många vill ha ett netto över från all gallring.

Men man vet aldrig, maskinen har vi ju inte haft så länge en så det kanske rullar in mera gallring om man marknadsför det lite bättre kanske:) det får tiden visa!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).