Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Naarva E24

10 inlägg 2543 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Naarva E24

Valtra 6400  
#538046 Har köpt en naarva e24 klipp men jag får den inte att klippa av grovlekar på 20-24 cm, försöker justera så gott det går men lyckas inte fullt ut. Tacksam för tips



   TS
Avatar Fallback

Re: Naarva E24

Ådii  
#538047 Beror nog mest på trädslaget vad den klarar av. Tiltar den innan den klippt igenom eller? Vad har du för kran och rotator?

Användarvisningsbild

Re: Naarva E24

stegmaster  
#538051 Dessutan har jag lite svårt med att denna måten att klippa på ska vara nästan lika sterk som den andra varianter var en jättekolv skjuter kniven rakt ut, som k25 t.eks.
Hur er hydrauliktrycket ditt då??
Bör nog ligga på makstryck 200bar om du det ska fungera på maks Ø diam.
Den verkar vara lagom sterk i dom videoer som finns på YT åtminstone, dock svårt att veta eksakt diameter bara från en video.

Användarvisningsbild

Re: Naarva E24

Valtra 6400  
#538072 Ja den tiltar innan den klippt av trädet

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naarva E24

Valtra 6400  
#538073 Jag har en Mowi 3060 kran samt en Finn-rotor FR 7 maxvikt 2 ton

   TS
Avatar Fallback

Re: Naarva E24

Ådii  
#538076 Tiltar den innan den klippt av trädet är nog tilttrycket för högt ställt i förhållande till klipp trycket.
Man ställer in klipptrycket på vänster sida när man står bakom maskinen men minns inte vilken av skruvarna det var..
Fick du med någon instruktionsbok? Ifall du inte fick med någon kan jag ta bild på det imorgon.

Användarvisningsbild

Re: Naarva E24

Valtra 6400  
#538080 Skall den fungera så att man håller inne knappen för att gripa så gör den hela momentet i följd, trodde kanske att man skulle behöva släppa knappen inför varje moment. Ja du får gärna ta en bild och skicka. Funkar din fint till stammar på runt 20-24cm ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Naarva E24

Ådii  
#538081 Ja håller du in knappen kommer den göra hela momentet. Men oftast så är det hålla in den tills den klippt av sen öppnar den samlarfingren och tar man då på öppna gripknappen så stänger den samlarfingren och öppnar gripen och klipparfingren.
Annars så släpper man knappen och flyttar trädet dit man vill och sen tar man på stäng grip knappen tills den tiltar. Sen tar man på öppna knappen så stänger den samlarfingren och öppnar gripen och klipparfingren på samma gång den tiltar sig upp på nytt.
Ja 20cm klarar den nog men 24cm vill nog vara gränsfall.
Men skall du ställa in den borde du nog ha värmt upp oljan bra innan annars så får du ställa in den igen. Det kan ta en stund att ställa in den eftersom det kan hända att den inte tiltar tillbaks eller liknande beroende på tryck. Men tar bild imorgon så ser du vad man kan och skall ändra. Lägger även till en film när jag klipper med våran.


Avatar Fallback

Re: Naarva E24

Ådii  
#538203 Tog 2 bilder som visar hur den skall ställas in.

Användarvisningsbild

Re: Naarva E24

Valtra 6400  
#538241 Tack så mycket.
Om jag hinner ska jag försöka justera lite tryck till helgen..

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).