Sida 1 av 5

Vilken ATV är bäst i skogen

Postat: tor 02 okt 2008, 12:04
av stihl
Hej, jag undrar vilken atv som är bäst i skogen eller är dom ungefär lika alla.Dom har ju för och nackdelar alla men vilken tycker ni är bra?

Postat: tor 02 okt 2008, 17:05
av SkogsGotte
Tror att alla märkesfyrhjulingar klarar sig ungefär lika bra i skogen,däcken anser jag har den största betydelsen, Har själv en yamaha 660 den tar sig fram över både stock och sten, det e klart att man måste använda winschen ibland då man i förväg ej rekat ut någon väg, kanske engång varannan dag? tidigare då man körde med orginaldäck var det minst 3 ggr per dag man var tvungen att använda winsch.... (kör framförallt på hyggen) vilket är betydligt knepigare jämfört med i vanlig skog....


de andra märken har jag bara provkört på inte allt för utmanande terräng....

Postat: tor 02 okt 2008, 18:18
av Yanmar 1502d
Jag håller med om att däcken påverkar mycket. Har jämfört grizzlyn och suzuki 700 och suzukin var bättre pga monsterdäcken som grizzlyn inte hade. Har också kört med kedjor på grizzlyn på barmark för att skydda däcken och då blev det genast klart bättre än monsterdäck.

Postat: tor 02 okt 2008, 18:30
av Boden
Vilka däck rekomenderar ni? Är det bara monsterdäck som gäller?

Postat: lör 04 okt 2008, 07:58
av Yanmar 1502d
Det svåra tycker jag är att en kombination är bäst. Monsterdäck är bra men slits mycket på sommaren och har sämre fäste på vintern än kedjor. De ger dock bättre frigång men tex igår när jag lastade timmer så fick jag flytta boggien på vagnen för atv´n neg så mycket i baken så att däcken skrapa i skärmen och det har aldrig hänt med vanliga däck. Sen tyder det väl på att inte ens suzukis största är till för att lasta på. Den niger duktigt bara av vagnens vikt på kulan och det är inte så tungt. Det är riktigt viktigt att boggien hamnar rätt med hänsyn till vilken maskin som används.
Åter till ämnet: Jag skulle satsa på normala däck på en fyrhjuling med kort hjulbas och schyssta piggkedjor. Lång hjulbas kräver högre frigång.

I bland tänker jag att monsterdäck med lm-fälg är vad porshen är till för på stureplan. :lol:

Postat: lör 04 okt 2008, 17:43
av stihl
Vilket märke har bäst frigångs höjd?

Postat: lör 04 okt 2008, 18:11
av granen
undrar om det inte är artic cat

Postat: lör 04 okt 2008, 22:28
av SAKO75
stihl skrev:Vilket märke har bäst frigångs höjd?


Det finns ju extrautrustning. Hoppas denna länk fungerar, kolla annars på Gorilla Axle. Lyckades inte få den som hyperlänk, klipp och klistra.
http://redhat4.admarkonline.com/~gorill ... php?cgk=19

Postat: sön 05 okt 2008, 19:09
av stihl
Kan man sätta på vanliga bilfälgar och däck på en atv finns det någon fälg som har samma bulltcirkel? Jag tänkte om jag kör mycket på grus asfallt så slits däcken mindre om man har bildäck och kanske går det lättare.Jag vet några som satt det på en älgvagn för att den går lättare då än med atv däck

Postat: mån 06 okt 2008, 11:33
av M_M
Men höjningssatser ökar även slitage på drivknutarna, då vinkeln blir ogynnsam.

Postat: mån 06 okt 2008, 18:18
av amcore
De bästa atvna för skogsbruk är väll hondas maskiner? vet iaf att min Can am Outlander är då ingen skogs maskin fast jag köpte den för det endamålet

Postat: mån 06 okt 2008, 20:24
av halvproffs
Anledningen till att atvhjul är mjuka= Bästa möjliga grepp och framkomlighet.
Samma sak med vagnar. mjuka däck gör att stubbar , stenar mm sjunker in i däcket en bit och rullar över detsamma lättare. Hårda däck typ bildäck försämrar framkomligheten en hel del.

Postat: tis 07 okt 2008, 23:27
av stihl
Tror inte på de.Att dom gör mindre skada kan jag köpa för det gäller ju traktor däck ju mindre luft mindre skada på jorden men att dom skulle gå lättare kan du glömma. Det samma med cyklar mtb däck går ju tyngre om det är lite luft.Min fråga var om det fannas bildäck som passa till atv fordon??













tror inte på det svaret

Postat: tor 09 okt 2008, 22:29
av navionic
jag tror inte "halvproffs" menade lättare snarare bättre, för körning över stock och sten i skog.

vill du ha bildäck som passar direkt på dina atv-fälgar? ett alternativ är att montera spacers exempelvis avsedda för bultmönster 4x100 och skaffa fälgar med motsvarande bultcirkel. sen skaffar du den storlek på däck som passar fälgstorleken.

det kanske var helt fel men isf kan du väl beskriva vad du menar. kör hårt!

Postat: lör 11 okt 2008, 09:01
av granen
jag kör med slitna orginaldäck och biltemas kedjor
runt om. ett tips om man vill komma billigt undan