Niklas berggren skrev:Funderar lite själv på en sådan, eller typ alstor. Har den fungerat bra? Mycket strul?
Niklas berggren skrev:Svampbob. Vi har redan röjsågar. Driver ett företag som sysslar med skog fastighet utemiljö. Vi kör med en polaris utv + en kranman t2000 vagn efter.
Då jobben blir mer inom 1 gallring samt mycket tomtavverkningar söker jag efter en bättre maskin som är lite mer ergonomisk så att säga. Suttit för väder och vind sedan 2012 och börjar tröttna på detdet står mellan denna eller typ alstor. Det sjukt tråkigt ut med stegmatat dock.
Större maskin är inget alternativ då kunderna inte vill ha in en sådan på deras gräsmattor. + att det är lättare att kunna traila själv!
Cat554 skrev:Jeg har en maskin av gamle, gule utgaven, fra 2012. Den har nær innpå 1900 timer.
Jeg kan nok være enig i at grovkvistet virke ikke er favorittkost, slik Svampbob påpeker, men bruker den mest i tidlig førstegallring. Da går det utmerket, og med en helt annen hastighet enn stegmater. Hastigheten uppskattar jag, da jag anvender matningen til å bringe virket til basväg. Altså så att jeg kvister virket mot basvägen i flere omganger, men kapper først når det kan nås med skotarn.
Nye hvite maskinene er langt bedre enn de gamle, rent teknisk. Kapasiteten er også langt bedre, så mine erfaringer er ikke så relevante.
Oljemengden er økt, ventilutrustning er enklere og kranen er mye tåligare.
Forutom svetsning på kranen er det mest som skördare flest. Små elfel og hydraulikslanger.
Det jeg uppskattar mest er nettopp det du nevner med hytt og lettere jobb. Etter 60 år finner man alltids en ursjäkt for å utsette röjningen til i morgen, det være seg regnet eller myggen som er hinderet. Med Usewood gjør man det når man burde.
Niklas berggren skrev:Härligt tack för svar! Får bli att åka och prova känna och klämma
Kryssfeldt skrev:Cat554 skrev:Jeg har en maskin av gamle, gule utgaven, fra 2012. Den har nær innpå 1900 timer.
Jeg kan nok være enig i at grovkvistet virke ikke er favorittkost, slik Svampbob påpeker, men bruker den mest i tidlig førstegallring. Da går det utmerket, og med en helt annen hastighet enn stegmater. Hastigheten uppskattar jag, da jag anvender matningen til å bringe virket til basväg. Altså så att jeg kvister virket mot basvägen i flere omganger, men kapper først når det kan nås med skotarn.
Nye hvite maskinene er langt bedre enn de gamle, rent teknisk. Kapasiteten er også langt bedre, så mine erfaringer er ikke så relevante.
Oljemengden er økt, ventilutrustning er enklere og kranen er mye tåligare.
Forutom svetsning på kranen er det mest som skördare flest. Små elfel og hydraulikslanger.
Det jeg uppskattar mest er nettopp det du nevner med hytt og lettere jobb. Etter 60 år finner man alltids en ursjäkt for å utsette röjningen til i morgen, det være seg regnet eller myggen som er hinderet. Med Usewood gjør man det når man burde.
Intressant hur tycker du att den funkar i röjning, jag gissar att den funkar bäst i riktigt täta bestånd?
Upplever du att det blir effektivare och grovt räknat hur många timmar går åt för att röja ett hektar?