Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Motorproblem Lynx 550

12 inlägg 15857 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorproblem Lynx 550

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548967 Jag har en Lynx 550 Rave från 2011 som gått 130 mil. Idag tog jag vinterns första tur men fick inte motorn att gå riktigt bra. Den startar bra men vid gaspådrag så är den seg och går först på en cylinder. Om man kör med jämn gas i 50-70 så gick den på båda cylindrarna men med ett stort antal förgasarsmällar, under de första tre milen var det ca 100 förgasarsmällar. På hemvägen provade jag at köra med choken på 1/2 och då gick den bättre utan förgasarsmällar.

Vad kan det vara för fel?



   TS
Avatar Fallback

Re: Motorproblem Lynx 550

tallen100  
#548970 Låter som något munstycke i förgasaren som har något klet i sej efter sommarstilleståndet , sitter väl en förgasare till varje cylinder?

Användarvisningsbild

Re: Motorproblem Lynx 550

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548977 Japp, dubbla förgasare, kan vara som du säger skräp eller utfällningar som stör bränsletillförseln i förgasaren. Men varför blev det förgasarsmällar som sedan försvann då man kör på 1/2 choke? Jag trodde att avgassmälla kunde uppstå om det var för fet blandning t.ex. om luftfiltret satt igen..

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorproblem Lynx 550

Brorsan  
#548981 Förgasarsmällar tyder på bränslebrist.

Avatar Fallback

Re: Motorproblem Lynx 550

Brorsan  
#548985 Får den för lite bränsle i en förgasare och ok i den andra kan resultatet bli dålig smörjning i en cyl med skärning som följd om du har otur.

Avatar Fallback

Re: Motorproblem Lynx 550

Palakangas  
#548987
Brorsan skrev:Förgasarsmällar tyder på bränslebrist.


Åtminstone på min gamla SkiDoo Mx. Lika varje vinter. In i garaget och tinar upp den så går den sen. Glömmer alltid det förebyggande med k-sprit.

Användarvisningsbild

Re: Motorproblem Lynx 550

Tallberg  
#549009 Har själv haft en 550 som var känslig för gammal bensin.
Bytte bensin och den dåliga gången försvann.

Användarvisningsbild

Re: Motorproblem Lynx 550

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549025 ok, tack för svar.
Tallberg: Nej, inte gammal bensin, det var tomt i tanken och jag fyllde upp med ny bensin.
Palakangas: Den har stått i kallförråd, vad menar du att varmgarage gör för nytta? K-sprit i förebyggande syfte eller?
Brorsan: Ja, du har en bra poäng där, det förklarar varför oljelampan lyste ibland trots halv oljetank.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorproblem Lynx 550

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549027 Dagens bensin ger avlagringar i förgasaren under sommarförvaringen av skotern.

Du får plocka ur lågfartsmunstyckena och rengöra hålen i dom med en sån rensnål man har till gassvets så går han sen.

Avatar Fallback

Re: Motorproblem Lynx 550

axwell  
#549064 Igensatta lågfartsmunstycken, kommer skit från tanken genom filtren.
Slangen i tanken tål inte dagens bensin med etanol.

Avatar Fallback

Re: Motorproblem Lynx 550

Avslutat-02  
#549503 Tankar allt med aspen soppa och mina problem försvann köper även dieseln där till traktorn, tog lite övertalning att få't på fat men till slut så.
Jippie

Användarvisningsbild

Re: Motorproblem Lynx 550

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552181 Tack för alla inspel! Kan rapportera att igår satt jag dit två nya stift och det blev som en ny maskin :) det ena stiftet var sotat och blött, tydligen gick den bara på en cylinder tidigare, nu går den bra på tomgången och drar direkt från låga varv. Vad glad man blir att det var så enkelt fel!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).