Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Usewood Combi Master

55 inlägg 24345 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Niklas berggren  
#594177 Anders det var mycket vänligt av dig! Jag hör av mig i veckan! :)

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Kryssfeldt  
#594197 Tack för snabbt svar, intressant låter riktigt bra 👍

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Kryssfeldt  
#594200
Cat554 skrev:
Kryssfeldt skrev:
Cat554 skrev:Jeg har en maskin av gamle, gule utgaven, fra 2012. Den har nær innpå 1900 timer.
Jeg kan nok være enig i at grovkvistet virke ikke er favorittkost, slik Svampbob påpeker, men bruker den mest i tidlig førstegallring. Da går det utmerket, og med en helt annen hastighet enn stegmater. Hastigheten uppskattar jag, da jag anvender matningen til å bringe virket til basväg. Altså så att jeg kvister virket mot basvägen i flere omganger, men kapper først når det kan nås med skotarn.
Nye hvite maskinene er langt bedre enn de gamle, rent teknisk. Kapasiteten er også langt bedre, så mine erfaringer er ikke så relevante.
Oljemengden er økt, ventilutrustning er enklere og kranen er mye tåligare.
Forutom svetsning på kranen er det mest som skördare flest. Små elfel og hydraulikslanger.
Det jeg uppskattar mest er nettopp det du nevner med hytt og lettere jobb. Etter 60 år finner man alltids en ursjäkt for å utsette röjningen til i morgen, det være seg regnet eller myggen som er hinderet. Med Usewood gjør man det når man burde.

Intressant hur tycker du att den funkar i röjning, jag gissar att den funkar bäst i riktigt täta bestånd?
Upplever du att det blir effektivare och grovt räknat hur många timmar går åt för att röja ett hektar?


I röjning funkar den best genemot manuell såg, i täta bestånd, som du gissar. Och ennu bettre om man er lite for sent. Når det er på nivån da det er mer jobb å få skiten overende enn å kapa den, da er man riktig glad for kranen.
I tett skog med 2-3 meter gran og 3-5 meter bjørk kan det bli 0,1 ha pr. time. Er det normalt röjbestånd øker det jo på. Jeg har nog aldri notert noen "rekord". I ideelle bestånd kan nog en god man gjøra henimot like mye de første 3 timmarna på dagen, men neppe den 8. och 9.
Det jeg var mest tveksam overfor var avstandsregulering, altså utglesning i alfor tätt självforyngad gran, men det går langt bettre en väntad. Man ser plantan gjør et litet "hopp" upp når den kapas. Min klinga kan da stannas på ögonblicket, så man inte kapar i den bak man vil ha igjen. Jag har UW40 med den saktagåande klingan. Vet inte om det er lika lett med UW50, men den har større kapasitet.

OH

Okej tack för snabbt och utförligt svar

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

HannuRöj  
#640250 Hej!🙂
Jag var i dag på besök hos Jussi-Pekka Usenius. Han var och högg energived i en tät och oröjd skogsö i Kyrö här i trakterna. Maskinerna var en ny Combi Master med UW 180 S aggregat och en äldre boggistyrd skotare. Han hade även röjningsaggregat med, dock den hängde inte på kran.
Jag har nu flera video klipp, hoppas jag :???: får den editerad, men här kommer några nya bilder:

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

HannuRöj  
#640746 Usewood Combi Master som skördare.

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Kryssfeldt  
#641027 Det blir inte många m3fub i timmen med sådana stammmar, mer lönsamt att röja ner dem. Men fin video Hannu 👍

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

HannuRöj  
#641034 Det stämmer. Och det är bara halva jobbet :???: ...
Svårt att skota med sånt kortbitar.

Avatar Fallback

Re: Usewood Combi Master

hfab  
#690984
Niklas berggren skrev:Funderar lite själv på en sådan, eller typ alstor. Har den fungerat bra? Mycket strul?

Enligt vad jag har förstått så har @Niklas berggren funderat färdigt och skaffat en usewood.
Jag tycker det borde vara lagkrav att Forum medlemmar med dylika leksaker delar med sig av bilder/filmer 😤
Det skulle vara så kul att se någon med skoglig kompetens framföra en usewood i 1a gallring. 😉

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Niklas berggren  
#691023 Haha ja det stämmer!
Vi fick vår maskin levererad i början av sommaren. Och nu har vi kört med den en hel del! Dock inte jättemycket 1:a gallring men en del har vi kört!

Och resultatet efter är jättekul att se, ordentligt risade, väldigt smala vägar (om man jämför med de stora maskinerna) och 0 i körkskador, inte ens en tillstymmelse till "dike" eller nedtryckningar i terrängen.

Sist vi gallrade var kunden jättenöjd. Orden från kunden var " jag visste inte ens att ni hade varit här för jag såg inga spår efter er, bara en massa virke överallt 🤣 )

Mest har vi använt den på tomtavverkningar/trädfällningar en så länge.

Sååå.. vad vill ni veta? 😎 😀

Avatar Fallback

Re: Usewood Combi Master

hfab  
#691132
Niklas berggren skrev:Haha ja det stämmer!
Vi fick vår maskin levererad i början av sommaren.

Sååå.. vad vill ni veta? 😎 😀


Jag är bara så fascinerad över att det går att få någon lönsamhet med det jag betraktar som leksaker.
Missförstå mig rätt nu. I min verklighet är Usewood en dyr leksak.
Men landet är låångt och förutsättningar olika.

Jag tycker att det är skit kul att det finns dom som är beredda att betala för en maskin som Usewood.

Det jag vill veta är om maskinen verkligen är lönsam för ert företag, eller om det är en bekvämlighet som får gå med förlust.

Sen vill jag se massor med film och bilder!

Lycka till med verksamheten!

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Niklas berggren  
#691159 Jag har kört större maskiner igenom åren och jag förstår verkligen vad du menar! Jag missförstår dig inte 😀

Eftersom vi inriktar oss till största del på avancerade trädfällningar i mycket trädgårdar, så fungerar det inte med större maskiner. Det skulle förstöra alldeles för mycket och det skulle bli bökigt att ens få dit maskinen. Skulle även bli en ganska dyr etableringskostnad då vi kan dra denna lilla på släp bakom bilen.

Sedan finns det ett visst intresse från diverse skogsägare med att gallra med denna maskin då spåren blir obefintliga. Har också kommit in en del barkborrehuggningar som vi har skotat ut virket med denna. Vindfällen etc. Man får endå tänka på att vi kommer ganska långt på bara en storskotares etableringskostnad. Kan väll ligga på allt från 2000 kr -5000 kr ca. Då vi ligger på 700 kr/h Har vi redan kört ut en del bara av dem pengarna om du förstår.
Oftast rör det väll sig om ca 20 - 40 m3 som vi kör ut, så det är inga storvolymer direkt.

Och lönsamheten tycker jag är riktigt bra. Vi har haft fullt upp med våra småmaskiner i 3 år nu. Brukar bli en lugnare period under januari - mars ungefär, men inte i år icke! Vi kommer ha fullt upp med huggningar tills sommaren börjar igen och när den börjar blir det kaos (mycket jobb)
Vi är ett företag på 2 anställda + mig, sedan kommer det en säsongsanställd på sommarhalvåret så under högsäsong är vi 4 man. Varav 2 sysslar uteslutande med skogsarbeten/trädfällningar.

Så det är riktigt kul faktiskt :)

Jag kan rekommendera den som är intresserad att följa oss på Facebook, sök på Berggrens Skog Fastighet utemiljö. Där finns mycket bilder på våra arbeten/maskiner.

Jag har även startat en youtubekanal nyligen som har 3 filmer en sålänge (tror jag 🤣) även där kan ni söka på Berggrens Skog Fastighet utemiljö. Mycket filmer på körning av maskinen/klättring/manuellhuggning och diverse.

Just nu pysslar vi med en sorts gallring ute i skärgården som är lite special. Markägaren ska gallra ur tall & gran pga att han har sålt tomter, och stockholmarna vill ha mer sol och sjöutsikt. Där blir det en hel del manuellhuggning och blir en hel del virke faktiskt uppskattningsvis 100 m3 med alla sortimenten. Pga dessa "skärgårdstallar" som jag kallar dem, med riktigt grova kvistar finns inte mycket annat att göra en och manuellhugga. Här kommer jag också släppa en film om detta 😉

Avatar Fallback

Re: Usewood Combi Master

80-90  
#691212
Niklas berggren skrev:Jag har kört större maskiner igenom åren och jag förstår verkligen vad du menar! Jag missförstår dig inte 😀

Eftersom vi inriktar oss till största del på avancerade trädfällningar i mycket trädgårdar, så fungerar det inte med större maskiner. Det skulle förstöra alldeles för mycket och det skulle bli bökigt att ens få dit maskinen. Skulle även bli en ganska dyr etableringskostnad då vi kan dra denna lilla på släp bakom bilen.

Sedan finns det ett visst intresse från diverse skogsägare med att gallra med denna maskin då spåren blir obefintliga. Har också kommit in en del barkborrehuggningar som vi har skotat ut virket med denna. Vindfällen etc. Man får endå tänka på att vi kommer ganska långt på bara en storskotares etableringskostnad. Kan väll ligga på allt från 2000 kr -5000 kr ca. Då vi ligger på 700 kr/h Har vi redan kört ut en del bara av dem pengarna om du förstår.
Oftast rör det väll sig om ca 20 - 40 m3 som vi kör ut, så det är inga storvolymer direkt.

Och lönsamheten tycker jag är riktigt bra. Vi har haft fullt upp med våra småmaskiner i 3 år nu. Brukar bli en lugnare period under januari - mars ungefär, men inte i år icke! Vi kommer ha fullt upp med huggningar tills sommaren börjar igen och när den börjar blir det kaos (mycket jobb)
Vi är ett företag på 2 anställda + mig, sedan kommer det en säsongsanställd på sommarhalvåret så under högsäsong är vi 4 man. Varav 2 sysslar uteslutande med skogsarbeten/trädfällningar.

Så det är riktigt kul faktiskt :)

Jag kan rekommendera den som är intresserad att följa oss på Facebook, sök på Berggrens Skog Fastighet utemiljö. Där finns mycket bilder på våra arbeten/maskiner.

Jag har även startat en youtubekanal nyligen som har 3 filmer en sålänge (tror jag 🤣) även där kan ni söka på Berggrens Skog Fastighet utemiljö. Mycket filmer på körning av maskinen/klättring/manuellhuggning och diverse.

Just nu pysslar vi med en sorts gallring ute i skärgården som är lite special. Markägaren ska gallra ur tall & gran pga att han har sålt tomter, och stockholmarna vill ha mer sol och sjöutsikt. Där blir det en hel del manuellhuggning och blir en hel del virke faktiskt uppskattningsvis 100 m3 med alla sortimenten. Pga dessa "skärgårdstallar" som jag kallar dem, med riktigt grova kvistar finns inte mycket annat att göra en och manuellhugga. Här kommer jag också släppa en film om detta 😉

Har nu varit inne å kollat på tuben .. det va super trevligt å se 👍👍

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Niklas berggren  
#691254 80-90 härligt!

Då var det nog du som vart min första prenumerant antar jag :D

Avatar Fallback

Re: Usewood Combi Master

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691276 Jag var nr4 😀

Avatar Fallback

Re: Usewood Combi Master

80-90  
#691309
Niklas berggren skrev:80-90 härligt!

Då var det nog du som vart min första prenumerant antar jag :D

Jepp !!! Jag klämde på knappen direkt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).